מי פה חונק את חופש הביטוי?

אם נדבר תכלס, תיאטראות ת"א גורפים יותר ממחצית התקציב. השאר מקבלים פירורים

מירי רגב / צילום: תמר מצפי
מירי רגב / צילום: תמר מצפי

יהיה הוויכוח סביב היוזמות של שרת התרבות מירי רגב אשר יהיה, בין אם מדובר בוויכוח פוליטי ובין אם ויכוח על דרך וסגנון, מדהים איך שוב ושוב נושאים את שם הדמוקרטיה לשווא. זה כבר הפך אופנתי אצל מי שאנחנו מכנים "כת הטהרנים" או ה"חונטה התקשורתית". לא מקבלים את דעתנו במתווה הגז? הרס וחורבן הדמוקרטיה. לא מרשים לנו (לערוץ 10, למשל) להאריך את מהדורת החדשות? הרס וחורבן הדמוקרטיה וסתימת פיות, אף שאיש לא מפריע למנכ"ל הערוץ ולעובדיו לומר את שעל לבם מעל כל במה. רגב מנסה לשנות סדר עדיפויות תקציבי, גם אם באופן פרובוקטיבי? נו, שוב סתימת פיות והרס הדמוקרטיה.

יש דבר אופייני מאוד לכל אותה חבורת טהרנים, כביכול ליברלית, נאורה, משכילה ומעונבת: כשלא מקבלים את דעתה, היא הופכת את עורה, היא הופכת לאלימה. בשם הליברליות, בשם הנאורות, בשם חופש הביטוי, בשם הדמוקרטיה, בשם כל אלה היא למעשה רוצה לחנוק את חופש הביטוי של האחר. היא עושה זאת במילים גבוהות, כביכול משכנעות, אבל בפועל היא נושאת את שם הדמוקרטיה לשווא, רק כדי לבטל ולהלעיג, באופן לא דמוקרטי, את מי שלא חושב רחמנא ליצלן כמוה. זה ניצול ציני, די אלים ודי מכוער של המושג "דמוקרטיה" ושל המושג "חופש ביטוי". אין לזה קשר לדמוקרטיה או לחופש ביטוי, יש לזה קשר הדוק לדיקטטורה מחשבתית וחוסר יכולת להקשיב, לקבל ביקורת ולכבד את מי שלא חושב כמוך.

מירי רגב עוררה מאבק, היא מעוררת אמוציות, היא מעוררת אנטגוניזם. הקרב הוא לא על הדמוקרטיה והוא לא על חופש הביטוי. הקרב הוא על ההגמוניה, ובמיוחד על ההגמוניה התקציבית, שהרי כסף הוא דרך לחנוק דמוקרטיה וחופש ביטוי.

 

בואו נדבר תכלס. שלפנו מנתוני משרד התרבות את ההקצבות לתיאטראות והרי הן לפניכם. הבימה, הקאמרי ובית ליסין, ואיתם גשר ותיאטרון היידיש, שאפשר לקרוא להם התיאטראות של "מדינת תל אביב", גורפים יותר ממחצית ההקצבות. כל השאר פירורים: התיאטרון הערבי, האתיופי, הפריפריאלי-מזרחי (הבאנו כמה דוגמאות). התיאטראות בתל אביב גם זוכים לתמיכה מסוימת של העיר העשירה בארץ. אמת: יש משמעות לגודל התיאטרון, ובכלל התקצוב הכולל הוא די עלוב. אבל, אנחנו מציעים לכל אותם ליברלים, נושאי שם הדמוקרטיה לשווא, להתבונן בטבלה שצירפנו ולנסות להשיב, לפני שהם מרביצים מוסר ודרך ארץ בכולם: מי בדיוק קבע שכך יתוקצבו התיאטראות ולמה? האם הקצבת החסר לתיאטראות שהם אינם "משלנו" היא לא חנק תרבותי, היא לא חנק דמוקרטי ולא חנק של חופש הביטוי?

תמיכות בתיאטראות
 תמיכות בתיאטראות