"האם צרפת תציע ועידה בינלאומית עם דאע"ש?"

כך עוקץ גורם ישראלי בכיר בעקבות דבריו של שר החוץ לורן פביוס, שהכריז כי מדינתו תכיר במדינה פלסטינית אם לא יחודש תהליך השלום, וקרא לוועידה בינ"ל

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

גורם ישראלי בכיר הגיב אמש (שבת) ליוזמת שר החוץ של צרפת לורן פביוס לכנס ועידה בינלאומית כדי לחדש את המשא-ומתן בין ישראל לפלסטינים, ומסר: "אנחנו תוהים אם צרפת תציע ועידה בינלאומית עם דאעש, שזורע ומפיץ טרור בצרפת". זאת לאחר ששלשום הודיע פביוס כי אם לא יחל משא-ומתן בין ישראל והפלסטינים, צרפת תכיר במדינה פלסטינית.

"צרפת תעסוק בשבועות הקרובים בכינוס בינלאומי שאליו יגיעו כלל הצדדים ושותפיהם - האמריקנים, האירופים והערבים, על מנת להביא למימוש פתרון שתי המדינות", אמר. הוא הוסיף כי כחברה קבועה במועצת האו"ם, לצרפת יש אחריות בנושא, ומחובתה לנסות לקדם את פתרון שתי המדינות.

במסגרת מועצת הביטחון, קידמה צרפת החלטה הקוראת לכל המדינות בעלות האמצעים המתאימים להצטרף למתקפה נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" , שביצע את מתקפת הטרור בבירה פריז ב-13 בנובמבר, ואליו התייחס הגורם הישראלי בדבריו. כמו כן, בחודש דצמבר 2014 נדחתה במועצת הביטחון הצעה להצבת מועד לסיום הכיבוש בשטחים הפלסטיניים.

מוקדם יותר אתמול בירך יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, המשתתף בכנס של האיחוד האפריקני באדיס אבבה, על הצעתו של פביוס, ואמר כי "הסטטוס קוו אינו יכול להמשיך". הוא הוסיף כי אם ישוב לשולחן המשא-ומתן זה יהיה על מנת לפתור את הסכסוך באופן סופי. "לעולם לא נשלים עם פתרון זמני", אמר.

גורם מדיני נוסף בישראל הבהיר שלשום כי ישראל דחתה את תכניתו של משרד החוץ הצרפתי . "אמירה זו מהווה תמריץ לפלסטינים להגיע למבוי סתום", טען, בהתייחסות להצהרה על הכרה אפשרית במדינה פלסטינית. "כך לא ניתן לנהל משא-ומתן ולא להשיג שלום".

בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת, בירך שלשום על הצהרתו של פביוס. "אנו שמחים על הקריאה של צרפת למעורבות מקיפה ורצינית של הקהילה הבינלאומית לסיום הכיבוש הישראלי שהחל בשנת 1967 ולהתגשמות של חופש, עצמאות וריבונות של מדינה פלסטינית בגבולות 1967", אמר. "אנחנו קוראים לקהילה הבינלאומית לקיים ועידה למען פלסטין, תוך התבססות על החוק הבינלאומי ועל החלטות האו"ם, שבה ישתפו הצדדים שמיישמים את חובתם במסגרת הסכמים כתובים, כולל הפסקה מלאה של הבנייה בהתנחלויות במסגרת זמנים ותנאים שתיקבע בוועידה".

גורם בלשכתו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר שלשום כי הלשכה מודעת להכרזתו של פביוס. "אנחנו לא מתכוונים לערער על ההצעה לקיים ועידה בנושא", אמר הגורם, אך הוסיף: "עמדתה של ארצות הברית ברורה: אנחנו ממשיכים להאמין כי הדרך הטובה ביותר לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני היא בעזרת הסכם בין שני הצדדים, שיושג במשא-ומתן ישיר".

בשבוע שעבר אישרו שרי החוץ של האיחוד האירופי הצהרה שלפיה כל ההסכמים בין האיחוד לבין ישראל לא יחולו מעבר לקו הירוק. בהודעה מטעמם נכתב כי צעד זה אינו מהווה חרם על ישראל וכי האיחוד האירופי מתנגד בתקיפות לחרמות על ישראל. ההחלטה מבוססת על החלטות קודמות של האיחוד האירופי, שהבדילו גם כן בין ישראל בגבולות 1967 להתנחלויות ולמזרח ירושלים. עם זאת, היא מדגישה את ההתנגדות של האיחוד ושל המדינות החברות בו להתנחלויות ולהמשך הבנייה בהן.

לבני: "כל עוד אין יוזמה מצדנו, הפלסטינים ימשיכו לרשום הישגים בעולם"

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד התייחס אתמול בבוקר לדבריו של פביוס, וטען כי "הדבר הזה מצביע על ההידרדרות החמורה של מעמדנו הבינלאומי", אמר לפיד במסגרת אירוע שבתרבות בנווה מונוסון. "זה לא היה קורה פעם שחברה במועצת הביטחון של האו"ם מודיעה שהיא תכיר חד-צדדית בפלסטינים בלי לשאול אותנו לפני כן".

לפיד הטיל את האשמה על הצעד הצרפתי בעובדה "שבתקופה שבה מעמדה הבינלאומי של ישראל הוא הגרוע ביותר בכל הזמנים אין שר חוץ". "ההסברה הישראלית מפוצלת לחמישה משרדים שאף אחד מהם לא יודע מה השני עושה', הדגיש. "אומרים 'אנחנו לא נדבר עם כל מי שידבר נגדנו'. זה ממש התנהלות מופקרת בזירה הבינלאומית. אנחנו צריכים לנהל מדינות בינלאומית וזה משקף את עצמו בביטחון הלאומי".

עם זאת, הוא חיזק את עמדת הממשלה, שגורמים מטעמה דחו את ההצעה הצרפתית להקמת ועידת שלום, ואמר כי "מדינת ישראל לא תלך תחת איומים למשא-ומתן. לא יגררו אותנו באיומים לשולחן המשא-ומתן".

ח"כ ציפי לבני אמרה כי יש לפתוח במו"מ, אך ביוזמה ישראלית ולא חיצונית. "רק יוזמה מדינית ישראלית תשאיר בידי ישראל את השליטה על עתידה - ותוציא אותנו מהלחץ הבינלאומי המתהדק סביב צווארנו", אמרה. לדבריה, "כל עוד אין יוזמה מצדנו, הפלסטינים ימשיכו לרשום הישגים בעולם".

גם יו"ר מרצ זהבה גלאון התייחסה אתמול בבוקר באירוע שבתרבות בבת ים להחלטת ישראל לדחות את היוזמה הצרפתית. "ההחלטה של נתניהו לדחות את היוזמה הצרפתית מעידה שכל הדיבורים שלו על מחויבות לפתרון שתי המדינות הם לא יותר ממס שפתיים ושקרים", אמרה גלאון והוסיפה: "נתניהו אולי מצוין בזיהוי איומים, אבל גרוע מאד בזיהוי הזדמנויות ובמציאת פתרונות, ומתעלם מכך שהעולם נחוש להגיע לפתרון שתי מדינות תוך הידברות בוועידה בינלאומית. אם לא, זה יבוא עלינו בהכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית".

לדברי גלאון, "נתניהו אינו מגלה שום יוזמה ואומץ לשנות את המציאות המדינית. הכול בגלל שהוא שבוי בידי הימין הקיצוני-מתנחלי, הממשלה שלו ובגלל ההישרדות הפוליטית שלו. הוא ממשיך במדיניות 'ניהול הסכסוך'. הוא מתעורר בכל בוקר למציאות של טרור יחידים ומגלה שהסכסוך מנהל אותו. במקום להושיט יד ליוזמה הצרפתית הוא מפנה לה אצבע משולשת".