דיווח: סעודיה "נשברה" ומוכנה לתמוך במחירי הנפט

ערוץ הטלוויזיה "אל-ערבייה" מצטט מקור סעודי שטוען כי הממלכה מוכנה לדון עם מפיקות נפט אחרות בכל הנוגע לצעדים שייתמכו במחירי הנפט ■ הדיווח שולל את ההודעה של רוסיה ביום חמישי, לפיה סעודיה תוביל החלטה באופ"ק לקצץ 5% מהתפוקה

מלך סעודיה סלמן עבד אל עזיז / צילום: רויטרס
מלך סעודיה סלמן עבד אל עזיז / צילום: רויטרס

האם הנפט לקראת תיקון חד למעלה? ע"פ דיווח של ערוץ הלוויין שממוקם בדובאי "אל-ערבייה", סעודיה מוכנה לשתף פעולה עם מפיקות נפט אחרות במטרה לתמוך במחירי הזהב השחור. הדיווח של אל ערבייה מבוסס על בכיר סעודי שבחר להישאר בעילום שם.

ביום חמישי האחרון רוסיה הודיעה כי סעודיה שוקלת לקצץ את תפוקת הנפט של קרטל אופ"ק ב-5%, מהלך שיגרום לצמצום ההיצע ולעליית מחירי הנפט. שר האנרגיה הרוסי אלכסנדר נובאק אמר לעיתונאים שקיימת הצעה לכנס את המדינות החברות באופ"ק ביחד עם יצואניות נפט שאינן חברות בארגון, במטרה לדון במדיניות העתידית.

עם זאת, ע"פ הדיווח ב"אל-ערבייה", סעודיה כלל אינה הבטיחה לרוסיה הבטחה כזו ולמעשה ונצואלה היא זו שהציעה לכנס בפברואר דיון חירום במטרה לדון בצעדים שיסייעו לתמוך במחירי הנפט. כלומר, לא ברור אם אכן סעודיה תחתוך את התפוקה או תנקוט בצעדים אחרים. ב"אל-ערבייה" ציינו בנוסף כי עיראק מוכנה לקבל כל החלטה שתתקבל באופ"ק בכל הנוגע לקיצוץ התפוקה.

נזכיר, סעודיה נוקטת בשנה האחרונה במדיניות שבה היא "מטביעה" את השוק בנפט ונותנת למחירים לצנוח. המטרה: לפגוע בתעשיית פצלי השמן בארה"ב כמו גם בתעשיית הנפט של איראן ורוסיה. אומנם סעודיה נפגעה גם היא מהמהלך משום שההכנסות שלה מנפט פחתו באופן ניכר והיא נאלצה לבצע קיצוצים נרחבים בתקציב, אך בניגוד למפיקות נפט אחרות יש לה כרית ביטחון בדמות רזרבות מט"ח עצומות.

על רקע הדיווח, הבורסה בסעודיה רושמת היום עליות חדות. החוזים על הנפט לחודש מארס, ננעלו ביום שישי בעליות של עד כ-2.5% ברמה של כ-35 דולר לחבית.