פרופ' לכלכלה: יש להגדיל את הפריון בקרב החרדים והערבים

פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי מהאוניברסיטה העברית בירושלים מגיב לדוח ה-OECD על כלכלת ישראל, וטוען כי הממשלה צריכה להתמקד בעניין הגדלת הפריון ■ לטענתו, הדבר דורש להשקיע בחינוך בקרב ערבים וחרדים

מישל סטרבצ'ינסקי / צילום: איל יצהר
מישל סטרבצ'ינסקי / צילום: איל יצהר

פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי, מהאוניברסיטה העברית בירושלים וראש התכנית לכלכלה וחברה במכון ון ליר, אשר נהל את הקבוצה הכלכלית במהלך תהליך הכניסה של ישראל ל-OECD מפרש את הדוח כקריאה לממשלה לשנות את התכנית הקיימת העוסקת במעבר מ-"רווחה לתעסוקה" לתכנית אחרת, חדשנית יותר - שכותרתה "מתעסוקה לפריון".

לדבריו "חיזוק הכלים בהם משתמשת הממשלה הוא חשוב וביניהם הגדלת מענקי העבודה ("מס הכנסה שלילי"), יישום התכנית "מעגלי תעסוקה" באמצעות שרות התעסוקה והרחבת הקורסים להכשרה מקצועית בקרב האוכלוסיות החלשות בכלל, והחרדים והערבים בפרט. תכניות אלה זכו להתייחסות מסוימת על ידי הממשלה אך טרם ניתן מענה משמעותי. לדוגמה: מענקי העבודה הורחבו בתקציב האחרון עבור המשפחות החד-הוריות בלבד אך לא הוגדלו הסכומים לאוכלוסיית הזכאים הכללית, וזאת למרות העלייה המתמשכת בשיעורי העוני של משפחות עם שני מפרנסים.

אך הפעם ה-OECD מכוונת מעבר למדיניות של הגדלת התמיכה בתעסוקה: הם קוראים לממשלה לאמץ כלים שיגבירו את הפריון של החרדים והערבים, כדי שהם לא יועסקו רק במשרות עם שכר מינימום ומטה. הדבר דורש להשקיע בחינוך ולהקטין את הפער באחוזי הבגרות ובקבלת תארים אקדמאיים - אשר יחסית לאוכלוסיה היהודית לא חרדית עומד אצל החרדים ביחס של 1 ל-7 בבגרות ו-1 ל-4 בתארים אקדמיים (אצל הערבים המספרים הם 1 ל-1.5 ו-1 ל-2 בהתאמה). המעבר של לימוד עברית לכיתה א' עליו החליט לאחרונה השר בנט היא טיפה בים. ב-OECD אומרים לנו: יש לכם דרך ארוכה מאוד ללכת כדי להתמודד עם אתגרים אלה.

על פי הדוח של ה-OECD דרושה התערבות ממשלתית בנושאים חשובים אלה - כאשר על פי כול ההשוואות הבינלאומיות המוצגות בדוח ישראל ממוקמת במקום נמוך: בהוצאה על תמיכה בשוק העבודה, בהוצאה לתלמיד ובהוצאה האזרחית ללא ריבית ישראל נמצאת שני מקומות מהסוף כאשר מתחתינו יש רק את ארה"ב ודרום קוראה".