התחלה לא טובה, אלשיך

לא באת לשנות? התנהלותך בפרשת המחבל הנמלט מעוררת סימני שאלה בקשר לזה

רוני אלשיך/ צילום: ניב אהרונסון וואלה news
רוני אלשיך/ צילום: ניב אהרונסון וואלה news

אתה מתחיל לא טוב, רב-ניצב רוני אלשיך. אני מתכוון לדברים שאמרת ביום חמישי (28.1.16) לכתבים כדי להצדיק את התנהלות המשטרה על הדיווח של שתי הנערות לגבי מקום הימצאו של המחבל מדיזנגוף.

כזכור, שתי נערות העידו כי דיווחו למוקד 100 שראו את המחבל הנמלט באוטובוס לצפון, כאשר המשטרה חיפשה אותו עדיין באזור תל-אביב. הסתבר שלא נעשה דבר עם המידע החשוב הזה.

שום "השפעה מבצעית"?

והנה אתה בא אל העיתונאים ומתרץ שלמידע זה "לא הייתה שום השפעה מבצעית על שום דבר בקבלת החלטה".

אני לא מבין, הרי על זה הביקורת. על כך שלא נעשה שימוש במידע של הנערות, שהוא לא נבדק, שהוא לא נוצל.

אז אתה מביא את זה כמו הסבר או תירוץ? הרי זה בדיוק הדבר שאנחנו מבקשים לקבל עליו הסבר: מדוע למידע "לא הייתה השפעה מבצעית"? בשביל מה יש מוקד 100, לאיזה צורך מבקשים את עזרת הציבור, אם כאשר מקבלים אותה אין לזה "השפעה מבצעית"?!

מהו הדבר המרכזי?

אתה, אדוני, תמה על העיסוק בעניין זה של המידע. אתה אומר ש"הדבר המרכזי שצריך להתייחס אליו זה 'האם מה שנעשה פגע או לא פגע בפעילות המבצעית'?"

לא, ממש לא. הדבר המרכזי הוא למה לא נעשה דבר עם המידע, מדוע לא הייתה התייחסות.

השאלה אם המחדל הזה גרם נזק או לא ממילא אינה רלבנטית עכשיו. אם כי, במאמר מוסגר, אני חושב שבלתי אפשרי שהמידע לא היה יכול לסייע לחיפושים. אבל זה כבר חלב שנשפך, ואתה חייב להתייחס לחלב שהולך ומחמיץ: איך קרה מחדל כזה? ומה ייעשה כדי שזה לא יקרה בעתיד?

מאותו הכפר?

אני קצת דואג, אלשיך, ואומר לך על מה. כשעמדה על הפרק בחירת מפכ"ל חדש, אני נמניתי על התומכים באדם מחוץ לשורות המשטרה. חשבתי שיש צורך במטאטא חדש, המשוחרר מהחוליים הרבים שהתגלו במשטרה בשנים האחרונות. אתה נראית בהחלט מבטיח מן הבחינה הזאת. אמרו עליך דברים טובים, גם כמפקד וגם כאדם.

אני לא רוצה למהר להסיק מסקנות, אבל התנהלותך בפרשת המחבל הנמלט מעוררת סימני שאלה וחששות שאתה אולי בא מאותו הכפר.

בלי הסברים ותירוצים

כל מה שהיית אמור לעשות זה לצאת לציבור ולהודות שהיה מחדל, אפילו חמור, ושתהיה בדיקה, רצוי על-ידי גורם חיצוני, ושממצאיה יפורסמו בהקדם. בלי הסברים ותירוצים, שמהווים עלבון לאינטליגנציה, ולך עצמך.

אני עדיין רוצה לקוות שבעתיד תוכיח לנו שאתה כן היית האדם המתאים לתפקיד שקיבלת.