בגלל הזיהום: תינוקות עם היקפי ראש קטנים באזור חיפה

המחקר, שנערך באוניברסיטת חיפה ונחשף בחדשות 2, חשף קשר אפשרי בין הקרבה לבתי הזיקוק והמפעלים הפטרוכימיים לבין התחלואה הגבוהה באזור ■ במחקר התגלו 3 מוקדי תחלואה גבוהים: קריית חיים וקריית ביאליק, דרום-מזרח קריית טבעון ורכס הכרמל הפונה לאזור התעשייה

נתונים שנחשפו אמש (א') בחדשות 2 מעידים על קשר אפשרי בין היקף התחלואה החריגה המורגש בבתי החולים ב חיפה לבין הקרבה לבתי הזיקוק והמפעלים הפטרוכימיים המקיפים אותם. הנתונים, שעלו ממחקר רחב-היקף שנערך באוניברסיטת חיפה, מצביעים על 3 מוקדי תחלואה עיקריים באזור חיפה, שבהם נרשמו מקרי תחלואה בסרטן ריאות ולימפומה גבוהים מהממוצע וכן נולדו תינוקות במשקל נמוך ועם היקפי ראש קטנים מאלה שנולדו באזורים אחרים.

שלושת מוקדי התחלואה הם קריית חיים וקריית ביאליק, דרום מזרח קריית טבעון, ורכס הכרמל בצד שפונה לאזור התעשייה. מהמחקר עלה כי התחלואה בסרטן ריאות ולימפומה בשלושת מוקדים אלה גבוה עד פי חמישה מהממוצע הארצי בהשוואה לשאר חלקי הארץ. עוד עלה כי במוקדים אלו נולדו בשנים האחרונות תינוקות במשקל נמוך ושהיקפי ראש קטנים ב-20%-30% בממוצע מאלה שנולדו ביתר השכונות בנפת חיפה. החוקרים מאוניברסיטת חיפה בדקו את כיווני הרוחות והם סבורים כי חומרים אורגניים נדיפים, הנישאים ברוח מארובות המפעלים לכיוון היישובים, אחראים לתחלואה החריגה.

הנתונים שעליהם מתבסס המחקר נאספו משנת 2012 ועד היום. ד"ר חגי לוין, ראש מסלול בריאות וסביבה בביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית, מסר לחדשות 2 כי "גם לטווח הקצר, משקל לידה נמוך הוא גורם סיכון לתמותה לאחר הלידה ולסיבוכים סביב הלידה". לדבריו, גם בגיל מבוגר ייתכנו סיבוכים כמו סוכרת ויתר לחץ דם, בעיות נשימתיות כמו אסטמה ובעיות קוגניטיביות כמו ירידה ב-IQ.

בחדשות 2 ציינו כי המחקר הוזמן על ידי איגוד ערים חיפה והוא ממומן על ידי בתי הזיקוק וחברת החשמל, כחלק מבקשה שלהם להרחיב את פעילותם. גורמים המעורים במחקר אמרו כי "הוא נעשה כשידיהם של החוקרים קשורות". דוגמה לכך התגלתה כשהחוקרים ביקשו לדגום קרקע כדי לבחון אם יש בו חומרים סרטניים אך נדחו על ידי איגוד ערים חיפה. הנתונים על היקף התחלואה צפויים להתפרסם בתחילת חודש מרץ במסגרת פרסום ממצאי הביניים של המחקר.

עיריית חיפה: "המחקר יפורסם במועדו, כל אמירה אחרת היא הטעיה"

מעיריית חיפה נמסר בתגובה לפרסום: "ההסכם הבסיסי שנחתם בין המשרד להגנת הסביבה, עיריית חיפה וצוות החוקרים מאוניברסיטת חיפה כלל סקר אפידמיולוגי המתייחס, בין היתר, להשוואה של נתוני התחלואה בין שלוש ערים גדולות בישראל. בכוונתנו לכבד הסכם זה, הן את תוכנו והן את לוחות הזמנים כפי שנקבעו. ממצאי סקר הביניים יפורסמו במועד ובכל השקיפות הנדרשת. כל אמירה אחרת היא הטעיית הציבור".

מאיגוד ערים חיפה לאיכות הסביבה נמסר בתגובה: "החוקרים הציעו לבצע דגימות קרקע כמדד ל זיהום אוויר . הפורום המקצועי שכולל את נציגי המשרד להגנת הסביבה, נציגי משרד הבריאות ונציגי איגוד ערים לאיכות הסביבה במפרץ חיפה חשבו פה אחד כי מדובר במתודולוגיה שגויה ולכן לא אישרו שינוי במתווה המחקר".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "הנחת העבודה של המשרד היא שרמת זיהום האוויר במפרץ חיפה גבוהה מאוד ולכן המשרד לקח אחריות, גיבש תכנית ומיישם אותה בעוצמה. על אף ירידה של 11%, עדיין רמת הזיהום גבוהה מדי ונמשיך להפחיתה. כל מחקר יבוצע בלוחות הזמנים ובלי הפרעה. המחקר יהיה הבסיס לשלב ב' של התכנית".