תקלה חשבונאית בפוקס: הרווחים וההון עלולים לקטון בעד 5.5 מ' ש'

מקור ההפחתה - אי-דיוקים ברישומים בספרי החברה-הבת ללין, בסעיפי המלאי והלקוחות בשנים 2011-2015 ■ הערכת הנזק מבוססת על בדיקה ראשונית בלבד

הראל ויזל / צילום: איל יצהר
הראל ויזל / צילום: איל יצהר

החולשה היחסית בעסקיה של פוקס , וחששות המשקיעים מהמשך התגברות התחרות בענף, שלחו את מניית רשת האופנה של משפחות פוקס-ויזל לצניחה של כ-35% בשנה האחרונה.

היום (ב') שיגרה פוקס דיווח שהחריף את המומנטום השלילי סביבה, ולפיו במסגרת הכנת הדוחות הכספיים ל-2015 של החברה המוחזקת ללין (50%), התגלו אי-דיוקים ברישומים בספרי ללין בסעיפי המלאי והלקוחות במהלך השנים 2011-ספטמבר 2015. מניית פוקס ירדה ביותר מ-5% לאחר הדיווח, אולם בהמשך היום התמתנה הירידה.

בפוקס מעריכים כי השפעת תיקון הרישומים השגויים המצטברים על ההון העצמי של החברה ליום 30 בספטמבר 2015, ועל תוצאות החברה ב-5 השנים האחרונות, עשויה להגיע לכ-5.5 מיליון שקל. זו תתבטא בהקטנת רווחים שנרשמו בדוחות הכספיים של פוקס בסעיף "חלק הקבוצה ברווחי חברות המטופלות לפי שיטת השווי המאזני נטו".

מדובר בהפחתה של כ-1.5% מהרווח שרשמה פוקס בתקופה המדוברת (2011-ספטמבר 2015) ובהפחתה של כ-1% מההון העצמי של החברה (שעמד בסוף הרבעון השלישי על כ-545 מיליון שקל).

בפוקס מבהירים עוד כי הערכתה בדבר היקף ההשפעה מבוססת על בדיקה ראשונית בלבד, ורק עם השלמת הבדיקה יתברר היקף אי-ההתאמה בפועל.

רשת ללין עוסקת בממכר של סבונים, נרות, שמנים, תכשירי אמבט, טיפוח ולתינוקות, אביזרים ומתנות. ללין משווקת את מוצריה בישראל בעיקר באמצעות רשת של 90 חנויות וכן ללקוחות סיטונאיים ובאמצעות 22 חנויות בזכיינות בחו"ל תחת השם Laline.

גם ללא התקלה החשבונאית שדווחה היום, מתמודדת פוקס לאחרונה עם שחיקה ברווחיה. בתשעת החודשים הראשונים של 2015 הסתכם הרווח התפעולי של הרשת ב-35.1 מיליון שקל והיווה 3.7% מהמכירות בלבד, לעומת רווח תפעולי של 48.1 מיליון שקל שהיווה 6.2% מהמכירות בתקופה המקבילה ב-2014. הרווח הנקי בתקופה זו היה 29.5 מיליון שקל, צניחה של כ-40% לעומת רווח של 49.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2014.

"הפסד לא מהותי"

מיכל אלשיך, אנליסטית בכירה באקסלנס ברוקראז', המסקרת את תחום רשתות האופנה, הגדירה את ההפסד מהתקלה החשבונאית בללין כ"לא מהותי. דיברתי עם החברה, והם אומרים שזה יכול להיות גם פחות מכך. בכל זאת, זו בדיקה ראשונית, ובטוח שזה לא תורם לסנטימנט במניה, שהיה שלילי בשנה האחרונה.

"ההכנסות של ללין בתשעת החודשים הראשונים של 2015 היו כ-109 מיליון שקל, והרווח התפעולי כ-12.3 מיליון שקל (לעומת כ-14.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2014)", מוסיפה אלשיך, "כך שביחס לתוצאות של ללין וגם פוקס ברבעון בודד - מדובר בדיווח מהותי, אבל לא על פני כל התקופה".

אלשיך העריכה, בסקירה שפרסמה לאחרונה על רשתות האופנה, כי "המגמה השלילית בענף שראינו ב-2015 תימשך לתוך 2016. האטה בקצב הגידול בצריכה הפרטית, הסטת כספים לרכישות בחו"ל דרך האינטרנט וכן מעבר מצריכת מוצרי מותרות למוצרי צריכה בסיסיים, ימשיכו להעיב".

עם זאת, אלשיך צופה שיפור ברווחיות הרשתות הגדולות, שיגיע לטענתה "בשל בשלות החנויות הרבות שנפתחו ב-2015, עיתוי חגים נוח, צמצום סניפים מפסידים, התייעלות ברמת ההוצאות וכן שינוי בתמהיל המוצרים הנמכר לכיוון מוצרים רווחיים יותר".