אשרא: רק 7% מהיצואנים מוטרדים מחרם על סחורות מישראל

סקר שערכה החברה הישראלית-ממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ: 42.6% מהיצואנים סבורים כי הסוגיה הדחופה ביותר שעל הממשלה והמערכת הכלכלית לטפל בה היא היחלשות השקל אל מול הדולר והאירו

סחורה סחורות ספינה יבוא יצוא אניה / צלם: בלומברג
סחורה סחורות ספינה יבוא יצוא אניה / צלם: בלומברג

הקריאות לחרם על סחורות ישראליות בעולם לא מטרידות את רוב היצואנים מישראל: מסקר שערכה החברה הישראלית-ממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ, אשרא, עולה כי רק 6.6% מהיצואנים הבינוניים והגדולים מוטרדים מיוזמות החרם על מוצרים מישראל בעולם, וסבורים כי זאת לא הבעיה הדחופה ביותר שעל הממשלה לפעול לפתרונה.

לפי הסקר, רק אחוז אחד בקרב היצואנים סבור כי על הממשלה לסייע להם על רקע אירועי הטרור באירופה מהעת האחרונה. הסקר של מכון שריד נעשה בשבועות האחרונים בקרב 150 יצואנים, ומתוצאותיו עולה כי 42.6% מהיצואנים סבורים כי הסוגיה הדחופה ביותר שעל הממשלה והמערכת הכלכלית לטפל בה היא היחלשות השקל אל מול הדולר והאירו.

מתשובות היצואנים לסוקרים עולה כי הם לא צופים ב-2016 היחלשות של השקל אל מול הדולר והאירו: 64% מהם ענו כי הם סבורים ששער הדולר ימשיך לנוע בשנה הקרובה במרחב שבין 3.8 שקלים ל-4.1 שקלים, וזאת בדומה לשנת 2015. 51.1% מהיצואנים סבורים כי בשנה הקרובה השקל ימשיך לשמור על כוחו מול האירו ואף יתכן שיגבר עליו. להערכתם, השקל ייסחר השנה בתמורה ל-4-4.3 שקלים לאירו.

בהתייחס למחיר הנפט, 40% מהנשאלים סבורים שמחירו ינוע בשנה הקרובה בין 30 ל-50 דולר לחבית. מנכ"ל אשרא, צחי מלאך: "המשך הירידה במחירי הנפט מחייב את היצואנים הישראלים להיערך, כדי להגן על עצמם במקרה של הימשכות הירידה במחירים. על כל יצואן לבחון מחדש את עסקיו במדינות השונות ובמיוחד במדינות שצפויות להיפגע קשות מירידה במחירי הנפט. מדינות אלה הן לאו דווקא יצואניות נפט גדולות - ובמקרים רבים גם שכנותיהן, שמבוססות על מסחר עמן או ביצואניות נפט קטנות כמו בוליביה, שרוב הכלכלה שלהן מבוסס על נפט".

לפי הסקר, שתוצאותיו המלאות ייחשפו בכנס יצוא שתערוך מחר (ג') אשרא, יותר מ-50% מהיצואנים ציינו כי הם מעוניינים להרחיב את פעילותם לאסיה ולאפריקה: 25.7% מהם סבורים כי אסיה היא השוק האטרקטיבי ביותר בבואם לבחון אפשרויות להרחבת היצוא ובשיעור דומה, יצואנים אחרים אמרו כי הם רואים ביבשת אפריקה כשוק אטרקטיבי. 16.2% מהיצואנים רואים בארה"ב ובצפון אמריקה כשוק אטרקטיבי בעבורם, 11% מסמנים את מערב אירופה, 8.1% דרום אמריקה ו-6.6% ציינו כי הם רואים ביצוא למזרח אירופה כאטרקטיבי.

על רקע ממצאי הסקר אמר מנכ"ל אשרא: "העידן שבו רוב היצוא הישראלי מופנה לאירופה ולארה"ב נמצא לקראת סיום. אנחנו בתקופת מעבר, שבה יותר-ויותר יצואנים מבינים שפוטנציאל הצמיחה שלהם נמצא בשוקי אסיה ואפריקה". לדברי מלאך, משרדי הממשלה פועלים להעמדת כלי סיוע ליצואנים המבקשים לחדור לשווקים אלה וזאת באמצעות ביטוח סיכוני סחר חוץ. "נכון להיום, מעל 90% מתיק הביטוח של אשרא מיועד לביטוח עסקאות באסיה ובאפריקה. הפוטנציאל הגדול ביותר לגידול ביצוא הישראלי נמצא באפריקה: כל העולם מנסה להיכנס אליה ולעשות שם את הקפיצה שנעשתה בסין בשני העשורים האחרונים. ליצואנים הישראליים יש יתרון על הנייר, בגלל הידע העצום שלהם בתחומי טכנולוגיות המים וההשקיה והחקלאות. אנו מעמידים ליצואנים אלה כלים שנועדו להקטין סיכונים באמצעות ביטוח סיכוני אשראי".

בכנס היצואנים שתקיים אשרא בתל אביב, תושק תוכנית הערבויות החדשה שגובשה בניסיון להקל על יצואנים בינוניים וגדולים - תוך העמדת ביטחונות מצד המדינה לבנקים שמממנים בעבורם עסקאות. זאת, כתחליף לביטחונות שנדרשו להעמיד עד כה היצואנים כתנאי לקבלת מימון. היקף הערבויות שאשרא תעמיד יהיה כ-75% מהיקף הביטחונות שנדרש היצואן להעמיד לבנקים. היקף הערבויות שהמדינה צפויה להעמיד במסגרת תכנית זו הוערך ב-100 מיליון דולר, והיא מיועדת ליצואנים המייצאים בהיקף של עד 50 מיליון דולר בשנה.

מהו הנושא הדחוף ביותר
 מהו הנושא הדחוף ביותר