מנכ"ל ברקליס ישראל לן רוזן זומן לתשאול נוסף ברשות המסים

זאת בהמשך לעדות שמסר לפני כחצי שנה, בעת שנחשפה פרשת העלמות המס לכאורה בבנק ברקליס ■ בנוסף הוזמן לתשאול גם רו"ח רגב יצחקי, שותף במחלקת מסים עקיפים בפירמת רוה"ח ארנסט אנד יאנג

לן רוזן / צילום: אלון רון
לן רוזן / צילום: אלון רון

המשך החקירות בפרשת העלמות המס לכאורה בבנק ברקליס: מנכ"ל ברקליס ישראל, לן רוזן, זומן לתשאול נוסף ברשות המסים. זאת, בהמשך לעדות שמסר לרשות המסים בעת שהפרשה נחשפה, לפני כחצי שנה.

בנוסף הוזמן לתשאול גם רו"ח רגב יצחקי, שותף במחלקת מסים עקיפים בפירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג ישראל, הפירמה המטפלת בענייני ברקליס בישראל. ככל הידוע, יצחקי הוא הגורם אשר עובד ישירות מול בנק ברקליס בבריטניה בכל הנוגע לחבויות המס של הבנק בישראל.

גורמים המקורבים לנושא מסרו ל"גלובס" כי "קבוצת המס הגלובלית של ברקליס ממוקמת בלונדון ועובדת ישירות מול רואי החשבון של הבנק, ארנסט אנד יאנג. ברקליס ישראל ומנהליו אינם מעורבים כלל במדיניות המס". 

ביולי אשתקד פשטו חוקרי מע"מ של רשות המסים על נציגות בנק ברקליס הבריטי בישראל, אספו מסמכים וזימנו לחקירה מספר עובדים בכירים בבנק.

החקירה סבבה סביב סיווג הכנסות של הבנק ממספר עסקאות מול חברות ישראליות כפטורות ממע"מ - נושא אשר לגביו מתקיימים דיונים ארוכים מזה מספר שנים בין הבנק לרשות המסים. המחלוקת בין הצדדים נוגעת למקום ייצור ההכנסות הבנק, המספק שירותי בנקאות השקעות לחברות. 

כפי שפורסם ב"גלובס", לפני מספר שנים פנתה רשות המסים לבנק בבקשה לתשלום מע"מ על מספר עסקאות שבוצעו, בטענה כי מדובר בהכנסה שיוצרה בישראל, והנהנה ממנה הוא ישראלי. על-פי חוק, קבלת תשלום על שירותים שניתנו לחברה בחו"ל לא מחויב במע"מ. 

החברה מדווחת על העסקה לשלטונות המס (במסגרת הדיווחים התקופתיים), אך מציינת כי מדובר במתן שירות לחברה בחו"ל, ועל כן אין תשלום מע"מ. ואולם, במקרה שבו מקבל השירות בפועל הוא תושב ישראל, לא חל מע"מ בשיעור אפס.

בנק ברקליס אף בחן את חשיפת המס שלו בטרם נכנס לישראל (ב-2010), באמצעות פנייה לרשות המסים לקבלת פרה-רולינג, וקיבל הנחיות בנוגע לעסקאות הפטורות ממס.

במסגרת המחלוקת מול רשות המסים טען הבנק, שהנו שלוחה של בנק ברקליס הבריטי, כי חלק מהשירותים סופקו לחברות בחו"ל, ההכנסה יוצרה בח"ל, ועל כן העסקאות אינן חייבות במע"מ.

על הרקע הזה התנהל התיק במישור האזרחי, במחלקת מע"מ. ככל הידוע, הבנק שיתף פעולה עם רשות המסים, מסר מסמכים לבקשת הרשות, הסביר את פעולותיו ואת עמדתו בנוגע למקופם ייצור ההכנסה - וטרם התקבלה החלטה בנוגע לחיובו במע"מ ובאילו מן העסקות שבמחלוקת. 

לפני מספר חודשים החליטה רשות המסים לעלות מדרגה, התיק הועבר למחלקה הפלילית, ונערכה הפשיטה במשרדי הבנק בתל-אביב. ואולם, גם אז מסר גורם ברשות המסים ל"גלובס" כי מדובר בבדיקה ולא בחקירה, וכי הבנק משתף פעולה.

מדברי אותו גורם עולה כי הגם שהחקירה עברה למישור פלילי לכאורה, בפועל המגעים מול החברה נמשכים באותה מתכונת כבעבר, וייתכן כי הפרשה תיסגר במישור האזרחי.