מיטב דש על דוח האחריות התאגידית של טבע: הנתונים דלים, הרלוונטיות בינונית

עוד בביקורת על דוח האחריות התאגידית של טבע: לא מתייעצת עם בעלי עניין, לא מגדירה יעדים לעתיד ■ במה שקשור לבטיחות הצרכנים, לעובדים ובטיחות בעבודה - הציון טוב מאוד

מטה טבע בפתח תקוה / צילום: אלון רון
מטה טבע בפתח תקוה / צילום: אלון רון

"בין אם אתם בעלי השקפות 'ירוקות' או 'חברתיות', ובין אם לאו, אין זה משנה. ישנם מדדים לא-פיננסיים שמתפרסמים שלא במסגרת הדוח הכספי, העשויים לתרום להערכת הפוטנציאל והסיכון של התאגיד". כך פותח אמיר אדר, מנהל מחלקת המחקר במיטב דש ברוקראז', סקירה שכתב בעקבות דוח האחריות התאגידית (ל-2014) שפרסמה לאחרונה חברת התרופות טבע.

לדבריו, "ריכוז של מדדים שכאלה ניתן למצוא בדוחות האחריות התאגידית, כאשר לנו, המשקיעים, ניתנת ההזדמנות לבחון את מדיניות החברה ברבדיה השונים, את יעדיה, ביצועיה, וכן לראות במה היא מתקשה, או לחלופין - על מה אינה מעוניינת לדווח".

לדברי אדר, טבע היא החברה הגנרית היחידה שמפרסמת דוח אחריות תאגידית שנתי. עם זאת, הוא מצפה ממנה ליותר. בשורה התחתונה, אדר סבור שרמת הפירוט בדוח בינונית; רמת הפירוט הספציפית לתחום הפארמה - חלשה; והרלוונטיות למחזיקי העניין בינונית. אדר מתייחס ל-ESG - מדד שבודק את הנתונים של אחריות תאגידית שרלוונטית למשקיעים בשלושה פרמטרים: סביבה (E) - פליטת גזי חממה, צריכת אנרגיה, מים וכדומה; חברה (S) - פרמטרים בתחום בעלי העניין (לקוחות, עובדים, ספקים, קהילה, משקיעים וכדומה), הן באופן כללי והן באופן פרטני לתעשייה; וממשל תאגידי (G). בתחום הסביבה והממשל התאגידי הוא נותן לטבע ציון "טוב", ואילו בתחום החברה הציון הוא "טעון שיפור".

"החברה נוגעת בלא מעט נושאים אקוטיים בתעשייה שלה, וטוב שכך, אך הנתונים בדוח דלים למדי, כאשר ניתן דגש רב ל'דוגמאות מהשטח' אשר כמובן חשובות אך לא מספקות את כלל התמונה", כתב אדר. "הנתונים המסופקים בדוח לרוב חיוביים, כאשר החברה ממעטת או מפחיתה בחשיבות נתונים לא חיוביים. בנוסף, נציין כי לא בוצעה בקרה חיצונית לנתונים שכן ניתנו".

לאדר חסרים יעדים שטבע מגדירה לעתיד. הוא מציין לטובה את יעדיה בתחום הפחתת פליטות בתחום הסביבה, "אולם כאן פחות או יותר זה מסתכם". אדר בחר כמה נושאים שלהערכתו מהותיים לחברה, ובדק האם הדוח התייחס אליהם על מנת לגבש דעה בכל נושא. כך למשל, בתחומי הפעילות הקשורים לבטיחות הצרכנים וכן לזיופי תרופות, ולעובדים ובטיחות בעבודה, טבע זוכה אצלו לציון טוב מאוד. לעומת זאת, בגיוון והכלה של אוכלוסיות מוחלשות הציון הוא טעון שיפור, ובתחומים אחרים (בטיחות ניסויים קליניים, שרשרת אספקה) להערכתו לא ניתן לקבוע.

"עוד לא נוריד המלצה"

בתחום הסביבה, אדר מציין שב-2014 נרשם גידול בצריכת האנרגיה ובפליטת גזי החממה בטבע; "החברה אינה מסבירה מדוע וממשיכה לומר כי תעמוד ביעד שקבעה, להפחתת 15% מפליטות גזי החממה מ-2012 עד 2020", הוא כותב.

לדבריו, חברות המפרסמות דוחות אחריות תאגידית נוהגות להתייעץ עם כל בעלי העניין שלהן כדי לדעת אילו פרמטרים לכלול בדוח. במקרה של טבע, היא מסתמכת על ניתוח מ-2012, כך שלהערכתו ראוי לבצע התייעצות מחודשת.

"כשחברה מפרסמת דוח אחריות תאגידית, נסתכל וננסה להבין את המצב שלה מעבר לפרמטרים שמופיעים בדוח הכספי", אומר אדר. "הסיכונים בתחומים האלה עלו לכותרות בתקופה האחרונה, לדוגמה בסיפור של רמי לוי והיחס לעובדים, או בהקשרים של מפעלים מזהמים של חברות. אלה דברים שלא נכנסים לתוך הערכות שווי, אך מסתכלים עליהם בניתוח נפרד שמשלים את התמונה".

- יש סיכוי שתורידו המלצה למניה מסוימת על רקע נתונים מהדוח התאגידי שלה?

"לא, עדיין לא נוריד המלצה על בסיס כזה, אבל יש גופי השקעה שהתחום הזה כבר משולב בקבלת ההחלטות שלהם. הכיוון בעולם הוא לשם. אנחנו רק בתחילת הדרך, והמודעות עולה".