הערכות: אלשטיין עשוי שלא להשתתף בגיוס הקרוב של אי.די.בי

בעל השליטה קיים לאחרונה סבב פגישות עם גופים מוסדיים במטרה להחזירם להשקעה במניות החברה

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה ויו"ר חברת אי.די.בי פתוח , מבקש להחזיר את הגופים המוסדיים להשקעה במניות החברה, במסגרת הנפקת המניות שהיא מתכננת לבצע עד סוף החודש. לקראת ההנפקה קיים אלשטיין בתקופה האחרונה סבב פגישות עם גופים מוסדיים, שבהן הציג את עצמו, את פועלו ואת תפיסתו לגבי עתידה של אי.די.בי. לדברי מקורבים להנפקה, בקרב המוסדיים נרשמה התעניינות במהלך המתוכנן.

לפני כשבוע וחצי הודיעה אי.די.בי כי דירקטוריון החברה, בראשות אלשטיין, החליט על מהלך לגיוס הון נוסף, שבמסגרתו יונפקו כ-700 מיליון מניות נוספות במחיר של לפחות 71.4 אגורות למניה. אתמול גם פרסמה החברה זימון לאסיפת בעלי מניות, לצורך הגדלת ההון הרשום שלה בהתאם. לאי.די.בי הון מונפק ונפרע של 662 מיליון מניות (לא כולל אופציות שטרם מומשו למניות), כך שהנפקה הנוכחית זו אמורה להכפיל את ההון של החברה.

לאחר ההודעה קיים אלשטיין את סבב הפגישות עם המשקיעים המוסדיים. הפגישות עצמן נועדו לפתוח ערוץ תקשורת ולבנות אמון בין הצדדים. מאז שנכנס להשקעה בישראל, טרם קיים אלשטיין סבב כזה.

אלשטיין עצמו טרם הודיע עם ישתתף בהנפקה, וגם בפגישות עם המשקיעים המוסדיים הוא לא סיפק מידע באשר לתוכניותיו. עם זאת, חלק מהמוסדיים שאיתם נפגש העריכו בזהירות כי בעל השליטה עשוי שלא להשתתף בהנפקה, כך שהצלחתה תהיה תלויה בהשתתפות הציבור, כולל הגופים המוסדיים שחשיפתם הנוכחית למניות אי.די.בי נמוכה יחסית (39 מיליון מניות בשווי כ-42 מיליון שקל - המהוות כ-6% מהון המניות, נכון לתחילת דצמבר).

מצד שני, סך חשיפת המוסדיים לאיגרות החוב של אי.די.בי פתוח גבוה בהרבה, ועומד על כ-690 מיליון שקל ע"נ (כ-33% מסך האג"ח שהנפיקה החברה), כך שהזרמת הון שתסייע לחברה לפרוע את חובותיה עשויה להוות שיקול מבחינתם בשווי שייתפס על-ידיהם כראוי להשקעה.

אלשטיין מחזיק כיום ב-534.5 מיליון מניות של אי.די.בי בשווי של 567 מיליון שקל, לאחר שהשקיע עד כה כ-1.49 מיליארד שקל ברכישת השליטה בקבוצה (לא כולל 100 מיליון שקל שהושקעו קודם לכן בחברת גנדן שקרסה). כך, שאם לא ישתתף בהנפקה תדולל החזקתו לשיעור של כ-39% בחברה. מנגד, אם יהיה היחיד שיבחר להשתתף בה, יגדל שיעור החזקתו ל-90.6%, לעומת 81.7% כיום.

עם זאת, אלשטיין עדיין מחזיק באופציות לרכישת כ-232 מיליון מניות, והוא גם עדיין מחויב לבצע הצעת רכש למניות אי.די.בי שבידי הציבור בהיקף של 512 מיליון שקל, ובמחיר של כ-8 שקלים למניה, שתגדיל את שיעור החזקתו בחברה. הצעת רכש זו עשויה להיות מוחלפת במתווה שיכלול הזרמת ההון ישירות לחברה תמורת הקצאת מניות, בעוד שלמחזיקי מניות המיעוט יוקצו איגרות חוב בעלות מח"מ ארוך תמורת המניות שבידיהם.