המכונית היקרה בעולם: פרארי מ-1957 נמכרה ביותר מ-32 מ' אירו

הרכב הנדיר נמכר במכירה פומבית בפריז לאחר מאבק בין שני קונים פוטנציאליים

הפרארי הכי יקרה / צילום: רויטרס
הפרארי הכי יקרה / צילום: רויטרס

מכונית פרארי שמתוארת כ"התגלמות המופתית של המכוניות יוצאות הדופן" זכתה בתואר המכונית היקרה ביותר בעולם - לכל הפחות על פי המחיר הנקוב באירו - לאחר שנמכרה שלשום (ו') במכירה פומבית בפריז.

הפרארי דגם 335 S Spider Scaglietti משנת 1957, שקבעה שיא של הקפה אחת במרוץ Le Mans שנמשך 24 שעות, והשתתפה בראלי המקורי Mille Miglia, נמכרה תמורת יותר מ-32 מיליון אירו, כולל מסים ופרמיום הקונה, על פי ציוצו של בית המכירות הפומביות Artcurial בטוויטר.

במהלך המכירה הפומבית הסוערת נאבקו שני קונים פוטנציאליים במשך יותר מעשר דקות על הפרארי 335 לפני שהמנצח, שתואר רק כ"קונה בינלאומי" ושהשתתף במכירה באמצעות נציג, ניצח במחיר סגירה של 28 מיליון אירו.

לאחר שהותקן במכונית מנוע 4.1 ליטר בעל 400 כוחות סוס, מסוגלת הפרארי 335 לנוע במהירות של 300 קמ"ש, אך עדיין לא מותקנות בה חגורות בטיחות. עובדה זו לא הרתיעה כמה מהנהגים הדגולים ביותר בעולם, כמו סטירלינג מוס, מייק הותורן ו-וולפגנג וון טריפס, שכל אחד מהם נהג במכונית.

"זו גם יצירת אמנות וגם מלכת המהירות", אמר מתיו למור, מנכ"ל Artcurial Motorcars.

הפרארי כוללת את כל אחד ממרכיבי המפתח להצלחה בשוק המכוניות הקלאסיות. היא במצב טוב, נחשבת לאחת מארבע הפרארי 335 הקיימות, ויש לה קסם אסתטי בלתי ניתן להכחשה. כמו כן יש לה מה שמורעלי המכוניות מכנים "מקור", דהיינו היסטוריה מתועדת, ואילן יוחסין בעולם המרוצים. היא הייתה בשימוש ותוחזקה כחלק מאותו האוסף הפרטי הצרפתי מאז 1970. היא הייתה בבעלותו של פייר ברדינון המנוח, אחד מאספני הרכב הגדולים והידועים ביותר.

וכמובן, המותג לא יכול היה להיות טוב יותר. בדומה לתמונה של פיקאסו או לשעון פאקט פיליפ, מכוניות הפרארי הן המבוקשות ביותר לאחר המכוניות הקלאסיות.

החיבה הרבה שמעוררות מכוניות הפרארי הודגשה אשתקד כשיצרנית כלי הרכב הזאת יצאה להנפקה ראשונית בבורסת ניו יורק ששיקפה שווי של יותר מ-10 מיליארד דולר לחברה ומכפיל רווח גבוה.

שוק המכוניות הקלאסיות ממשיך לעורר התלהבות, והוא מניב תשואות גבוהות משמעותית מאשר כל הנכסים הקונבנציונליים. מדד HAGI של מכוניות היסטוריות רשם צמיחה שנתית ממוצעת של 13.5% מ-1980, כולל זינוק של 45% ב-2013.

אך יש סימנים לכך שהמגזר הלוהט הזה מתחיל להצטנן, לדברי דיטריך הטלפה, מייסד Historic Automibile Group International. "השוק עובר תהליך של קיטוב", אמר הטלפה. "המכוניות האיכותיות באמת עדיין מניבות כסף ורושמות עליות מחירים. אבל המכוניות בייצור המוני - מכוניות שאין להן איכות כזאת גבוהה ושיוצרו בכמויות גדולות יותר - רשמו למעשה ביצועים חלשים למדי ב-2015. תחושתנו היא שיש היצע יתר בשוק".

הוא ציין דגמים כגון מרצדס בנץ SL Pagoda, יגואר E-Type ופורשה 911, כדוגמאות למכוניות "בייצור המוני".