אורי יוגב עלה על הגריל בוועדת הכספים: "נצלוב אותו"

ח"כ מיקי זוהר מהליכוד עורר סערה כשהתבטא בחריפות נגד יוגב ■ חברים אחרים בוועדה התנגדו גם כן ליוגב ולשיטת חלוקת התפקידים בדירקטורים של החברות הממשלתיות

אורי יוגב / צילום: איל יצהר
אורי יוגב / צילום: איל יצהר

סערת אורי יוגב, מנהל רשות החברות הממשלתיות, הגיעה היום (ב') לוועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני - והטונים עלו. חברי הוועדה זעמו על כך שהדירקטורים בחברות הממשלתיות בם "מועדון סגור" ואין ייצוג הולם לערבים, חרדים ונשים.

"זה חמור מאוד", אמר גפני (יהדות התורה). "לא יכול להיות שנבחרת הדירקטורים לא תורכב מכל קבוצות האוכלוסייה. בדקתי את הרשימה גם בציבור החרדי ואין אפילו חרדי אחד בתוך ה-500. מה, אין חרדים אקדמאים? אין אחד יוצא אתיופיה. אנחנו לא מונרכיה שיש מלך שקובע הכל, אנחנו אוכלוסייה מגוונת שיש בה קבוצות שונות. לא ניתן להמשיך בפערים האלה. אני יכול להגדיר את הקבוצה שכן נמצאת ב-500 האלה. ארץ המוצא, אורח החיים, מה חושבים? אנחנו בתקופה שהכל נמצא על השולחן. זה לא יימשך. גם אם תציגו שהשיטה טובה התוצאה היא כישלון".

ח"כים זעמו על כך שיוגב לא הגיע לדיון. ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו) אמרה: "אותה נבחרת הפכה להיות שכפול של אותו אחד וכמו החברים של נאור - החברים של אורי יוגב. רצינו למנוע סידור למקורבים וסידרנו מנגנון שכל כולו סידורי ג'ובים לחברים של מנהל רשות החברות. אני מקבלת דוגמאות הזויות שמפקדי אוגדות שניהלו בפועל מערכות שלמות מודרים. דרוזים שהיו בכוחות הביטחון שיש להם תארים מהאוניברסיטאות המובילות ונדחים. כל-כך הרבה שנים והבנה של מה שקורה במשק הכלכלי של ישראל והוא לא כשיר להתקבל לנבחרת הדירקטורים".

ח"כ רועי פולקמן (כולנו) הוסיף: "אין שום שחר שלפני היה יותר טוב. לא היו לא חרדים, לא ערבים לא צעירים, לא נשים. היום זה אולי קליקה עסקית. התוצאה הסופית דורשת תיקון. אך באמת לא לשפוך את התינוק עם המים. אני לא חושב שנכון לצלוב קבל עם ועולם פקידים בכירים. אני מתנגד לצליבת פקיד בכיר ויש לדרוש ממנו שינויים. אף אחד לא ירצה להגיע לשירות הציבורי למנהיגות ציבורית אם יידע שככה יצלבו איתו".

בשלב זה אמר ח"כ מיקי זוהר (הליכוד): "פקיד שלא יופיע נצלוב אותו". ח"כ מיקי לוי מיש עתיד, שיזמה את נבחרת הדירקטורים בממשלה הקודמת, זעם: "הוא כן הופיע בפני ועדת הכספים". זהבה גלאון (מרצ) התרעמה: "ככה לא מדבר נבחר ציבור".

יוגב חזר בו לאחר מכן מהאמירה והוסיף: "יש במדינת ישראל חוק איך ממנים אדם באיזו דרך ובאיזו צורה. העניין פשוט - אורי יוגב שכח שהוא לא ראש ממשלה ולא שר אוצר. שכח שהוא פקיד שצריך לקיים את המדיניות שהשר מתווה. אורי יוגב לא יכול להמשיך בתפקידו אלא חייב לסיים את תפקידו והייתי מבקש מהוועדה לקיים דיון ולהמליץ לשר להדיחו".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) ציין כי "אורי יוגב כשל בתפקידו משורת טעמים שנאמרו: הפרטה, אי מילוי הוראות החוק לגבי עובדים... אך הפתרון המוצע לא שייך לאורי יוגב - זה להחליף חטא בפשע. לבטל את ועדות האיתור המשמעות היא פוליטיזציה ולהחזיר את הג'ובים וכל מי שלא יסכים אתכם תרדפו אותו ותביאו יס-מנים. ואורי יוגב אינו ראוי בעיניי. אתם רוצים להפחיד את הפקידות הבכירה במדינת ישראל, שתמיד היה כבוד למילה שלה. ג'ובים לחברי הליכוד. לא ליכודיאדה אלא ג'וביאדה. 63 דירקטורים מקורבים ליש עתיד או לאורי יוגב".

מיקי לוי הגן על נבחרת הדירקטורים ואמר: "רוצים לחזור למינויים פוליטיים? תגידו את זה. יש בנבחרת הזו 18% מיעוטים, 18% נשים - כשבעבר לא היו כמעט... יש 500 מועמדים".

אורלי לוי התפרצה ואמרה: "אבל כולם דומים שם!", ומיקי לוי המשיך: 46% נשים, כמעט מחצית. יש שיפורים בשנה האחרונה לאור זאת שהממונה הכניס לדירקטורים אנשים ראויים ויש שיפור בדוחות הכספיים. הוקמה ועדה פנימית לשילוב מהפריפריה, כולל חרדים". לוי התריע שמפעל חלוקת הג'ובים יחזור ואמר: "אפשר לשפר אך לא לשפוך את התינוק עם המים".