שר האוצר מיליארדר: כך הפכה צ'כיה לחביבת המשקיעים

מאז הצטרפה לאיחוד האירופי לפני 12 שנים, כלכלת הרפובליקה הצ'כית הכפילה את גודלה, האבטלה צנחה לרמה הנמוכה ביותר באיחוד, ומטבע הקורונה התחזק בכ-20% לעומת האירו ■ כששכנותיה הן פולין והונגריה הבעייתיות, צ'כיה מזכירה למשקיעים יותר את גרמניה

פראג, בירת צ’כיה / צילום: בלומברג
פראג, בירת צ’כיה / צילום: בלומברג

נשיא צ'כיה התלוצץ לפני כשבועיים שהוא יפתור אולי את חילוקי הדעות שלו עם ראש הממשלה "בעזרת קלשניקוב". שר האוצר הצ'כי לא רואה בעיה בכך שהוא מחזיק גם בשליטה באימפריית כימיקלים ותקשורת. הקומוניסטים, שתומכים בפרישה מנאט"ו, הם המפלגה השלישית בגודלה במדינה. אבל בסביבה של צ'כיה, כל זה נחשב ליציבות.

המדינה ללא המוצא לים, של 10.5 מיליון תושבים, ביצרה את מעמדה כאטרקציה הגדולה ביותר להון במרכז אירופה, כאשר ממשלות פופוליסטיות מחזקות את שליטתן בהונגריה ובפולין. אמון המשקיעים בצ'כיה כה חזק, שתשואות האג"ח שלה לעשר שנים הן הנמוכות ביותר בעולם אחרי אלה של יפן, שווייץ, גרמניה והולנד.

מאז הצטרפות הרפובליקה הצ'כית לאיחוד האירופי לפני 12 שנים, הכלכלה הכפילה את גודלה, האבטלה צחה לרמה הנמוכה ביותר באיחוד, והמטבע התחזק בכ-20% מול האירו. העסקים הגדולים ביותר הם סולידיים ומניבים הכנסות במיליארדי דולרים בשנה עבור בעלים כמו פולקסווגן ובנק סוסייטה ז'נרל הצרפתי.

"הפוליטיקאים הצ'כים מכבדים ומקדמים בברכה השקעות זרות באופן שלא קורה באזור זה", אומר פטר אטרד מונטלטו, כלכלן בנומורה בלונדון. "יש רמה בסיסית של אמון משקיעים במוסדות הצ'כיים ובשלטון החוק".

כאשר המדינה מתאוששת ממיתון, הצמיחה הואצה ל-4.7% בקצב שנתי ברבעון השלישי של 2015, השיעור השלישי בגובהו באיחוד האירופי. הצמיחה והירידה בגירעון התקציבי מושכות עוד הון. ההחזקות הזרות באג"ח צ'כיות מקומיות זינקו ב-36% בשנה עד סוף נובמבר, לפי נתונים רשמיים. בפולין נרשמה עלייה של 5% ובהונגריה ירידה של 21% באותה תקופה.

תשואת האג"ח נמוכה

נראה שמשתלם להתגורר בשכנות למדינות בעייתיות. תשואת האג"ח הריבונית הצ'כית לעשר שנים ירדה ל-0.63%, 0.22 נקודת אחוז בלבד מעל תשואת האג"ח הגרמנית המקבילה. בפולין ובהונגריה, התשואות המקבילות הן 3.13% ו-3.54%, כאשר הונגריה מדורגת כ"זבל".

השווקים בפולין ירדו כאשר סוכנות S&P הורידה ב-15 בינואר את דירוג החובות של פולין, בנימוק של חששות שההנהגה החדשה במדינה מחלישה את עצמאות מוסדות כמו בתי המשפט והמדיה. בעקבות ניצחונה בבחירות באוקטובר, מפלגת החוק והצדק הפולנית הודיעה על כוונתה לממן הטבות סוציאליות משופרות מהכנסה ממסים נוספים על בנקים ורשתות שיווק גדולים.

המדיניות הזו דומה למדיניות של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, שב-2010 איזן את התקציב באמצעות מסים על עסקים נבחרים, רובם בבעלות זרה.

כל זה לא אומר שצ'כיה היא גן עדן למשקיעים. הרחובות מרוצפי האבנים של הבירה מימי הביניים פראג מושכים כשישה מיליון תיירים בשנה, והמדינה היא אחת מיצרניות הרכב המובילות בעולם במונחי יחידות רכב לנפש, עם תפוקה כמעט כפולה מזו של איטליה בשנה שעברה. אבל בהתחשב באווירה הפוליטית בפראג היום, הבירה יכלה להמשיך להיות מקום מגוריו של פרנץ קפקא.

הממשלה הנוכחית בת השנתיים אמנם שרדה יותר מתוחלת החיים הממוצעת של ממשלה ממוצעת בצ'כיה, אך הקואליציה שקועה במחלוקות על עדיפויות הוצאה, מדיניות מס והדרך לאימוץ האירו. העימותים הללו עלו לכותרות ב-26 בינואר, כאשר הנשיא מילוש צימאן התלוצץ שאם הבחירות הבאות לא יורידו מכהונתו את ראש הממשלה בוגוסלב סובוטקה, "אופציה לא דמוקרטית תהיה קלשניקוב" (דובר של צימאן אמר שמדובר על "מטאפורה").

שר האוצר מיליארדר

המנהיג השני של הקואליציה הוא אנדרה באביס, פקיד סחר לשעבר בממשל הקומוניסטי והאיש השני בעושרו בצ'כיה, עם הון של 2.2 מיליארד דולר לפחות, לפי מדד המיליארדרים של בלומברג.

ב-2011 באביס הקים מפלגה חדשה שנקראה ANO - המילה הצ'כית ל"כן" וראשי התיבות של "פעולת אזרחים ממורמרים". אחרי הוצאה כבדה על תעמולת בחירות, ANO סיימה כמפלגה השנייה בגודלה, ובאביס התמנה לשר אוצר.

באביס ניהל קמפיין נגד מה שהוא כינה שחיתות משתוללת. מאז מינויו לשר האוצר הוא ספג ביקורת על ניגודי עניינים, ודחה את קריאות ראש הממשלה סובוטקה למכור את החזקותיו בתעשיות הכימיה, המזון והיערות וכן שניים מהעיתונים הארציים הגדולים במדינה.

"זו תופעה שלילית, ובמידה מסוימת מסוכנת, שאחד האנשים העשירים במדינה לא רק מחזיק במשרות פוליטיות רמות דרג, אלא גם באימפריית תקשורת", אומר יז'י פהה, יועץ בכיר לנשיא לשעבר וצלאב האבל, שמכהן כעת בחבר מועצת המנהלים של האוניברסיטה האמריקאית בפראג. "זה המקום שבו הדמוקרטיה ניצבת בפני סכנות הכוח האוליגרכי".

באביס אינו מסתיר את חוסר סבלנותו כלפי ההליכים בפרלמנט. הוא מתלוצץ שפיטורי מחצית מחברי הפרלמנט יניבו תוצאות מהירות יותר מהדיונים הממושכים שמאפיינים את הבית. אבל משקיעים משבחים את מאמציו לצמצם את הגירעון התקציבי ואת התנגדותו להצעת ראש הממשלה סובוטקה להעלות את מסי החברות.

ממשלת הקואליציה העלתה את קצבאות הפנסיה והיא מבטיחה לסלול עוד כבישים מהירים, ונטל החוב הריבוני, 41% מהתמ"ג, הוא פחות ממחצית הממוצע באיחוד האירופי. התקציב עלול, לעומת זאת, להילחץ בעשרות השנים הבאות בגלל הזדקנות האוכלוסייה, לפי ארגון OECD.

זה לא מרתיע משקיעים שמחפשים תשואות יציבות וסיכון נמוך. למרות חילופי הממשלות התכופים - 13 ממשלות איישו את ארמון הממשלה מהמאה ה-19 מתחת למבצר פראג מאז חלוקת צ'כוסלובקיה לפני 23 שנים - הרקורד הכלכלי הוא מה שקובע, אמור דמיטרי ברינוב, מנהל השקעות בפרנקפורט.

"בהשוואה לפולין ולהונגריה, כלכלת צ'כיה ותחזית הצמיחה שלה קשורות יותר לגרמניה", אומר ברינוב. לדבריו האג"ח הצ'כיות פופולריות בקרב לקוחות שנרתעים מסיכונים. "המשקיעים מתייחסים לצ'כיה כאל מדינה מפותחת ולא מתעוררת. טובה ויציבה, וקצת משעממת".

כוכבת אזורית
 כוכבת אזורית