מתגבשת הכרעה: הקמת תאגיד השידור תידחה בשנה

הגורם המרכזי העומד מאחורי הדחייה הוא מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ ■ באוצר דורשים שרשות השידור תפנה בחודשיים הקרובים את השטח שבו היא פועלת בת"א

בניין רשות השידור ברוממה / צילום: איל יצהר
בניין רשות השידור ברוממה / צילום: איל יצהר

תאגיד השידור הישראלי לא יקום באפריל הקרוב - כך מסתמן בתום דיונים שנערכו בימים האחרונים בין משרד התקשורת, האוצר, הנהלת התאגיד והדרג הפוליטי. ל"גלובס" נודע כי המודל המסתמן הוא דחיית מועד סגירתה של רשות השידור שבפירוק והקמת התאגיד החדש לתקופה שתנוע בין 10 חודשים לשנה. לצורך ההארכה יהיה צורך בתיקון חקיקה נוסף.

הגורם המרכזי שהניע את הדחייה הוא מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, שהבהיר שוב ושוב בפגישות כי המועד המתוכנן ליום התחילה על-פי החוק - סוף מארס 2016 - אינו ריאלי.

בתוך כך הגיש ח"כ נחמן שי הצעת חוק שביקשה לדחות את המועד בחצי שנה, ואולם ל"גלובס" נודע כי יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, החתום אף הוא על ההצעה, יפעל להארכת המועד בכשנה.

במשרד האוצר ובעיקר במשרד התקשורת להוטים להוציא לדרך את הרפורמה בהקדם האפשרי. מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, התבטא בכמה הזדמנויות כי המועד הקבוע בחוק - 31 במארס - יהיה יום תחילת פעילות התאגיד החדש. עם זאת, נדמה שגם במשרד התקשורת נוטים לקבל את הצורך בשהות ארוכה יותר לטובת התארגנות. 

מודל הרדיו של פילבר

בפגישות שונות העלה פילבר רעיון למודל שלפיו תחנות הרדיו של קול ישראל יעברו לשליטת התאגיד, וערוץ 1 ימשיך להיות חלק מרשות השידור הנתונה בפירוק. כמו כן, עלתה אפשרות כי התאגיד ירכוש את תוכני האקטואליה שאותם הוא מחויב להפיק בחוק מרשות השידור.

באוצר עומדים על כך שגם אם יידחה המועד, תפנה רשות השידור כבר בחודשיים הקרובים את השטח שבו היא פועלת בתל-אביב, הסמוך למתחם שרונה בעיר. פינוי השטח ומכירתו אמורים לספק מימון להקמת תאגיד השידור.

תאגיד השידור הישראלי אמור לקום על-פי חוק שהוביל השר גלעד ארדן ושאושר בזמן הכנסת הקודמת, לפיו לצד ביטול האגרה תיסגר רשות השידור הנוכחית, ויקום תאגיד חדש שיכלול 3 ערוצי טלוויזיה ואת כלל תחנות קול ישראל כפי שהן היום.

תאריך ההתחלה המקורי של התאגיד אמור היה להיות מארס 2015, אולם בכנסת זו התקבלה הארכה נוספת למארס 2016, אף שבראשית 2015 כבר בוטלה אגרת הטלוויזיה. כעת צפויה הארכה נוספת.