ברגע האחרון: בוטלה השביתה הגדולה ברשויות המקומיות

מרכז השלטון המקומי, האוצר וההסתדרות הגיעו להסכמות לגבי מימון ותקצוב הסכמי השכר החדשים לעובדי הרשויות המקומיות ■ העובדים יזכו לתוספת שכר של 7.5% וייתכן כי בהמשך יקבלו עוד 2% ■  הקיצוץ שהשית משרד החינוך על הרשויות הופחת ל-100 מיליון שקל, מ-150 מיליון שקל

חיים ביבס / צילום: איל יצהר
חיים ביבס / צילום: איל יצהר

באופן בכלל לא מפתיע, השביתה ברשויות המקומיות שתוכננה להתחיל היום (ג') בחצות - בוטלה. מרכז השלטון המקומי מסר בהודעה לתקשורת, כי הגיע להסכמות עם משרד האוצר לגבי מימון ותקצוב הסכמי השכר החדשים לעובדי הרשויות המקומיות, מה שיענה על דרישות העובדים וייתר את הצורך בשביתה. ההסתדרות הצטרפה להודעה ובירכה על ההסכמות וההישג ל-100 אלף עובדי הרשויות המקומיות.

לפי הודעת הצדדים, סלע המחלוקת - המענק החד פעמי של 1,000 שקל לעובדי הרשויות המקומיות לשנת 2016 - ימומן במלואו מכספי משרדי הממשלה ובהם משרד הפנים, משרד החינוך ומשרד הרווחה. המענק החד פעמי לשנת 2017, יינתן בפברואר 2017, במקום בינואר, וכך הוא ישוקלל וינתן באופן מלא במסגרת ההצמדות השנתיות על פי חוק.

עוד נמסר, כי עובדי הרשויות המקומיות יזכו לתוספת שכר של 7.5% - כמו שאר עובדי המגזר הציבורי כפי שנקבע בהסכמי המסגרת שנחתמו לאחרונה. במהלך החודשים הקרובים הצדדים ידונו על תוספת 2% לשכר עובדי הרשויות המקומיות. כן סוכם, כי הקיצוץ שהשית משרד החינוך על הרשויות משכר השרתים והמזכירות, יפחת בשליש ויעמוד על 100 מיליון שקל, במקום 150 מיליון שקל. 

עד היום מרכז השלטון המקומי בראשות חיים ביבס, הפעיל שרירים מול האוצר וההסתדרות בעניין המענק לעובדים, בטענה שכדי ליישם את הסכמי השכר החדשים, צריכה המדינה לשפות את הרשויות במענקים החד פעמיים. המרכז טען, כי מצד אחד ההסכם מיטיב את תנאי שכרם של העובדים, ומצד שני הרשויות המקומיות נאלצות להסכים לקיצוץ של משרד החינוך שיוביל לפיטורים של אלפי מזכירות ושרתים עובדי הרשויות המקומיות. משנפתר העניין של הקיצוץ - הושגו הסכמות.

מעתה, בכל הסכם עתידי מרכז השלטון המקומי יהיה שותף לדיונים ולמו"מ על מנת למנוע הישנות של מקרים נוספים בעתיד. לדברי יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס: "אני מבקש להודות לשר האוצר משה כחלון שגילה כתמיד אוזן קשבת במאמצים הגדולים למניעת השביתה ופעל למציאת פתרון מעשי ומקיף לטובת עובדי הרשויות המקומיות. אני מבקש להודות גם לשר החינוך נפתלי בנט על שיתוף הפעולה בצמצום הקיצוץ בחינוך, ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן וליו"ר הסתדרות המעוף ארנון בר דוד על ההתגייסות והעמידה האיתנה לצידם של עובדי הרשויות".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "ההסתדרות שוב הוכיחה כי ניתן להגיע להסכמות גם ללא פתיחה בשביתה, והיא תמשיך לנהוג באחריות תוך דאגה לזכויות כל העובדים בארץ. אני מברך את שר האוצר משה כחלון ואת יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס על המאמץ למציאת פתרון למחלוקות".

יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר-דוד: "אני שמח שהצדדים התעשתו והגיעו להבנות. הצלחנו להימנע משביתה והבאנו לכך שמאה אלף עובדים יקבלו את המענק שהובטח להם. נמשיך להיות כחומה בצורה למען כל עובדי השלטון המקומי". 

בתוך כך, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אירח היום בישיבת הנהגת ההסתדרות את שר האוצר משה כחלון ואמר כי "המשק מצוי ברגיעה שלא הייתה כמותה הרבה שנים הודות לשיתוף הפעולה הפורה בין ההסתדרות לאוצר בחתירה לצמצום פערים. החברה הישראלית היא המרוויחה הגדולה מהדרך המשותפת הזו".

כחלון הוסיף: "כשמדברים על צמצום פערים חברתיים ותיקון עיוותים שהיו נהוגים פה שנים, אני רואה בהסתדרות ובעומד בראשה בני ברית ולא יריבים כפי שהיה נהוג בעבר"