הירידות בשווקים הגיעו גם להיי-טק: שווי החברות הפרטיות צונח

מדד ראסל 2000, שכולל חברות טכנולוגיה קטנות, איבד 16% מערכו ב-12 החודשים האחרונים, ו-30% מערכו לעומת השיא האחרון שנרשם ביוני 2015

סנאפצ'ט / צילום: בלומברג
סנאפצ'ט / צילום: בלומברג

לאחר שנים של צמיחה מהירה בשווי השוק, שבמהלכן שורה של חברות חדשות הצטרפו למועדון חדי הקרן - סטארט-אפ בעל שווי של יותר ממיליארד דולר - החלו כמה חברות טכנולוגיה פרטיות לרשום צניחות חדות בשוויין.

לדוגמה, Foursquare Labs מגייסת כעת הון על בסיס שווי שוק של כ-250 מיליון דולר, בעוד שב-2013 שיקף גיוס ההון שלה שווי של 600 מיליון דולר. פידליטי הנמיכה את שווי אחזקתה ב-Snapchat.

מגזר הטכנולוגיה זוכה לביקושים וחברות היי-טק רבות זוכות בהערכות השווי שלהן על בסיס סיכויי הצמיחה. מדד ראסל 2000, שכולל חברות טכנולוגיה קטנות, יכול לשמש כמדד ייחוס שמסייע בהבנת המתרחש גם במגזר הפרטי.

מדד זזה איבד 16% מערכו ב-12 החודשים האחרונים, ו-30% מערכו לעומת השיא האחרון שנרשם ביוני 2015. מדד S&P 500 הרחב יותר נשחק בכ-10% ב-12 החודשים האחרונים, וב-14% לעומת הרמה הגבוהה ביותר שרשם ב-2015.

אפשר גם להשתמש במדד טכנולוגיית המידע של S&P 500, שעוקב אחר חברות טכנולוגיה הכלולות במדד S&P 500 הרחב. כל חברה - החל מאפל וכלה בפייסבוק, נמצאת בקבוצה זו. מדד טכנולוגיית המידע של S&P 500 צלל בכ-15% מהשיא האחרון שרשם.

מדד ההנפקות הראשוניות לציבור של בלומברג עוקב אחר ביצועיהן של חברות במהלך שנת המסחר הראשונה שלהן בבורסה, והוא בהחלט רשם ירידה תלולה. הסימנים המדאיגים החלו להופיע לקראת סוף 2015, כשרבות מחברות אלה נסחרו מתחת למחיר ההנפקה. צ'רלי ביללו, מנהל מחקר ב-Pension Partners, ציין עד כמה נדירים הם ביצועיה החיוביים של פייסבוק, לנוכח העובדה שחברות כגון גרופון, אטסי, טוויטר, GoPro ו-LendingClub Corp נסחרות בירידה של עד 40% ביחס במחיר שבו הונפקו. המדד שמשקלל את ביצועי החברות הללו איבד 30% מערכו ב-12 החודשים האחרונים, ו-36% מערכו לעומת השיא האחרון שרשם.

חברה שכדאי לעקוב אחריה היא SVB פייננשל גרופ, חברת ההחזקות של בנק סיליקון ואלי. בנק מסחרי זה משרת חברות מתעוררות וחברות המכונות middle market - גדולות יותר מהחברות בקטגוריית החברות הקטנות והבינוניות, אך קטנות מכדי להיכלל בקטגוריית החברות הגדולות, הפועלות בתחומי הטכנולוגיה ומדעי החיים. ניתן להחשיב את ביצועיה של SVB למדד של חברות טכנולוגיה לוהטות מכיוון שהיא השקיעה בפינטרסט, BuzzFeed ואחרות. מנייתה צללה ב-43% לעומת השיא האחרון, וב-31% ב-12 החודשים החולפים.