FCIG קפיטל וטרייד מרקר של אביב טלמור יצאו מזירות הסוחר

ל"גלובס" נודע, כי FCIG, בניהולו של ברק נוריאלי, משכה בעצמה את בקשת הרישיון, ואילו בקשת הרישיון של טרייד מרקר נדחתה על-ידי רשות ני"ע

 שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

התפתחויות חדשות במהלך שמקדמת רשות ני"ע, בראשות פרופ' שמואל האוזר, לרישוי זירות הסוחר הפועלות בישראל. בימים האחרונים גילתה הרשות כי מתוך 21 הגופים שהגישו את הבקשה להתחיל בהליך הרישוי (ובכך שמרו לעצמם את הזכות להמשיך ולפעול כל עוד השוק אינו מוסדר) נותרו עתה 19 גופים. זאת, לאחר שחברה אחת, FCIG CAPITAL, "משכה את בקשת הרישיון", כדברי הרשות, אשר "דחתה את בקשת הרישיון" של חברה אחרת: TRADE MARKER & MARKETS. שתי החברות, שאינן נמנות עוד עם הזירות שפועלות לקבל את הרישיון מהרשות, אינן רשאיות לפעול עוד בישראל.

האתר של FCIG קפיטל, בניהולו של ברק נוריאלי, עדיין אינו מעודכן, וכתוב בו בין היתר, כי "חברת FCIG נמצאת בהליכים מול הרשות הישראלית לניירות ערך על מנת לקבל רישיון ולהיות בפיקוח מלא של הרשות". אשר לטרייד מרקר, שנפסלה מההליך על-ידי הרשות, נציין כי הייתה בבעלותו של אביב טלמור, שנחשד בביצוע עבירות חמורות ביחס לחברת יוטרייד, שקרסה והותירה לקוחות רבים ללא כספם, ושחלק מנושאי המשרה הבכירים בה היו גם ביוטרייד.

מקווים לאשר את כולם יחד

במסגרת ההתנהלות המשפטית סביב יוטרייד וטלמור דווח על טענת עו"ד שעבד עם טלמור, כי טרייד מרקר נמכרה על-ידי האחרון ימים ספורים לפני ביקורת שערכה במשרדיה רשות ני"ע. עוד דווח אז, כי זהות הרוכש של טרייד מרקר לא ידועה, תוך שצוין בנוסף שעל פי רשות ני"ע, בבקשה המקורית שהגישה טרייד מרקר במסגרת הליך הרישוי היא מסרה שיוטרייד היא חברת השיווק וההפצה שלה.

ככל הידוע, רשות ני"ע מקווה לאשר את כל הזירות שיעמדו בדרישותיה במכה אחת, כך שהאישורים יינתנו לכל מי שיאושר במקביל. ואולם, איציק שורקי, מנהל מחלקת בורסה וזירות הסוחר ברשות ני"ע, הסביר היום כי "היינו רוצים לסיים עם כל הבקשות באותו מועד, אך זה לא יקרה בהכרח. לא נעכב את מי שיגיע לקו הסיום בגלל חברות אחרות שלא הגיעו לקו הסיום".

כפי הנראה, הרשות צפויה להתחיל במתן רישיונות לחברות שיעברו בהצלחה את ההליך במהלך הרבעון השלישי השנה, קצת יותר משנה לאחר שהחברות הגישו את בקשתן המקורית (ב-26 במאי 2015).

כנראה יכריעו נגד המסחר הבינארי

כמו כן, נראה כי הרשימה של 19 הגופים שעוד בהליך עשויה לעבור בקרוב דילול נוסף. זאת משום שעתה הרשות מגבירה את דרישותיה מהזירות, ורוצה שהן תתחלנה לעמוד בדרישות ההון הרגולטורי. מדובר בעמידה בדרישות ההון המינימלי באופן הדרגתי לפי אבני דרך, בהתאם למדרגות שנקבעו בתקנות, שיעמדו על 1.5 מיליון שקל עד 4 מיליון שקל (בתלות בסוגי הפעילויות של הזירות), וזאת החל מעוד כשבוע וחצי-שבועיים. כמו כן, הרשות הורתה לחברות להציג את הדוחות השנתיים לשנת 2015 מבוקרים לפי ה-IFRS. בהקשר זה מסביר שורקי, כי "אנו רוצים שהחברות יתנהלו כגוף מפוקח עוד קודם שיקבלו את הרישיונות".

בכל אופן, באתר רשות ני"ע מציינים, כי "עד להחלטת הרשות למתן הרישיון תבדוק הרשות את בקשות הרישיון שיוגשו על-ידי החברות המבקשות רישיון. עם זאת, חשוב להבהיר כי בתקופה שעד מתן הרישיון לא יחול משטר של פיקוח בפועל, ופעילות הזירות תיראה כ'השקעה שאינה מפוקחת', בהתאם לאזהרת הרשות בנושא".

זהו לא החשש היחיד של רשות ני"ע ביחס לפעילויות העסקיות של זירות הסוחר. כך, לאחר שהרשות הזהירה בעבר את הציבור מאלגו-טריידינג (או מסחר רובוטי), היא שלחה למספר חברות - כל זירות הסוחר שמאפשרות ללקוחותיהן גם מסחר רובוטי מבוסס אלגוריתמים - מכתב שבו היא מורה להן לחדול מכל פעילות שיש בה משום ניהול תיקי השקעות או ייעוץ השקעות. נציין כי מסחר רובוטי מתאפשר ומוכר בעולם, אך פה הרשות רוצה סטנדרט אחר ומחמיר יותר.

במקביל, במסגרת הליך הרישוי, גילתה הרשות חוסר נחת מרובה גם משני סוגי פעילות אחרים של זירות הסוחר, שאותם היא רוצה לחסום: המסחר באופציות בינאריות, והמסחר בחוזים על מניות זרות של חברות שלא פרסמו תשקיף בישראל. בשני נושאים אלה כתבה הרשות מכתבים לחברות הפעילות בתחומים הללו וקיימה עימם הידברות.

ביחס לאופציות הבינאריות אומר שורקי, כי "תחום האופציות הבינאריות קרוב לנקודת ההכרעה. פנינו לחברות ושיקפנו להן את כוונתנו. הן השמיעו את טענותיהן, ואנו קרובים לקבלת החלטה סופית בנושא". כפי הנראה, מסתמן שברשות לא השתכנעו מנימוקי הזירות ביחס לאופציות, והם ייוותרו איתנים בדעתם לאסור את המסחר בכלי זה.

במקביל להליכים אלה, רשות ני"ע מקדמת גם את תוכניותיה לגבי הפיקוח בפועל ביום שלאחר מתן הרישיונות והתחלת הפיקוח בפועל. לאחרונה ביצעה הרשות מכרז שבסופו בחרה את החברה שתקים את מערכת המחשוב לפיקוח על זירות הסוחר. מדובר במהלך מרכזי מבחינת הרשות, והמערכת שתוקם תעבור על כלל נתוני העיסקאות והציטוטים בזירות הסוחר. "אחת התלונות העיקריות שאנו שומעים לגבי הזירות היא שהמחיר לא הוגן", אומר שורקי, שמסביר כי "המערכת תאפשר לנו לנטר את העסקאות בצורה יעילה ולהגן על הציבור".

עיקרי מהלך רישוי זירות הסוחר

בסוף מאי 2015 הגישו 21 גופים בקשה לרישוי - ועד כה, נגרעו מהתהליך שניים, האחד ביוזמת הרשות

רשות ני"ע בחרה את הגוף שיקים עבורה את מערכת המעקב הממוחשבת אחר זירות הסוחר

הגופים שבהליך הרישוי יידרשו בקרוב לעמוד בדרישות ההון ולהגשת דוחות מבוקרים על פי כללי ה-IFRS

רשות ני"ע צפויה להתחיל במתן הרישיונות במהלך הרבעון השלישי השנה