הערכות: מרכזי מחשוב חדשים לצה"ל בכמיליארד שקל

על פי הערכות, במכרז של משרד הביטחון יתמודדו התעשייה האווירית, רפאל מערכות לחימה מתקדמות, החברות הביטחוניות האמריקאיות רית'און ולוקהיד מרטין, HP, IBM והחברות בינת ומלמ-תים

חיילים במדים/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
חיילים במדים/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מינהל הרכש של משרד הביטחון מאיץ את התוכנית להקמת שלושה מרכזי מחשוב חדשים עבור כלל יחידות צה"ל, בהיקף השקעה כולל שמוערך בכמיליארד שקל. על הזיכיון להפעלת שלושת האתרים שיוקמו בשנים הקרובות, שניים מהם בנגב, צפויות להתמודד חברות ביטחוניות וחברות טכנולוגיה מובילות מהארץ ומהעולם.

על פי הערכות, על המכרז שיפורסם בשבועות הקרובים לבחירת הזכיין שיפעיל את מרכזי המחשוב החדשים יתמודדו החברות הביטחוניות הממשלתיות כדוגמת התעשייה האווירית, רפאל מערכות לחימה מתקדמות, החברות הביטחוניות האמריקאיות רית'און ולוקהיד מרטין, HP, IBM והחברות בינת ומלמ-תים.

ביום שלישי הקרוב עתיד משרד הביטחון לכנס עשרות חברות שפעילותן רלוונטית להקמת מרכזי המחשוב החדשים (DATA CENTER), שיאחדו את כל תשתיות התקשוב של הצבא ויחדשו אותן. החברות ייחשפו לדרישות שיעמיד משרד הביטחון במסגרת המכרז ויימסרו להן פרטים הנוגעים להליך וללוחות הזמנים.

ראש מינהל הרכש (מנה"ר) במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') שמואל צוקר, אמר היום (א') ל"גלובס" כי "על פי התוכנית, עד סוף השנה נמצה את בחינת ההצעות שיוגשו לנו בידי החברות שיתמודדו על הזיכיון להקמת המרכזים החדשים, ונבחר את החברה שתוביל את המיזם הטכנולוגי שהוא הגדול ביותר שנעשה בישראל, לפחות בתחום הביטחוני. מדובר בפרויקט ענק ופורץ דרך, שכמוהו נבנו בודדים בעולם, והוא יהווה קפיצת דרך משמעותית ביותר לבניין כוחו של צה"ל. המכרז טומן בחובו הזדמנויות רבות לתעשיות הביטחוניות ולהיי-טק הישראלי, ואנו מצפים שכמה שיותר חברות ישראליות ייענו לאתגר ויתמודדו".

במשרד הביטחון מעריכים כי חלק מהחברות שמתעניינות במכרז להקמת המרכזים החדשים יתאחדו לכמה קבוצות שיתחרו זו בזו על הזיכיון. הקבוצה שתזכה תפעל להעתקת עשרות מרכזי המחשוב המשמשים כיום את יחידות צה"ל והפעלתם בשלושה אתרים מרכזיים - מה שמבטיח תשתיות חדישות ומוגנות יותר לכלל המערכים הממוחשבים של צה"ל, תוך הסתכלות לאתגרים טכנולוגיים עתידיים. על פי הערכות, תקופת הזיכיון של הקבוצה שתזכה במכרז היא יותר מעשר שנים.

פרויקט הקמת מרכזי המחשוב החדשים צפוי להתנהל במקביל לשני מיזמים נרחבים שמובילה מערכת הביטחון להקמת קריות המודיעין והתקשוב של צה"ל בנגב. "חברות חזקות וגדולות לא יכולות להתעלם ממיזם כזה", אמר צוקר ל"גלובס", "מונח על הכף הרבה מאוד כסף. תחילה הייתה מחשבה להתקשר במסגרת המיזם עם חברה אמריקאית ולהקימו באמצעות כספי הסיוע האמריקאי, אך מצאנו שיש מקום לתת גם לחברות ישראליות דריסת רגל בפרויקט. קבענו שחברה ישראלית שלא יעמדו לה כל הכלים כדי להתמודד על המכרז - תוכל להישען על חברה זרה".

לקראת ניהול המכרז להקמת מרכזי המחשוב החדשים, מינהל הרכש של משרד הביטחון הקים את המטה "תוכנית IT", שפועל במתואם עם מינהלת מעבר יחידות התקשוב של צה"ל לנגב. בשבוע שעבר משרד הביטחון הוציא לדרך את המכרז להקמת קריית התקשוב בבאר שבע, בהשקעה כוללת של כ-7 מיליארד שקל. הקריה החדשה תוקם בלב באר שבע, במתחם הסמוך לאוניברסיטת בן גוריון ולפארק ההיי-טק של גב ים, ואליו תועתק בין השאר גם מפקדת פיקוד דרום.

על הקמת קריית התקשוב החדשה והפעלתה למשך תקופה של כ-25 שנה מתמודדות קבוצות וחברות כמו עזריאלי, מנרב אחזקות ואלקטרה פאוור, אשטרום, שיכון ובינוי ושפיר הנדסה. ההליך לבחירת הזכיין להקמת הקריה מתוכנן להימשך כשנתיים, והקריה עצמה תאוכלס ב-2023 בכ- 5,000 חיילים ואנשי קבע. זאת, לצד פרויקט נרחב עוד יותר להקמת קריית המודיעין של צה"ל ליד צומת שוקת. מכרז לבחירת הקבוצה הזכיינית שתוביל את ההקמה וההפעלה של קריה זו עתיד להתפרסם עם סיום ההליכים לבחירת הזכיין שיקים את קריית התקשוב.