תרגיל לפלוג? כחלון יגיש לממשלה את המלצות שטרום

אם יגיש בעצמו את ההמלצות, שר האוצר עשוי להתגבר על התנגדות אפשרית מצד בנק ישראל ■ השינוי המרכזי שכחלון לוחץ להכניס להמלצות הסופיות - העברת סמכויות הפיקוח על חברות כרטיסי האשראי לאוצר

דרור שטרום משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמור
דרור שטרום משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמור

שר האוצר משה כחלון מתכוון להגיש לאישור הממשלה את המלצות ועדת שטרום להגברת התחרות בין הבנקים. בדרך זו עשוי כחלון להתגבר על התנגדות אפשרית להמלצות הוועדה מצד בנק ישראל והעומדת בראשו ד"ר קרנית פלוג.

כזכור, כחלון אמר כי הוא אינו מתחייב לקבל את המלצות הביניים של הוועדה, אך באוצר מקווים שההמלצות הסופיות של הוועדה ישקפו את חוות דעת המיעוט שהוגשה מצד חברי הוועדה מטעם האוצר, רשות ההגבלים ופרופ' אבי בן-בסט.

השינוי המרכזי שכחלון לוחץ להכניס להמלצות הסופיות של הוועדה הוא העברת סמכויות הפיקוח על חברות כרטיסי האשראי לאחר הפרדתן - מהמפקח על הבנקים בבנק ישראל למפקח החדש על שוק ההון - כפי שהמליצו חברי המיעוט בוועדת שטרום, נציגי האוצר, רשות ההגבלים ופרופ' אבי בן-בסט. כדי לקדם שינוי זה מזרז כחלון את הליכי החקיקה להקמת רשות שוק ההון החדשה, וגם תזכיר החוק בנושא זה צפוי להיות מוצג לממשלה בחודש הקרוב.

 

בעקבות הפרסומים על לחץ מצד ראש הממשלה לתקציב דו-שנתי לשנים 2017-2018, אומרים היום באוצר כי אין כל שינוי במתכונת העבודה על תקציב 2017. התביעה של נתניהו מבוססת על ההסכם הקואליציוני של "כולנו" שבו התחייב כחלון לתקציב 2017-2018, ואולם בכולנו טוענים כי גם הליכוד הפר התחייבויות שניתנו במסגרת ההסכם הקואליציוני, ביניהן החלטת נתניהו למנות את עו"ד מיכל הלפרין לממונה על ההגבלים העסקיים מבלי להיוועץ קודם לכן עם כחלון.

כחלון כינה היום "רשעות" את הניסיון להציג את הדחת מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב כמהלך שנועד לקדם מינויים פוליטיים בחברות הממשלתיות. בראיון ל-Ynet, אמר כחלון כי "הציבור לא יתמחר את זה שיש איזה פקיד שבנה נבחרת דירקטורים שמנהלת את החברות הממשלתיות והיום חסרים 500 דירקטורים.

נבחרת הדירקטורים היא אותם שמות של אנשים. אין צעיר אחד. מארק צוקרברג שתרם לאנושות לא יכול להיבחר לנבחרת הדירקטורים. ברגע שיש שם נציגויות מכל מדינת ישראל, ברגע שיושב שם צעיר בן 35, בן 40, הוא יחשוב אחרת מאשר בן 65 ו-70. מה השכל נעצר בראשון לציון או בהרצליה? בקריית שמונה או בשלומי אין אנשים שיכולים להיות דירקטורים? יש פה עוול שזועק לשמיים, ולא צריך לפחד לעשות". כחלון טען כי מאז כניסתו לתפקיד ועד היום עשה רק מינוי אחד: הארכת כהונתה של החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג'ו בחצי שנה.

שלב השימועים בוועדה להגברת התחרותיות בשוק האשראי החל

שלב השימועים בוועדה להגברת התחרותיות בשוק האשראי החל היום (א'). במהלך השימוע ששודר בשידור חי הופיעו נציגי הבורסה לני"ע, חברת הביטוח הפניקס, עמותת ידיד, פורום קהלת, איגוד הבנקים, פרופ' צבי אקשטיין לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל, והבית החברתי.

איגוד הבנקים טען כי אין בעיית מחיר אשראי בישראל, וכי ההמלצה על איסור הנפקת כרטיסי אשראי על ידי הבנקים תביא לתוצאות שליליות בתחום ויש ליצור רגולטורים אחידים ולא כללים שונים לשחקנים שונים הפועלים באותו השוק. האיגוד קרא לוועדה לאפשר לבנקים להפיץ מוצרי ביטוח.

חברת הפניקס טענה כי יש צורך במקורות הון בהיקפים משמעותיים וזולים תחת פיקוח רגולטורי פיננסי.