היצוא הביטחוני לשנת 2015 צפוי לרדת - אבל לא להתרסק

ראש האגף ליצוא ביטחוני במשרד הביטחון, מישל בן ברוך: "שינסנו מותניים. כמה עסקאות מהותיות שינו את התמונה"

אנחת רווחה במשרד הביטחון ובתעשיות הביטחוניות: על-פי המסתמן, היצוא הביטחוני של ישראל לשנת 2015 צפוי לרדת, אך לא להתרסק כפי שצפו בחודשים האחרונים ראשי החברות הביטחוניות.

אלה הביעו חשש כי בסוף 2015 יצנח היקף היצוא הביטחוני של ישראל לשפל של כעשור והזהירו כי הוא עשוי להסתכם בכ-4.5 מיליארד דולר בלבד. זאת, לאחר שבשנת 2014 הסתכם היצוא הביטחוני של ישראל בכ-5.6 מיליארד דולר ובשנת 2013 הוא הסתכם ב-6.5 מיליארד דולר.

נתונים סופיים אודות היקפי היצוא הביטחוני של ישראל ב-2015 יתגבשו רק בחודש מארס הקרוב. לדברי גורמים במערכת הביטחון, כמה עסקאות משמעותיות שנכנסו לחברות הביטחוניות בשלהי 2015 "שינו את פני התמונה", כהגדרתם.

ראש האגף ליצוא ביטחוני (סיב"ט) במשרד הביטחון, מישל בן ברוך, אמר היום (ב') ל"גלובס" כי "היו לנו בהתחלה תחזיות מאוד לא מעודדות אבל כפי שהדברים נראים כרגע, המספרים יותר טובים. שינסנו מותניים, פעלנו באופן נחרץ ונחוש וכפי שהדברים נראים היצוא הביטחוני ב-2015 לא ירד משמעותית מזה של השנה הקודמת ובטח שלא ירד מ-5 מיליארד דולר. תהיה השנה ירידה, אבל היא לא דרמטית".

מרכז תחזוקה למטוסים בסין

בן ברוך נמצא בימים אלה בסינגפור, שם נפתח היום (ב') הסלון האווירי שנחשב לאחת התערוכות הביטחוניות היוקרתיות בעולם. נמצאים שם גם מנכ"ל משרד הביטחון האלוף (במיל') דן הראל וראשי אגפים נוספים במשרדו.

11 חברות ביטחוניות ישראליות מציגות בתערוכה בסינגפור מוצרים ומערכות, בניסיון לפנות לצבאות ולארגוני ביטחון של מדינות באסיה.

כך, אלביט מערכות חושפת מערכת מיני מל"ט אוטונומית חדשה לשימוש של גדודים וחטיבות למשימות סיור, לוחמה זעירה והגנה על כוחות בשטח. במרכז המערכת המל"ט Skylark-3 שמסוגל לטוס בגובה של 15 אלף רגל, לטווח של עד 100 קילומטר ולשהות באוויר במשך כ-6 שעות. באלביט מערכות אומרים כי המל"ט החדש מציע מגוון רחב של שיפורים ביחס למל"טים אחרים המשתייכים לסדרת המל"טים הזעירים של החברה. היכולות של המל"ט החדש כוללות הספקת הדמיות קרקע ברזולוציה גבוהה, והמנוע החשמלי שמפעיל אותו מאפשר לו להיות שקט במיוחד: "הקלות שבתהליך השיגור של המיני-מל"ט החדש, יכולת התמרון והשליטה האוטונומית שלו, מאפשרים למפקדים בשטח התמצאות סביבתית והגנה משופרת על כוחות ובכך הם יכולים לקבל החלטות מהירות וטובות יותר וזאת בעלות נמוכה", אמר מנכ"ל חטיבת המודיעין של אלביט מערכות, אלעד אהרונסון.

התעשייה האווירית חושפת בביתן שלה פיתוחים חדשים בתחום החימוש ה"משוטט", ביניהם מערכת "הארפי NG" המבוססת על ה"משוטט" הוותיק יותר, "הארפי": הדור החדש של המערכת מיועד להתמודדות עם הסוגים החדשים והעדכניים ביותר של מכ"מים המשמשים מערכות להגנה אווירית שמאיימות על כלי טיס. אחד החידושים המרכזיים במשוטט החדש הוא ראש ביות מתקדם ומערכת הנעה, שמשפרים משמעותית את כושר וטווח הטיסה שלו, מאריכים את זמן השיוט שלו עד שמזדמנת שעת הכושר המתאימה והוא למעשה מתפוצץ על המטרה שיועדה לו, כמו טיל מדויק. "משוטט" נוסף שנחשף בידי תע"א בסינגפור הוא "ברקן ירוק" שמונע באמצעות מנוע חשמלי ושקט ומסוגל לפעול בטווח של עד 40 קילומטר.

"המוצרים הטקטיים החדשים שאנחנו מציגים ישמשו לחיזוק היכולות של יחידות חי"ר קטנות שפועלות במסגרת מבצעים מיוחדים, עם פתרון של בעיות תפעוליות באזורים עירוניים", אמר סמנכ"ל התע"א, ומנהל חטיבת מערכות הטילים והחלל של החברה, בועז לוי.

לצד החידושים בתחום החימוש המשוטט, תע"א מציגה בסינגפור גם מרכז חדשני לשליטה ולאיסוף מודיעין באמצעות מטוסים ללא טייס, מכ"מים מתקדמים ועוד.

באחרונה החברה הכריזה על הקמת מרכז תחזוקה למטוסים אזרחיים בסין, בשיתוף פעולה עם חברה מקומית. לדברי מנכ"ל התע"א יוסי וייס התקשרות זו מעידה על כוונת החברה להעמיק את פעילותה בתחום התעופה האזרחית בסין ובמדינות נוספות ביבשת אסיה: "אנו מכירים בפוטנציאל הגדול שטמון בשוק האסיאתי ונמשיך לפעול לאיתור הזדמנויות לשיתופי פעולה, מיזוגים ורכישות ביבשת", אמר.

מערכת להגנה על החופים

חברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות חושפת לראשונה בסינגפור יכולות חדשות של מערכת ההגנה האווירית שלה, "ספיידר": בתערוכה הביטחונית המערכת מוצגת על גבי רכב גלגלי משוריין שממנו ניתן לשגר טילי יירוט מסוג פיתון 5 ודרבי לעבר כלי טיס של האויב. רפאל מציגה גם את הגרסה הימית של מערכת ההגנה מפני רקטות כיפת ברזל: מערכת זו מאפשרת הגנה על מתקנים ימיים תוך שיגור המיירטים של כיפת ברזל מספינות קרב.

תעש מערכות תחשוף בתערוכה היוקרתית בין השאר את המערכת להגנה על חופים שפתחה, המבוססת על רקטות ארוכות טווח ובעלות יכולת דיוק של פחות מ-10 מטרים. הערכת מבוססת על משגרים, מכ"מים ומל"טים המספקים נתונים מלאים על האיום הימי ומאפשרים שיגור מדויק של רקטות להשמדתם במרחק של קילומטרים רבים מהחוף. מערכת ההגנה החדשה כבר נמכרה בידי תעש מערכות למדינה זרה ובחברה מדווחים על התעניינות של צבאות זרים נוספים.

היקף היצוא הביטחוני של ישראל
 היקף היצוא הביטחוני של ישראל