כחלון דואג לחברות ההיי-טק - ורוצה לסדר ליותר חברות הקלות מס

כחלון לרשות המסים: לבחון הרחבה של החוק לעידוד השקעות הון כדי לאפשר ליותר חברות היי-טק ליהנות ממנו ■ ובינתיים: חגיגת גביית מסים מאזרחי ישראל

שר האוצר משה כחלון ביקש מרשות המסים לבדוק אפשרות להקל בדרישות החוק לעידוד השקעות הון, כדי לאפשר ליותר חברות היי-טק ליהנות ממנו. החוק לעידוד השקעות הון מאפשר לחברות לשלם מס מופחת של 6% ו-9% (בהתאם למיקום המפעל) במקום מס החברות של 25% - אך מותנה בין היתר בכך ש-90% מפעילות החברה בישראל תהיה למטרות יצוא.

חברות היי-טק רבות מחזיקות בישראל מרכזי מו"פ, שאינם מייצאים על-פי ההגדרות היבשות של החוק. בשיחה עם כתבים היום (ב') אמר כחלון כי מדובר באחד הצעדים הנשקלים לאור ממצאי עבודתו של הכלכלן הראשי באוצר יואל נווה, המצביעים על האטה בצמיחת מגזר ההיי-טק בישראל.

שר האוצר ציין כי נפגש באחרונה עם שורת יזמי היי-טק ישראלים שחלקם פועלים מניו-יורק, ושמע מהם כי אין הרבה דברים שניתן לעשות בתחום הרגולציה מעבר לשינוי משטר המס והקלת הליכי אישור עסקאות של מיזוגים ורכישות. לדבריו, הדרך שבה מתמודדות חברות ההיי-טק עם המחסור בכוח אדם מיומן היא באמצעות רכישת חברות קטנות יותר, אלא שהליכי אישור העסקאות נמשכים זמן רב מדי.

בשיחתו עם הכתבים גילה השר גם כי העלאת מס הרכישה על רוכשי דירות להשקעה הגדילה את הכנסות המדינה ממסים ב-1.2 מיליארד שקל. לדבריו, תוספת ההכנסות שימשה להגדלת שכר החובה לחיילים ולתוספת השלמת ההכנסה לקשישים - בהיקף 600 מיליון שקל כל אחת.

ביוזמת כחלון הועלה מס הרכישה בחודש יולי אשתקד משיעור של 5%-6% לשיעור של 8% לדירות שאינן דירות מגורים ושמחיריהן עד 5 מיליון שקל. מעבר ל-5 מיליון שקל הועלה המס מ-8% ל-10%. בעת ההעלאה נטען כי העלאת המיסוי לא מיועדת להביא לתוספת גבייה.

בתוך כך, כחלון יגיש ביום א' הבא לממשלה הצעה לתוספת של 33 אלף מכסות לפועלי בניין פלסטינים מיהודה ושומרון. כיום ישנן כ-43 אלף מכסות שמנוצלות בכ-90%, כך שלאחר אישור הגדלת המכסות יגיע מספרן הכולל ליותר מ-70 אלף.