מערכת של אינטנסיקס תתריע על סיבוכים בטיפול נמרץ באיכילוב

חברת הביג דאטה אינטנסיקס, המפתחת מנוע אנליטי לשיפור תהליכי קבלת ההחלטות ביחידות לטיפול נמרץ, והמרכז הרפואי איכילוב הודיעו על שיתוף-פעולה מחקרי

בית חולים איכילוב / צלם: תמר מצפי
בית חולים איכילוב / צלם: תמר מצפי

חברת הביג דאטה אינטנסיקס, המפתחת מנוע אנליטי לשיפור תהליכי קבלת ההחלטות ביחידות לטיפול נמרץ, והמרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב) הודיעו על שיתוף-פעולה מחקרי, שמטרתו פיתוח מערכת שתאפשר זיהוי מוקדם של סיבוכים או הידרדרות אצל החולה המאושפז בטיפול נמרץ, וזאת במטרה לסייע לצוות לקבל החלטות טיפוליות אפקטיביות בשלב מוקדם ועוד לפני החמרה קלינית במצב החולה.

על-פי ההערכות רק בארצות הברית מדובר בשוק שהיקף הפעילות הכספי בו מגיע לכ-290 מיליארד דולר בשנה. למרות שמספר המיטות ביחידות לטיפול נמרץ מהווה כ- 10% ממספר המיטות בבתי החולים העלות התפעולית של יחידות אלה מגיעה לכ-30% מסך ההוצאות התפעוליות של בתי החולים.

בשבועות הקרובים תותקן ביחידה לטיפול נמרץ במרכז הרפואי תל-אביב מערכת התראות שפותחה על-ידי אינטנסיקס לביצוע השלב המחקרי הפרוספקטיבי שיהיה דו-שלבי. המערכת הנ"ל תנתח את זרם המידע המצטבר המגיע ממערכות הניטור, מערכות המידע והגיליון הרפואי הממוחשב של החולה ותספק בזמן אמת תובנות שעתידות לנבא את מצב החולה. בשלב ראשון המערכת תספק התראות שקטות על-מנת לכייל את המודלים, ובשלב שני תותקן המערכת ליד מיטות החולים ביחידה לטיפול נמרץ ותספק לצוות המטפל את ההתראות בזמן אמת

במסגרת שיתוף-הפעולה, מבצעת חברת אינטנסיקס מחקר מקיף המבוסס על מידע אנונימי של כ-8,000 חולים שהתאשפזו ביחידה לטיפול נמרץ במרכז הרפואי תל-אביב בין השנים 2007-2014. החברה תתקין ביחידה מערכת חדשנית שתתריע מבעוד מועד מפני סיבוכים אפשריים עתידיים העלולים לסכן את החולים המאושפזים ביחידה לטיפול נמרץ.

הנתונים שהתקבלו מהיחידה לטיפול נמרץ במרכז הרפואי תל-אביב הועברו למסד נתונים והניתוח שלהם נעשה באמצעות כלים ואלגוריתמים מתמטיים מתקדמים מתוכם נבנו מודלים לניבוי מוקדם של הידרדרות או סיבוכים שיופיעו בחולים המאושפזים. מטרת השימוש במודלים לניבוי לסייע לצוות הרפואי להעניק טיפול מיטיבי ואינדיבידואלי בשלבים מוקדמים מאוד טרם ההתדרדרות. ביחידות לטיפול נמרץ יכולות אלה הן קריטיות. על-פי המחקר הרפואי, הערכה מוקדמת של סיבוכים אפשריים עשויה להציל ממוות ולהקטין באופן משמעותי תחלואה שעלולה להשפיע על מהלך חייו של החולה לאחר שחרורו מהאשפוז. בין סיבוכים אלה ניתן למנות: ספסיס, מצבי הלם, כשל נשימתי, לבבי או כליתי וכשל רב מערכתי שעלולים לגרום לנכות קשה ואף למוות.

מנהלת מערך ההרדמה, טיפול נמרץ וכאב במרכז הרפואי תל-אביב פרופ' עידית מטות ציינה כי"החולים בטיפול נמרץ הם המורכבים ביותר ובעקבות כך המנוטרים ביותר בבית החולים. מערכת שתבצע ותזהה התפתחות של סיבוך או הידרדרות שעות קודם להופעה ברורה - תאפשר הערכות וטיפול מוקדם ותפחית תמותה ותחלואה. המידע הנאסף על החולים המאושפזים ביחידה לטיפול נמרץ הוא עצום והצוות המטפל נדרש לעשות את הבלתי אפשרי, קרי, להכיל את כל המידע הרציף בו זמנית, ליזום מעקב אחרי מידע שהוא אינו חשוף אליו on line (לדוגמה בדיקות מעבדה או צילומים), לעקוב אחרי שינויים בטיפול שהאחיות או הרופאים האחרים בצוות בצעו במקביל לעשות אנאליזה של כל הנ"ל. מערכות הניטור ברובן לא מסוגלות לנתח עבורנו ולדווח לנו הרופאים על הצלבות (cross link) של הפרמטרים השונים או לדווח באופן אקטיבי על מגמות. בעולם של big data חייבים לנצל את הנתונים הרבים הנאספים אצלנו לשרשרת קבלת החלטות שתספק לנו את בסיס הידע מי החולה שייהנה עכשיו מבדיקות "אגרסיביות" להגיע לאבחנה ולטיפול ואצל מי מהחולים ניתן להימנע מכך"

איציק יצחקוב, סמנכ"ל פיתוח עסקי באינטנסיקס, אמר כי "למעלה מ-5 מליון חולים מאושפזים ביחידות טיפול נמרץ בארה"ב מדי שנה, עד כ-30% מאותם חולים לא ישרדו. אבחון מוקדם מאפשר טיפול מיטבי בחולה והערכות הצוותים ביחידה ומכאן הקטנה של התחלואה והתמותה, שחרור מוקדם יותר מהיחידה ומעל הכל מזעור הנזקים ארוכי הטווח שעשויים להשפיע על החולה".

אינטנסיקס הוקמה לפני כשנה על-ידי היזמים גל סלומון שכיהן כשותף עצמאי בפיטנגו והקים מספר חברות טכנולוגיה לרבות את דיסקרטיקס שנמכרה לאחרונה בכ-90 מיליון דולר ואביגדור פאיאנס שמילא שורה של תפקידי ניהול פיתוח וארכיטקטורה בתחום המוליכים למחצה וכיהן כסמנכ"ל טכנולוגיות בחברת מיינדספיד.

המנוע האנליטי המפותח על-ידי חברת אינטנסיקס משלב מודלים מתמטיים המעבדים מידע קליני רב-ממדי במטרה לזהות דפוסים מתמטיים של חולים הנמצאים ביחידות לטיפול נמרץ והוא בא לענות על הצורך לזיהוי מוקדם בטיפול נמרץ הכולל 3 מרכיבי חיזוי מרכזיים: סיבוכים צפויים, משך השהיה ביחידה לטיפול נמרץ והסיכוי לאשפוז חוזר. זיהוי זה מאפשר לנבא בהסתברות גבוהה את רמת הסיכון בו נמצא כול מאושפז ביחידה לטיפול נמרץ.