בשאר אסד: "הפסקת אש זה לא אומר שלא יורים"

הנשיא הסורי רמז כי הפסקת האש עליה סיכמו המעצמות היא "מסובכת ובלתי אפשרית" ■ לדבריו, המשטר הסורי רואה בכל חמוש כטרוריסט: "מי ידבר איתם? מי יטיל עליהם אחריות?" ■ על הניסיונות להדחתו אמר: "נסכים לממשלת מעבר רק עם חוקה חדשה, עליה יצביע העם"

בשאר אסד / צילום: רויטרס
בשאר אסד / צילום: רויטרס

המעצמות סיכמו על הפסקת אש בסוריה - אך הלחימה לא עוצרת: הקרבות היומיומיים בסוריה נמשכים, ואתמול (ב') נהרגו כ-200 איש - מחציתם ילדים - בהפצצות של בתי חולים ובית ספר באזור חאלב. בזמן שחילופי ההאשמות נמשכים, הנשיא בשאר אסד שבר שתיקה וטען: "ההכרזה על הפסקת האש בעייתית, הצדדים לא יפסיקו להילחם".

אסד, שנשא דברים מדמשק בשידור חי בטלוויזיה הסורית, הביע סקפטיות לגבי הפסקת האש. בדרכו הייחודית, אסד הבהיר כי צבא סוריה לא יעצור את הלחימה: "הפסקת אש, אם תקרה, אינה אומרת שהצדדים מפסיקים להשתמש בנשק".

במקביל, יועצת הבית הלבן לביטחון לאומי סוזן רייס גינתה בחריפות את הפגיעה בחפים מפשע. לדבריה, "ההפצצות בצפון סוריה סותרות את ההסכם שהמעצמות סיכמו עליו". עם זאת, ברוסיה טענו כי ההפצצה על בתי החולים של ארגון "רופאים ללא גבולות" בוצעה בכלל על-ידי ארצות-הברית.

אסד הדגיש כי במצב הנוכחי "אף צד לא יכול להבטיח את התנאים להפסקת אש תוך שבוע, או בכל מסגרת זמן אחרת. זה בלתי אפשרי". לדבריו, הפסקת אש אינה מונעת לחימה אלא "מניעה מהטרוריסטים להתחמש, להזיז כלי נשק ולבצר את עמדותיהם".

הנשיא הסורי, שארצות-הברית מעוניינת בעזיבתו את כס השלטון, אמר כי "לא יכולה להיות הפסקה בלי יעד או מסגרת זמנים. יש לא מעט שאלות לפני שנוכל להגיע להפסקת אש, כולל ההגדרה מי הוא טרוריסט - מבחינתנו כל מי שמחזיק נשק יכול להיות טרוריסט. מי ידבר איתם? מי יראה בהם אחראים אם הפסקת האש לא תצא לפועל?".

כמו כן, הנשיא הסורי דחה את כוונות ארצות-הברית לקבוע מועד מוסכם להחלפת השלטון: "כל תהליך צריך להיות כפוף לחוקה הנוכחית. ממשלה זמנית סותרת את החוקה, ונעשה זאת רק אם נקים חוקה חדשה שהעם הסורי יצביע עליה".