סעודיה תקפיא את תפוקת הנפט - אך לא מסכימה לקצץ

(עדכון) - שרי האנרגיה של סעודיה ורוסיה החליטו להותיר את תפוקת הנפט שלהן ברמה הנוכחית ■ המשמעות: עודף ההיצע של 1.5 מיליון חביות נפט ביום יימשך

נפט / צילום: שאטרסטוק
נפט / צילום: שאטרסטוק

רוסיה וסעודיה הסכימו על הקפאת רמת תפוקת הנפט שלהן - אך לא על קיצוץ בתפוקה. כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס. בעקבות כך, נמחקות העליות במחיר הנפט .

שרי האנרגיה של סעודיה ורוסיה נפגשו היום בקטאר כדי לדון באפשרות של קיצוץ בתפוקת הנפט של סעודיה נוכח עודף ההיצע העולמי שלוחץ את המחירים מטה. לפי רויטרס, ישנה הסכמה שסעודיה תפסיק להגדיל את התפוקה, אך לפי שעה לא תקצץ אותה. גם ונצואלה ורוסיה יקפיאו את התפוקה שלהן.

משמעות ההחלטה היא שעודף היצע הנפט העולמי, העומד על כ-1.5 מיליון חביות נפט ביום, יימשך. בשווקים קיוו שמהפגישה ייצא רמז כלשהו לגבי קיצוץ התפוקה, אך זה לא קרה.

אנליסטים רבים מעריכים כי אם לא תצומצם הפקת הנפט באופן דרסטי, מחירו יכול להגיע אף ל-20 דולר לחבית. עד כה, מדינות אופ"ק, כמו גם יצרניות נפט גדולות אחרות כמו רוסיה, לא מסכימות לצמצם את ההפקה של הנפט, וזאת כדי לשמור על נתח השוק שלהן. 

בחברת המחקר BMI מסרו לפני הפגישה כי מחירי הנפט עולים היום, אבל עדיין בשווקים סקפטיים שמשהו קונקרטי ייחתם היום בפגישה. דבריהם נאמרו כאשר הנפט זינק ב-5% הבוקר.

מחירי הנפט חטפו מהלומה נוספת בינואר האחרון, כשהוסרו הסנקציות הכלכליות מעל איראן והיא חזרה לשוק כיצואנית נפט גדולה. רק בשבוע האחרון היא דיווחה על הגדלה של עוד 400 אלף חביות נפט שהיא מייצאת מדי יום. 

לפי דוח של אופ"ק שפורסם לאחרונה, רוסיה ייצרה ב-2015 שיא של כ-10.8 מיליון חביות נפט ביום ושאר מדינות הארגון ייצרו עוד 32.6 מיליון חביות נפט ביום. 

להערכת סוכנות האנרגיה הבינלאומית, הביקוש העולמי לנפט צפוי לרדת מעט השנה ל-1.2 מיליון חביות ביום, לעומת ביקושים של 1.6 מיליון חביות ביום ב-2015, עלייה של 280 אלף חביות ביום - בעיקר בגלל איראן, רוסיה וסעודיה כאמור.