מחזיקי אג"ח אלון דורשים הגדלת התספורת לבנה"פ ב-150 מ' ש'

המחזיקים יתבקשו לקבל מחר הצעת החלטה שלפיה בנק הפועלים יידרש להסכים להפחתת הערבות של קבוצת אלון כלפיו ב-85 מיליון שקל

ציון קינן / צילום: תמר מצפי
ציון קינן / צילום: תמר מצפי

נציגות מחזיקי איגרות החוב (סדרה א') של קבוצת אלון מבקשת לאתגר את הנושה הפיננסי השני של הקבוצה, בנק הפועלים, עם הצעת החלטה שאינה תואמת את תנאיו. עד מחר בעשר בבוקר יידרשו המחזיקים להצביע על הצעת החלטה, שאם תאושר תעמיד בפני הפועלים את הברירה לקבל את החלטת המחזיקים, או לפתוח בהליך לפירוק קבוצת אלון או לכינוס נכסיה של החברה הנכדה, אלון רבוע כחול.

נציגות מחזיקי אג"ח א' ונאמן הסדרה פרסמו בסוף השבוע כתב הצבעה, ובו הצעה לאשר את הצעת מוטי בן משה לרכוש מקבוצת אלון את מניות השליטה (72.7%) בחברה הנכדה אלון רבוע כחול תמורת 115 מיליון שקל, כאשר המחיר כולל גם את העברת הזכויות בהלוואות בעלים של 170 מיליון שקל שהעניקה המוכרת בשנה האחרונה לאלון רבוע כחול.

על פי הצעת ההחלטה שפורסמה בכתב ההצבעה, מסכימים המחזיקים כי מלוא הסכום שישלם בן משה תמורת מניות השליטה, קרי 115 מיליון שקל, ישמש לפירעון חלק מהחוב לבנק הפועלים. עם זאת, קובעת ההצעה כי במקביל להסכמה זו, יידרש בנק הפועלים להסכים להפחתת הערבות של קבוצת אלון כלפיו ב-85 מיליון שקל.

מניות השליטה באלון רבוע כחול מוחזקות בידי אלון קמעונאות, חברה ללא פעילות, שזהו הנכס היחיד שלה. כנגד הנכס הזה רשום חוב של 335 מיליון שקל לבנק הפועלים. קבוצת אלון, שמחזיקה בבעלות מלאה על אלון קמעונאות, ערבה ב-155 מיליון שקל לחוב לבנק, כך שלכאורה הפועלים היה רשאי לדרוש את מלוא סכום המכירה של אלון רבוע כחול בהיקף של 115 מיליון שקל מיד עם השלמתה, וכן את המשך הפירעון של חלק החוב שנערב בידי קבוצת אלון כלפיו, על פי לוח הסילוקין הקיים. במקרה כזה, היה הפועלים משיג 270 מיליון שקל מתוך סך החוב כלפיו. עם זאת, בבנק הסכימו בשבוע שעבר לצמצם את היקף החוב הנערב ל-100 מיליון שקל בלבד, אם יועבר אליו מלוא הסכום שישלם בן משה. במילים אחרות, בנק הפועלים נתן את הסכמתו לקבלת 215 מיליון שקל בלבד, שתשקף תספורת של כ-120 מיליון שקל עבורו.

אלא שלפי הצעת ההחלטה שעליה יצביעו מחזיקי אג"ח א', דורשת הנציגות כי התספורת של הבנק תגדל ל-150 מיליון שקל. בתמורה, מציעה נציגות המחזיקים לבנק פיצוי בדמות ערבות נוספת שיקבל מקבוצת אלון, בהיקף של 30 מיליון שקל, אולם ערבות זו תהיה נחותה לחוב החברה למחזיקי האג"ח, שעומד על 1.75 מיליארד שקל.

במקביל, קובעת ההצעה כי קבלתה אינה מעניקה לקבוצת אלון, ולנושאי המשרה בה בעבר ובהווה, חסינות מפני תביעות.

בנק הפועלים אינו רגיל לקבל תכתיבים מנושים אחרים, ולכן הופתעו שם מהצעת ההחלטה שהועמדה לבסוף להצבעת המחזיקים. הפועלים אינו צפוי לחיות בשלום עם ההצעה במתכונתה הנוכחית, ואם תאושר יידרשו בכיריו לבחור כיצד להגיב. במקרה כזה יעמדו בפני הבנק שתי אפשרויות מרכזיות, מעבר לקבלת הצעת המחזיקים. הראשונה היא פנייה לבית המשפט בדרישה למנות כונס נכסים שימכור את אלון רבוע כחול או את נכסיה, מאחר שמניות החברה משועבדות אליו. אפשרות נוספת שעומדת בפני הבנק היא לדרוש מינוי של מפרק לקבוצת אלון, עקב אי-תשלום חוב של 19 מיליון שקל בידי אלון קמעונאות (לבנק יש כאמור ערבות לחוב עד לסך של 155 מיליון שקל).

את התשלום הזה מנעה לאחרונה נציגות מחזיקי אג"ח א', שטענה כי הוא יהווה העדפת נושים, וזאת למרות שבידי קבוצת אלון מוחזקים כיום מזומנים בהיקף של כ-400 מיליון שקל.

אם אכן ימונה מפרק לקבוצת אלון, יגרור המהלך פגיעה קשה גם בנושי החברה, קרי מחזיקי האג"ח, ולא רק בבעלי השליטה (שרגא בירן, דודי ויסמן והקיבוצים). זאת, משום שבמקרה של פירוק לא תזכה החברה למגן מס בהיקף של כ-600 מיליון שקל, שייווצר לה במקרה שתמכור את השליטה באלון רבוע כחול ב-115 מיליון שקל למוטי בן משה. מגן מס כזה, ימנע מקבוצת אלון לשלם מס גבוה כאשר תממש את מניות השליטה (80%) בחברה הבת אלון חיפושי גז, שערכן הבורסאי עומד על 680 מיליון שקל.

המחזיקים הגדולים באגח קבוצת אלון מקרב הגופים המוסדיים
 המחזיקים הגדולים באגח קבוצת אלון מקרב הגופים המוסדיים