נבחן: לחייב קבלנים במסלול תשלומים קבוע במחיר למשתכן

"בידי היזם חופש בניסוח החוזה, וסוגיית התשלומים נתונה לקביעה במערכת היחסים בין היזם לרוכש הדירה, כבכל הסכם מכר דירה. מנכ"ל המשרד הורה לבחון אפשרות לקבוע מדרג תשלומים מחייב לקראת המכרזים הבאים בתוכנית מחיר למשתכן"

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

זכאים לרכישת דירה במיזמי מחיר מטרה ומחיר למשתכן הופתעו לגלות כי החופש שניתן ליזמים וקבלנים לקבוע מסלול תשלומים במיזמים עשוי להוביל לכפל תשלומים מצדם, גם לדירה וגם לשכירות, במשך תקופה לא קצרה. זכאים שבחנו את תנאי התשלום שמציעה אחת החברות שמשתתפת במיזם מחיר מטרה בראש העין גילו כי באתר החברה מופיע נספח הכולל חוזה לדוגמה בין הרוכש לחברה.

על פי הנספח, יידרשו הרוכשים לשלם 15% מסכום הרכישה שבעה ימים לאחר חתימת החוזה, 15% נוספים לא יאוחר מ-25 באוגוסט 2016, 15% לא יאוחר מ-25 בדצמבר 2016, 15% לא יאוחר מ-25 במארס 2017, 15% לא יאוחר מ-25 ביולי 2017, 15% לא יאוחר מ-25 בנובמבר 2017 ואת שארית 10% מהתמורה לא יאוחר משבעה ימים לפני המסירה.

"אני זכאי להשתתפות במחיר מטרה ונכנסתי לאתר החברה כדי לראות את הפרטים. מצאתי נספח שכולל את לוח התשלומים, ונבהלתי", סיפר א', תושב המרכז. "הדירות מיועדות לאכלוס על פי הצפי ב-31/3/2018 - אבל צריך לשלם 90% מערך הדירה העתידית כבר עד שנה הבאה, 2017. אני לא מצליח להבין מה אמור לעשות זוג צעיר כמוני וכמו אשתי, שרוצה להירשם לפרויקט, יש לו תעודת זכאות, אבל גר בינתיים בשכירות? לשלם גם שכירות עד שהפרויקט יהיה מוכן אי שם בשנת 2018 וגם לקחת משכנתא והלוואה ולשלם 90% מהדירה הלא בנויה עד שנה הבאה, 2017?"

"משהו לא אפשרי"

נציין כי ל-א' ביקורת לא כלפי החברה - אלא כלפי משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון שמקדמים את התוכנית. א': "גם שכבר עושים צעד טוב ומוכרים דירות מוזלות, רוצים להטביע אותנו במשכנתא ושכירות עד שהדירה תהיה מוכנה אי שם ב-2018? זה כמובן בהנחה שלא יהיה איחור. אם היה הסדר תשלום אחר, חצי מערך הדירה עכשיו וחצי באכלוס, אז זה עוד איכשהו היה סביר. אבל לשלם את הכל בשנה הקרובה, פלוס לייצר מקום מגורים חינם עד 2018 זה משהו לא אפשרי עבור כולם".

חשוב לציין בנקודה זו שבמסגרת המכרז קיבלו החברות חופש לקבוע את מסלול התשלומים בין הרוכש לחברה, ועל פי הכללים מדובר בהחלטה לגיטימית מצד החברה, הדומה לחוזים בין קבלנים לרוכשי דירות בשוק החופשי. עם זאת, ייתכן ודווקא במשרדי הממשלה היו צריכים לחשוב על המשמעות שנוצרת ולנסות ולקבוע תנאים מסוימים בנוגע למדרג התשלום הנדרש.

ואכן, פנייה של "גלובס" למשרד הבינוי והשיכון שאחראי בין היתר על המכרזים ועל מנגנון ההגרלות במיזמים המוזלים העלתה את התשובה הבאה: " במסגרת תוכנית מחיר מטרה שמוביל משרד הבינוי והשיכון, נפתחה הרשמה להגרלה של כ-200 יח"ד בעיר ראש העין, בהנחה משמעותית של כ-30% ממחיר השוק. במסגרת מכרזי מחיר מטרה כמו גם במכרזי מחיר למשתכן, היזם מחויב להציע חוזה מכר דירה העומד בתנאי המכרז, לרבות המפרט המחייב, עמידה במחיר הדירה המוזל וכן מספר הוראות נוספות שהוכתבו במסגרת המכרז, ואולם בכפוף לעמידה בהוראות אלה - בידי היזם חופש בניסוח החוזה, וסוגיית התשלומים נתונה לקביעה במערכת היחסים בין היזם לרוכש הדירה, כבכל הסכם מכר דירה הנחתם בין יזם ורוכש דירה. מנכ"ל המשרד הורה לבחון אפשרות לקבוע מדרג תשלומים מחייב לקראת המכרזים הבאים בתוכנית מחיר למשתכן". מדרג כזה, אם יהיה, ינסה להקל על הרוכשים ככל האפשר בפריסת תשלומים הוגנת לאורך הבנייה.