מה קורה באג"ח האמריקאיות?

מבט על הנכס שנחשב לבטוח מכולם, בתקופה של רגיעה יחסית

מסחר עצמאי / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מסחר עצמאי / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אנו שוב בעמדה של רגיעה יחסית, אחרי שהחלק הארי של מדדי המניות בעולם המערבי נמצאים במהלך מתקן כלפי מעלה מצורות שונות של תחתיות כפולות, המלוות בסטיות חיוביות.

האם משהו ברקע הפונדמנטלי השתנה? לא ממש:

■ סין עדיין מראה סימנים של שינוי מבני עקרוני, כלומר מעבר מכלכלת ייצור-ייצוא לכלכלת צריכה מקומית. זאת, דרך תקופת מעבר הדורשת ניקוי אורוות של כל תפוקת היתר שנוצרה בשנות הצמיחה ה"משוגעות".

■ הנפט עדיין מהווה סחורה שמייצגת שילוב נדיר בין מאבק כוחות גיאו-פוליטי, והיצע עודף מול צמיחה מתדלדלת; סחורה הממשיכה להיות הנכס המסכן ביותר את המערכת הבנקאית המערבית עקב חשיפת היתר של חלק מן הבנקים האירופים והאמריקאים לתקווה הגדולה שהייתה בניצול מקורות האנרגיה החדשים שנמצאו.

■ ולבסוף, האמון בקובעי המדיניות החשובים - ראשי הבנקים המרכזיים בעולם - ממשיך להישחק. 25 טריליון דולר שכבר הוצאו, הריביות השליליות או האפסיות, והמשך הצפת הצד הספקולטיבי בתזרים מזומנים - כל אלו מתחילים להפחית מן ההתפעלות שהייתה עד כה בניהול הוצאת הפלנטה ממדמנת סימני הדיפלציה.

כל אלו לא השתנו, ולמרות הכול, השווקים מצאו תחתית, כי חייבים הפסקה לרענון ושאיפת אוויר. אנו, כסוחרים-משקיעים, חייבים בתקופות רענון כאלה לבחון את הנוף מחדש, ולראות אם בנקודת המפנה הנוכחי ניתן לזהות דברים מיוחדים באמת.

הפעם נסתכל טכנית על תעודת הסל המייצגת את מצבת האג"ח המדינתי האמריקאי.

הנה הגרף השבועי של TLT, ומה שאנו יכולים לקחת ממנו:

משה-שלום-אגח-23-02
 משה-שלום-אגח-23-02

בפעם האחרונה שסקרתי נכס זה, השיא של 135 נראה בהחלט מזמין הגעה חוזרת, וזה אכן מה שקרה. הטריגר הברור לכך הייתה הפריצה של המשולש הסימטרי, אשר אמצעיתו היה הממוצע הנע 200 יום בירוק (1 סגול). למעשה, היה קשה שלא להאמין ביכולת הנכס לנסות לבחון את היעד הברור כל כך של השיא הקודם (2 סגול) כאשר הוא היה הצד השני של משולש ישר זווית גדול במיוחד.

נהיר הדבר שהגעה חוזרת זו מהווה תמונת ראי של הפחד הגדול ששרר באותה תקופה במניות אבל, כמו תמיד, עלינו לזכור כלל חשוב ביישום המתודולוגיה הטכנית: עלינו לנתח כל נכס בנפרד, וללא קשר לסביבתו, כי איננו יודעים אף פעם מה הקורלציה האקטיבית בנקודת זמן מסוימת. המטבע האירופי הוכיח זאת היטב לאחרונה.

ובכן, יש לשים לב שכאשר המשימה הראשונית הושגה, אותו שיא נבדק, והמחיר נדחה ממנו מטה. אבל, ניתן להבחין בעוד אלמנט מעניין והיא "הכנה" לסטייה שלילית בין אותה תנועה במחיר, והמומנטום (ראו עיגולים אדומים). למה הכנה? כי אין לנו עדיין היסטוגרמה אדומה חדשה בחלון האינדיקאטור (4 סגול).

וכך אנו יכולים לייצר לעצמנו סבירויות לעתיד: ונתחיל במקרה החיובי (עלייה באג"ח, ירידה בתשואות, וריביות קטנות):

מקרה כזה יקרה רק במידה והשיא, סביב 135, ייפרץ מעלה. אם זה לא יקרה, דשדוש אקטיבי בין השיא, וקו המגמה מספר 2 (במשולש ישר הזווית) יהווה המתנה אפשרית לאותה אופציה, אבל עם סיכוי להצלחה קטן עם הזמן.

ומה לגבי הצד השלילי של הדברים (תעודה יורדת, אג"ח יורד, תשואות עולות, ריביות עולות)?

הסיכוי לכך נראה, כרגע, הרבה יותר סביר, וזאת בגלל השיא הכפול המלווה בהכנה לסטייה שלילית שדיברתי עליה לעיל. מה יאשר סופית שזו אכן האופציה שהנכס רוצה ללכת בה? ברור: שבירה של קו המגמה 2 מטה (יחד עם הממוצע הנע 200), ובמיוחד את שבירת קו המגמה 1 יחד עם רמת התמיכה האולטימטיבית שבין 118-114.

ריביות שוק עולות? כאשר הפד מרמז על ריביות אפקטיביות שליליות? האם זו תהיה הפעם הראשונה שמה שהם חזו לא מתרחש בפועל?

 

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com .

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.