נחמה נסוג מרכישת כלכלית י-ם; בחברה ידונו בדרכים לגיוס הון

בדקה ה-90: התפוצצה עסקת לאומי-נחמה ■ בעלי המניות בכלכלית ירושלים אישרו הגדלת הון לקראת הנפקת זכויות או גיוס הון רגיל

שלמה נחמה / צילום: איל יצהר
שלמה נחמה / צילום: איל יצהר

איש העסקים שלמה נחמה נסוג היום (ב') ברגע האחרון מהעסקה לרכישת מניות השליטה בכלכלית ירושלים  מידי בנק לאומי. רגע לפני החתימה נחמה טען כי נדרש גיוס הון בהנפקת זכויות בהיקף גדול מ-400-600 עליו דובר בין הצדדים, ולפיכך ויתר על העסקה. ככל הידוע, אין כעת משקיע אחר במקום נחמה, אולם בבנק ימשיכו לנסות למכור את מניות השליטה (28%).

במקביל, דירקטוריון כלכלית ירושלים צפוי להתכנס הערב כדי לדון בדרכי גיוס הון לחברה. הדירקטוריון היה אמור לדון גם בהעברת השליטה לידי נחמה, אך זה לא יקרה. כזכור, ביום חמישי אישר דירקטוריון בנק לאומי את העסקה למכירת המניות לנחמה.

במסגרת המתווה, שבסופו של דבר לא הפך להסכם, נחמה היה אמור להזרים לכלכלית ירושלים לפחות 200 מיליון שקל בהנפקת זכויות שתבצע החברה ויקבל לידיו, ללא תמורה, את המניות ששיעבד פישמן, בעל השליטה הקודם בכלכלית, לבנק, כנגד חוב פרטי ללאומי.

במקביל למגעים שהתנהלו מול נחמה, מקדם מנכ"ל כלכלית, דודו זבידה, הנפקת מניות רגילה של כלכלית בהיקף דומה לגיוס הזכויות עליו דובר עם נחמה (כחצי מיליארד שקל) וזאת לצד המשך מימוש נכסים שבבעלות החברה, כדי לאפשר לה לעמוד בהתחייבויותיה. לקראת מהלך של הנפקה (בדרך של זכויות או הנפקה רגילה) אישרה אסיפת אתמול אסיפת בעלי המניות של כלכלית הגדלה של ההון הרשום של החברה מ-150 מיליון לכ-300 מיליון מניות.

נזכיר כי בדצמבר האחרון יצאה כלכלית ירושלים להנפקת מניות מהירה, במסגרתה גייסה 200 מיליון שקל בדיסקאונט של 15.7% על מחיר השוק אז. בעקבות ההנפקה דוללו ההחזקות המשועבדות ללאומי מ-40% בהון החברה ל-28% מההון, מה שעורר מורת רוח בבנק. מאז ההנפקה, המשיכה מניית כלכלית, הסובלת מהמשבר בכלכלת רוסיה, לאבד גובה ושוויה של החברה נחתך בכ-25%, דבר שהסב הפסדים גם לרוכשים בהנפקה.

מיד לאחר אותה הנפקה, פנה בנק לאומי לבית המשפט בבקשה לאפשר לו למנות דירקטורים בחברה במקום איש העסקים אליעזר פישמן ונציגיו - בקשה שהתקבלה ובוצעה (הדירקטורים שמונו הם אברהם ביגר, שמשון הראל, מירי כץ ואריה גנץ, כשליו"ר מונה אהרון פוגל).

עמיר בירם רוצה את דרבן

בשלב זה לא צפוי בנק לאומי לראות תמורה כלשהי מהעסקה, ומנגד לא ירשום הפסד, כיוון שכבר ביצע מחיקה בספריו בגין החוב של פישמן כלפיו. עם זאת, בעתיד עשוי הבנק לרשום תמורה מהאפסייד במניות שיעביר ליד נחמה, אם יהיה כזה, במהלך חמש השנים שלאחר ההסכם.

מבחינת נחמה, הוא מקבל לידיו חברת נדל"ן מניב שמחזיקה - יחד עם החברות הבנות שלה - ב-3.4 מיליון מ"ר של נכסים מניבים, מתוכם 1.9 מיליון מ"ר בישראל והשאר בצרפת, קנדה, גרמניה, רוסיה, אוקראינה ובלארוס. החברה נפגעה בצורה ניכרת בשל הפסדים ברוסיה ובאוקראינה, מה שהביא לקריסת המניה בשנתיים האחרונות. כלכלית נסחרת היום לפי שווי שוק של כ-600 מיליון שקל. לחברה חובות בהיקף של כ-2 מיליארד שקל לבעלי האג"ח שלה ועוד כמיליארד שקל לבנקים.

נחמה כאמור הוא לא האופציה היחידה העומדת בפני כלכלית, שנדרשת להזרמת הון גדולה. מלבד האפשרות לבצע הנפקת מניות רגילה, הגיש בשבוע שעבר איש העסקים עמיר בירם (באמצעות קרן JTLV שדרכה הוא מחזיק בעיקר נכסיו) הצעה לרכישת החברה הבת דרבן, הנחשבת לנכס איכותי מרכזי של כלכלית. מדובר בהצעה ל-100% ממניות החברה בתמורה לכמיליארד שקל.

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"