בכירי מליסרון ביקרו בנכסיה של אפריקה ישראל ברומניה

ככל הידוע, לפי שעה לא מתקיימים בין שתי החברות מגעים על עסקה כלשהי הקשורה לנכסים אלה ■ הנכס המרכזי של אפריקה נכסים ברומניה הוא קניון אפי פאלאס קוטרוצ'ן, הרשום בספרי החברה לפי שווי של כ-1.9 מיליארד שקל

האם אפריקה ישראל עומדת בפני מימוש חלק מנכסיה ברומניה? ל"גלובס" נודע כי מנהלים בכירים בחברת הקניונים מליסרון שבשליטת ליאורה עופר, הגיעו לאחרונה לביקור בנכסיה ברומניה של חברת אפריקה נכסים , המשתייכת לקבוצת אפריקה ישראל .

ככל הידוע, לפי שעה לא מתקיימים בין שתי החברות מגעים על עסקה כלשהי הקשורה לנכסים אלה, אך לא מן הנמנע כי מגעים כאלה יחלו בעתיד. הנכס המרכזי של אפריקה נכסים ברומניה הוא קניון אפי פאלאס קוטרוצ'ן, הרשום בספרי החברה לפי שווי של כ-1.9 מיליארד שקל.

פוטנציאל ההתרחבות של מליסרון בישראל מוגבל כיום, בשל הרוויה היחסית בשוק המקומי ולנוכח מעמדה המרכזי בו, ולכן התרחבות לשווקים רוויים פחות היא אפשרות מעניינת עבורה. מחברת מליסרון, הנסחרת בשווי שוק של 5.65 מיליארד שקל, ומקבוצת אפריקה ישראל נמסר כי "אין תגובה".

נציין כי אפריקה נכסים ומליסרון שיתפו לאחרונה פעולה במכרז, שבו גם זכו, לחכירת מגרש 7 בשטחי דרום הקריה בת"א, בשטח של 13 אלף מ"ר, בתמורה ל-536 מיליון שקל. שתי החברות מתכננות להקים על המגרש שטחי משרדים, ויחזיקו בפרויקט בחלקים שווים.

אתמול הצביעו רוב מכריע מקרב מחזיקי איגרות החוב של אפריקה ישראל בעד הצעת החברה להסדרה מחדש של תשלומי החוב בין שלוש הסדרות השונות (כ"ו-כ"ח), במהלך 2016. בעקבות ההחלטה, מצפה הנהלת החברה לזכות לתקופה של לפחות שמונה חודשי שקט מצד מחזיקי האג"ח, להם חייבת אפריקה ישראל כ-3.65 מיליארד שקל (קרן וריבית שנצברה).

ההסדרה מחדש של התשלומים לסדרות האג"ח השונות הגיעה בעקבות לחצים מצד חלק מהמחזיקים, ובעיקר כאלה המחזיקים בסדרה כ"ח, שחששו כי תשלום קרן החוב לשתי הסדרות האחרות במהלך חודש מאי יפגע ביכולת הפירעון של אפריקה ישראל בחודשים שלאחר מכן.

לאחר מגעים בין הצדדים, הוסכם כי תשלום הקרן והריבית לסדרות כ"ו וכ"ז יוקדם בחודשיים, מהמועד המקורי בחודש מאי למועד שבו יועבר תשלום ריבית לסדרה כ"ח בחודש מארס. כן יוקדם לאותו מועד גם פירעון של 58 מיליון שקל לסדרה כ"ח, המהווה כמחצית מתשלום הקרן הראשון של הסדרה. תשלום הקרן הראשון היה אמור להתבצע רק במארס 2018, אולם כמחצית ממנו תוקדם כאמור בשנתיים.

עוד הסכימה הנהלת אפריקה ישראל, בראשות המנכ"ל אברהם נובוגרוצקי, לבחון אפשרות להקדים את תשלומי הריבית של סדרות כ"ו ו-כ"ז מחודש נובמבר לספטמבר (השנה), כך שיחולו במועד תשלום הריבית לסדרה כ"ח.

מתווה הביניים של אפריקה, שעלה להצבעת מחזיקי האג"ח, זכה כאמור לתמיכה גורפת בשיעורים שבין 79% (סדרה ו') ל-96% (סדרה כ"ח) מקרב המשתתפים בהצבעות.

את המתנגדים הובילה חברת הראל ביטוח, שהגישה הצעת מתווה משלה המתבסס על המרת תשלום הקרן המוקדם לסדרה כ"ח (58 מיליון שקל), בשעבוד נכס לטובת המחזיקים בערך של 64 מיליון שקל (יחס LTV של 90%).

אפריקה מלונות תימכר השנה?

לקראת הצבעת המחזיקים, חשפה הנהלת אפריקה ישראל כי היא מתכננת לצלוח את פירעונות 2016 (633 מיליון שקל במתכונת החדשה) באמצעות המזומנים שברשותה (562 מיליון שקל נכון לתחילת השנה), ובסיוע שני מקורות מרכזיים: דיבידנדים מהחברות הבנות אפריקה נכסים ודניה סיבוס, בהיקף כולל של 59 מיליון שקל, וכן תזרים נטו בהיקף של 140 מיליון שקל ממכירת החזקות בחברות כלולות ובנדל"ן.

הנדל"ן שבידי אפריקה ישראל רשום בספרי החברה לפי שווי של 51 מיליון שקל, בעוד שהחזקותיה בחברות כלולות לא סחירות כוללות: 35.5% ממניות חברת ההפעלה של כביש 6 (מפעיל דרץ ארץ) בשווי של 31 מיליון שקל; 50% ממניות אפריקה מלונות בשווי של 178 מיליון שקל; ובעלות מלאה על חברת אפי ארה"ב שערכה נאמד ב-17 מיליון שקל. לפיכך, נראה שמכירת ההחזקה באפריקה מלונות (או לפחות חלק ממנה) תהיה המשימה המרכזית מבחינת נובוגרוצקי השנה.

ב-2017 יעמדו בפני אפריקה ישראל פירעונות בהיקף של 510 מיליון שקל, בעוד שהמזומנים שיישארו ברשותה בסוף 2016 יסתכמו להערכת ההנהלה ב-98 מיליון שקל בלבד. כדי לצלוח גם את פירעונות השנה הבאה, מייעד נובוגרוצקי תזרים של 513 מיליון שקל שיתקבל בעיקר ממכירת החזקות סחירות בחברה בת, כמו גם ממכירת הנכסים הלא סחירים שייוותרו בידי החברה בסוף 2016.

בנוסף, אמורה אפריקה ישראל לקבל בשנה הבאה דיבידנדים בסך 159 מיליון שקל מאפריקה נכסים ומדניה סיבוס.

כשנובוגרוצקי מדבר על מכירת החזקות סחירות בחברה בת, הוא מתכוון כנראה ל-56% ממניות אפריקה נכסים, ששווי השוק שלהן מסתכם בכ-760 מיליון שקל, או לחילופין 74% ממניות אפריקה מגורים, ששווי השוק שלהן הוא כ-610 מיליון שקל. לנוכח העובדה שבאפריקה ישראל דחו באחרונה התעניינות באפריקה מגורים מצד גורמים שונים, ובהם חברת גינדי החזקות, נראה שהתוכנית המועדפת על נובוגרוצקי היא למכור את אפריקה נכסים (או לפחות חלק מהותי ממנה), שפועלת בישראל ובמזרח אירופה.

יש לציין כי לאפריקה ישראל גם החזקה של 73% באפריקה תעשיות, בשווי שוק של 122 מיליון שקל, ו-65% באפי פיתוח בשווי של 357 מיליון שקל. אולם, שתי חברות אלה נמצאות כיום בתקופה מאתגרת (כל אחת מסיבותיה), ולכן האפשרות למכירתן צפויה לעלות על הפרק רק לאחר התאוששות מהותית בפעילותן ובשוויין.

אפריקה נכסים פועלת בייזום, הקמה והשכרה של מבנים לתעשייה, מסחר, דיור ומשרדים, בישראל ובאירופה, וכן בפיתוח מקרקעין למגורים במזרח אירופה.

לחברה 51 נכסים מניבים בשטח של 548 אלף מ"ר, המניבים הכנסה שנתית של כ-387 מיליון שקל, ורשומים בספרי החברה לפי שווי כולל של 5.66 מיליארד שקל.

בישראל מחזיקה אפריקה נכסים ב-49% ממגדל היובל בת"א, במגדלי קונקורד בבני ברק, בפארק המדע בנס ציונה ובפארק התעשייה גלובל פארק בלוד. כמו-כן עוסקת החברה בפיתוח פרויקט דיור להשכרה בגליל ים ובהקמת חניון הברזל בת"א.

רשימת הנכסים המניבים של אפריקה נכסים במזרח אירופה כוללת כאמור את קניון קוטרוצ'ן ופרויקט המשרדים הצמוד אליו בבוקרשט שברומניה, קניון פלוישט ברומניה, פרויקט קלאסיק 7 בפראג בירת צ'כיה, איירפורט סיטי בבלגרד שבסרביה, וכן צבר של 31 נכסים מניבים בגרמניה.

לחברה גם פרויקטים בהקמה במדינות מזרח אירופה, הן בתחום המשרדים והמסחר והן בתחום המגורים.

נסים המניבים של אפריקה ישראל לפי מדינות
 נסים המניבים של אפריקה ישראל לפי מדינות