מלחמת החפירות של בר אור

בלי לשרוף צמיג אחד הוא עצר את "אובר" והביא סיכוי לפתרון בעית התחבורה היהודית

נהגי מוניות בקליפורניה מפגינים / צילום: רויטרס

מתבצר בבוטקה
 מתבצר בבוטקה

רחובות ערי העולם בערו השנה: נהגי מוניות הפגינו, חסמו, הפכו עולמות ומכוניות במאבקם נגד תחבורה שיתופית, שמאיימת על המונופול שלהם בניידות, ועל פרנסתם, אך הכל לשווא. בהובלת "אובר", התחבורה השיתופית מתפשטת, מגלגלת לפי הערכות 100 מיליארד דולר בשנה, ונחשבת לשוק הצומח ביותר, עם הטכנולוגיות החדשניות ביותר, ועם ביקוש שילך ויגבר עוד שלושים שנה.

בכל העולם, ולא רק בישראל, תחבורה היא שיח פוליטי לוהט, כי לכל ברורים כבר הקשר בינה לבין יוקר דיור ומחייה, והשפעתה על בריאות, איכות סביבה, ושוויון הזדמנויות. והנה פלא: בניו יורק, בשנחאי, ובלונדון וברבות נוספות, נכנעו לשינוי באמצעי הניידות, ואילו אצלנו, בלי לשרוף צמיג אחד, הצליח יהודה בר אור, יו"ר איגוד המוניות הישראלי, לעצור את ענק התחבורה השיתופית הבינלאומי. חברת "אובר", שבכיריה הגיעו עד ראש הממשלה, עדיין משקיפה על כבישי הארץ מנגד, ולא באה אל קרבם.

כשהזרקור מופנה ל"אובר", בר אור מצליח לעצור דבר יותר משמעותי: את זכותם של תושבי המדינה להסיע זה את זה בתשלום. אלמלא הוא, חלקנו יוותר על החזקת רכב, בידיעה שתמיד תהיה הסעה זמינה, החלק השני ישתמש במכונית כדי לממן מקצת החזקתה, וכל משפחה ישראלית תחסוך אלפי שקלים בהוצאה החודשית. חשוב: כל עוד לא תוסר התנגדות המוניות, לפי חוק המדינה הסעת טרמפיסט בתשלום היא עבירה פלילית.

קרב מאסף מאחורי הזרקור

לצד ההתנגדות לשינויים בעולם הניידות, השלים השנה בר אור עוד מהלך גדול: השקת אפליקציית ההסעות "ריידר", שמנסה לנגוס בחברת Gett (גטקסי), השולטת בשוק. "Gett" ייתרה את תחנות המוניות, הסירה את עול "הסדרנות", שיפרה את מאוד השירות וספגה לכל אורך הדרך התנגדות קשה מבעלי מוניות.

"ריידר", פועלת בשיתוף גופי המוניות הוותיקים ומחזירה את הנוסעים לתחנות, לבוטקה המיתולוגי, ולסדרנים. אמנם היא נדמית כקרב מאסף של המוניות, אך טמון בה סיכוי לפתרון בעיה יהודית מיוחדת לתחבורה בישראל: השבת. ריידר תוכננה להפוך בלחיצת כפתור (של המפתחים) לאפליקציית תחבורה לפי דרישה, כדי שכל מונית תוכל לתפקד כמו מונית שירות, המסיעה כמה אנשים לכמה יעדים בו זמנית, במחירים נמוכים, כי הם חולקים את התשלום. כיום זה אסור, שוב בגלל חוק, האוסר על מונית לאסוף נוסעים, כדי שלא לפגוע בעסקי האוטובוסים.

לחסוך אלפי שקלים לכולם

שר התחבורה ישראל כץ, מתפאר במהלכים גדולים ויקרים כמו רפורמת התעריפים וכבישים חדשים. הם אינם מייתרים החזקת רכב פרטי יקרה, למי שחפץ בניידות כל השבוע. עכשיו, כשגם בימין כבר נשמעת קריאה לתח"צ בשבת, Gett וריידר, וצי של 23 אלף מוניות קיים, הם פתרון מיידי וזול, שאינו פוגע בסטטוס קוו.

אם ישתמש בר אור בכוח שהפגין נגד "אובר", כדי לדרוש מכץ להתיר למוניות לעבוד כשירות תחבורה לפי דרישה דרך האפליקציות, נוכל לומר שלא לחינם התבצר בבוטקה, ויש תכלית למלחמת החפירות שניהל. הלוואי שינצח, אז נבחר בו כאיש שלנו גם בשנה הבאה, כמלך המשיח שהביא תחבורה ציבורית בשבת לישראל.

 

יהודה בר אור, יו"ר איגוד המוניות

גיל: 64

מצב משפחתי: נשוי 2 ילדים 4 נכדים

מקום מגורים: ראשון לציון

בתפקיד: 15 שנה, נבחר פעם שישית

חולש על ארגון שבו 23 אלף חברים

אירוע בולט ב-2015: השקת "ריידר"

אתגר גדול ל-2016: הלחץ הציבורי הגובר להסדרת תחבורה שיתופית בישראל