המבקר: המשטרה ביטלה לקצינים בכירים מאות דוחות תנועה בניגוד לנהלים

בלוף מצלמות המהירות: המשטרה ביטלה לקצינים בכירים מאות דוחות תנועה בניגוד לנהלים ■ וגם: הסיפור על ביטול הדוחות של הקצין ב'

מצלמות מהירות / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב - בכל הגדלים
מצלמות מהירות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב - בכל הגדלים

ממצאים חמורים במיוחד מצא המבקר בכל הקשור לטיפול הלקוי של המשטרה בעבירות תעבורה של נהגי כלי רכב משטרתיים שתועדו במצלמות. מבדיקת המבקר עולה כי נכון לפברואר 2015 לא הושלם הטיפול ב-1,337 מתוך 2,777 דוחות לרכבי משטרה, כלומר כ-53% מדוחות אלה - 420 דוחות מ-2012, 443 מ-2013 ו-474 מ-2014. מאחר שבאופן שיטתי לא שויכו דוחות התעבורה ליחידות, נאלצה המשטרה נאלצה למחוק מאות רבות של עבירות תעבורה מחמת התיישנות. המבקר כותב כי "התנהלות המשטרה בכל היבטי הטיפול בדוחות התנועה שנרשמו לשוטריה משקפת תמונה עגומה של כשלים מערכתיים, בדיווח שמסרו קצינים בכירים במסגרת בקשות לביטול דוחות; ובהליך הבחינה וההחלטה בבקשות אלה".

הדוח מציין, לדוגמה, שני מקרים לקלות שבה נמחקים דוחות לשוטרים. במארס 2014 צולם קצין בדרגת רב-פקד עובר ברמזור אדום. הקצין הסביר כי מיהר לישיבה ומדובר בטעות שאינה מאפיינת אותו. קצין אגף התנועה המחוזי ביטל את הדוח מ"חוסר עניין לציבור", בלי שרשם נימוק שיצדיק זאת כנדרש בנוהל. בפברואר 2013 צולם שוטר בדרגת סגן-ניצב נוהג במהירות 104 קמ"ש בכביש שהמהירות המותרת בו 70 קמ"ש. הקצין הסביר שקיבל טלפון מאשתו שלא חשה בטוב, וביקש להמיר את הדוח באזהרה. הקצין המחוזי התעלם מהנהלים וביטל את הדוח - שוב מטעם "חוסר עניין לציבור".

חמורה עוד יותר הייתה דרך הטיפול בדוחות שניתנו לשוטרים בדרגות ניצב-משנה ומעלה, שהמוסמך להחליט בעניינם הוא ראש אגף התנועה או המפכ"ל. קצינים בדרגות בכירות שקיבלו דוחות וכתבי אישום בגין מהירות מופרזת, דיווחו כי הם נרשמו להם בעת השתתפותם בפעילות מבצעית, ולכן מרביתם בוטלו. אולם בביקורת נמצא שלא היה אפשר לקשור את האירועים המבצעיים לנסיבות שבהן תועדו נוהגים במהירות מופרזת. "דרך התנהלות זו", כותב המבקר, "נוגדת את כללי המינהל התקין ואינה תואמת את המצופה מגוף ציבורי המופקד על אכיפת החוק".

משרד המבקר מעיר כי "כשלים אלה הנוגעים לאופן אכיפת המשטרה את הוראות הדין על שוטריה, פוגעים הלכה למעשה באמון הציבור במשטרה... הקפדה על אכיפת החוק בתוך המשטרה חיונית גם לאכיפת החוק על הציבור, שכן היא מחזקת את אמון הציבור במשטרה ובשלטון החוק". המבקר סבור כי על המפכ"ל לבדוק את ההתנהלות שהביאה לידי הצטברות הדוחות, לידי אי-הטיפול בהם ואף ביטולם, ובכלל זה לבחון את התנהלות הגורמים האחראים לכשל זה.

גם לגבי הטיפול בדוחות של כלי רכב של שב"ס (שירות בתי הסוהר) נמצאו ליקויים. כלי רכב אלה רשומים במשרד התחבורה על שם משטרת ישראל, והמשטרה מעבירה את הדוחות לשב"ס לשם קבלת פרטי הנהגים. אולם הטיפול בדוחות רבים טרם הסתיים מאחר ששב"ס סירב להעביר למשטרה את פרטי הנהגים - סירוב שאינו מתיישב עם כללי מינהל תקין - ובכך גרם להתיישנות חלק גדול מן הדוחות ולביטולם.

כך בוטלו הדוחות של הקצין ב'

דוח המבקר נכנס לעתים לפרטים הקטנים של עבריינות התנועה של קציני משטרת ישראל. הוא מביא כמה דוגמאות לשיטת סגירת הדוחות של קציני המשטרה. הנה לדוגמה סיפורו של הקצין ב' שמכוניתו צולמה 9 פעמים נוסעת במהירות מופרזת של 30-45 קמ"ש מעל המהירות המותרת בכביש 3 ליד קרית מלאכי. ב' העביר לאגף התנועה התייחסות לכל המקרים ובכולן כמובן שהוא נהג "בתפקיד ובמסגרת פעילות מבצעית". במשטרה החליטו לבטל 6 דוחות מטעם "אין אשמה" ושלושה מהדוחות שהופקו בגינם קנסות הוסבו לשם הקצין. עם זאת, במשרד מבקר המדינה נכנסו לפרטי הטענות של הקצין ב' וניתן ללמוד מבדיקה זאת משהו על האמינות של שוטרינו.

למשל, במקרה אחד, שבו נתפס נוהג בשעה 6 בבוקר ב-125 קמ"ש, טען ב' כי הוקפץ לבסיס בגלל התרעה לפיגוע. עם זאת מתברר כי ההתרעה המדוברת בכלל התקבלה כמעט יממה קודם לכן והפעולה המשטרתית האחרונה שנרשמה בנוגע להתרעה הסתיימה בשעה 15:30 ביום הקודם.

במקרה אחר הוא נתפס נוהג ב-117 קמ"ש, והסביר כי הייתה זו "נסיעה לירושלים. ביצוע מרדף אחר 2 אנשים חשודים ממחוז מרכז ל... ירושלים", וצירף דוח מיומן המבצעים של מחוז ירושלים. לאחר בדיקת הפרטים התברר שהקצין ב' צולם בכלל בכביש 3 - כ-60 ק"מ ממקום המרדף - וכשעתיים וחצי לאחר סיומו. אף על פי כן הוחלט לבטל את הדוח.

משרד המבקר מעיר כי על פי נוהל אגף התנועה לא ייסגר תיק עבירת תעבורה של שוטר, אלא אם כן הוכח כי באי-ביצוע העבירה היה כדי למנוע מן השוטר את מילוי תפקידו. ואולם מן ההסברים שמסר קצין ב' לא עולה קשר ממשי בין עבירות התעבורה שביצע ובין האירועים שדיווח עליהם. לכן לא היה מקום להכללת אירועים אלה בהתייחסות המובאת במסגרת בקשה לביטול דוחות וכתבי אישום. במשטרה אומרים כמובן שאף אחד לא בדק את יומן המבצעים מול דבריו של הקצין.