UBS: המלחמה הבאה כאן כדי להישאר - ואלה המניות לקנות

באיזו מלחמה הושקעו 75 מיליארד דולר בשנה החולפת והיא הסבה עד כה נזק של 500 מיליארד? ■ מלחמת הסייבר המתקפות בתחום גוברות בקצב מהיר, ובהתאם הפתרונות להן יכולים להוות הזדמנות מעניינת להשקעה

סייבר / צילום: רויטרס
סייבר / צילום: רויטרס

לפני כשבועיים, ב-8 בפברואר, הכריז נשיא ארה"ב, ברק אובמה, על תוכנית לאומית לביטחון סייבר שתיקרא Cybersecurity National Action Plan - CNAP, שבמרכזה שדרוג ושיפור מערכי הגנת הסייבר של ארה"ב בדגש על שדרוג מערכות המחשוב של הגופים הפדרליים השונים בעלות של 19 מיליארד דולר עד 2017. על פי התוכנית המוצעת, שזקוקה עדיין לאישור הקונגרס, יגדל התקצוב הנוכחי ב-35% ויאפשר לארה"ב להתגונן בפני איומי הסייבר השונים והרבים.

תקצוב זה הינו רק קצה הקרחון בהשקעות הגנת הסייבר הצפויות בעולם. שוק הסייבר, לפי חברת המחקר גרטנר, צפוי לצמוח מ-75 מיליארד דולר בשנה החולפת ל-101 מיליארד בשנת 2018 ו-170 מיליארד בשנת 2020. השקעות אלה מגיעות על רקע הנזקים העצומים שגורמות התקפות הסייבר שהוערכו בפורום הכלכלי האחרון ב-2 טריליון דולר עד שנת 2019, עלייה מסך נזקים שהוערכו ב-500 מיליארד עד שנת 2015.

לפי דוח של חברת סימנטק, הפועלת בתחום הגנת התוכנה, סך הנזקים בשנת 2015 לבדה עמד על 158 מיליארד, מתוכם 30 מיליארד בארה"ב לבדה. חברת נורטון, המוכרת כמפתחת האנטי וירוס, העריכה בדוח שפרסמה לאחרונה כי 594 מיליון בני אדם נפלו קורבן למתקפות רשת בשנה שעברה, כשסך העלות הממוצעת לפגיעה בחברה עומד על 3.8 מיליון דולר.

כנס הגנת הסייבר RSA, שייפתח בסוף החודש בסן פרנסיסקו, ימשוך תשומת לב רבה מצד משקיעים ואנליסטים. אחת המגמות הבולטות שיידונו בהן ואשר שצוברת תאוצה בשנה האחרונה, היא כניסתן המסיבית של חברות המחשבים והתוכנה הגדולות לתחום אבטחת הסייבר על תצורותיו. סיסקו, IBM, דל, אינטל, HP ואחרות מגדילות השקעות, רוכשות חברות ובמקרים רבים אף מפצלות אותן לחברות נפרדות שצפויות להיות מונפקות בעתיד. IBM, שהכריזה בשבוע שעבר על שרת רב עוצמה ומוגן למתקפות סייבר, הצליחה ב-2015 להגדיל הכנסות חטיבת הסייבר ב-11% לכ-2 מיליארד דולר, למרות ירידה של 12% בסך מכירותיה.

החברות הגדולות עתירות המזומנים נאלצות לרכוש טכנולוגיות וחברות כדי לעמוד בחזית הטכנולוגיה בתחום. נציין את סיסקו, שרכשה כמה חברות, כמו OpenDNS ב-635 מיליון דולר ו-Lancope ב-452 מיליון - שתיהן בשנה שעברה, ואת Sourcefire תמורת 2.7 מיליארד ב-2013. דל רכשה את EMC ב-64 מיליארד דולר ושמה ידה על חטיבת ה-RSA שלה ומתכוונת להנפיק את חטיבת הסייבר הנקראת SecureWorks. לא ניתן שלא להזכיר את מיקרוסופט, שרכשה חברות סייבר מקומיות בכ-600 מיליון דולר, ועוד עסקאות רבות אחרות.

משקיעים הרבה בסייבר ישראלי

מיקרוסופט, כידוע, אינה הרוכשת היחידה בשוק המקומי. לפי IVC, מאז 2004 בישראל הוקמו 377 חברות בתחום, כאשר 229 מהן הוקמו מאז 2010. 20% מסך ההשקעות הפרטיות בעולם הופנו לחברות ישראליות, כשסך מכירות חברות הסייבר הישראליות הגיע ל-4 מיליארד דולר בשנה שעברה - עלייה של 100% לעומת 2014. ForeScout, שצפויה להנפיק השנה, גייסה 76 מיליון דולר; ו-Shape גייסה בינואר 25 מיליון דולר.

גיוסים אלה מרשימים, אולם חברות פרטיות גלובליות כמו Emeryville ו-Tenable גייסו 120 מיליון דולר ו-250 מיליון דולר בהתאמה. גם החברות הישראליות קנו בשנה האחרונה חברות עם טכנולוגיה משלימה, כמו צ'ק פוינט שרכשה את Lacon ב-80 מיליון דולר ו-FireEye שהגדילה ורכשה את חברת iSight ב-200 מיליון דולר.

חברות סייבר ישראליות רבות נסחרות בבורסות ומעוררות הערכה רבה, למרות הירידה החדה בשווי של חלקן בתקופה האחרונה - צ'ק פוינט, ורינט, פאלו אלטו, אימפרבה, סייבר ארק, ורוניס ו-Proofpoint הוקמו בישראל.

בעולם נסחרות חברות רבות נוספות, דוגמת Fortinet, סימנטק, Sophos, ,Splunk ,Barracuda Booz Allen, Rapid7, Mimecast, FireEye ועוד.

תעודת הסל HACK המוכרת איבדה מאז אמצע יוני (אז עמדה על 33.6 דולר) 37% מערכה, ועדיין מהווה המכשיר המפוזר המרכזי באמצעותו משקיעים בתחום תנודתי זה. למרות התיקון האחרון מעלה של כ-10% במחירה, היא עדיין נראית כנקודת כניסה אטקרטיבית בתחום עליו לא המלצנו כלל בעבר.

סיסקו  (CSCO) אינה חברת סייבר טהורה אך עשויה להיות אלטרנטיבה מעניינת ושמרנית יותר בתחום. החברה הכריזה לאחרונה על Firewall חדש (NGFW), המשלב יכולות ניתור ובלימה של מתקפות סייבר שעשוי לתת פתרון שלם למנהל הרשת בארגון. החברה עדיין לא עמדה במבחן הטכנולוגיה, אך תתחרה ישירות במוצרי חברות כמו צ'ק פוינט ופאלו אלטו.

סיסקו מגדילה את מכירותיה בתחום הסייבר בקצב מואץ, שעמד על 11% ברבעון האחרון, והגיעו ל-462 מיליון דולר.

חברת Fortinet   מספקת פתרונות אבטחת רשת לחברות Fortune 500 רבות והוסיפה ברבעון האחרון כתשעת אלפי לקוחות לבסיס הלקוחות שלה, העומד על 260 אלף. למרות שהמניה נחתכה בחצי מאז הקיץ החולף (אך תיקנה מעט לאחר הדוח) היא עדיין נסחרת במחיר המגלם אפשרות לתנודתיות רבה בטווח הקרוב ומומלצת למשקיעים בעלי אופי סיכון גבוה. הכנסות החברה צפויות לצמוח השנה בכ-50%, רווחיה בכ-35% ולחברה מעל מיליארד דולר מזומן בקופה.

חברת פאלו אלטו  מצליחה להציג את הצמיחה הגבוהה בהכנסות בקבוצת החברות הישראליות שצפויות להערכתנו לצמוח במעל 30% בשנה הקרובה. החברה מפרסמת את דוחותיה מחר וגררה השבוע הערכות להורדת תחזית צפויה שפגעה במחיר המניה. המשקיעים ינסו להעריך את עוצמת פגיעת מכירות סיסקו על התחזית ולמשקיע שמרן כדאי לחכות לתחזית החברה.

לסיכום, תעבורת המידע באינטרנט חשופה היום יותר מתמיד באופן המחייב אותנו כמשתמשי רשת לזהירות מירבית, כמו גם למיגון מערכות מרמת הפרט ועד רמת התשתיות הלאומיות. מלחמת העולם השלישית מתחוללת מדי יום ברשת. חברות רבות צפויות ליהנות מתהליכים אלו והן נסחרות היום במחירים הנמוכים בעשרות אחוזים מאלו שהיו רק לפני כמה חודשים.

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

המומלצים של UBS
 המומלצים של UBS