בת 81 תובעת את אל-על: בגלל חרדי הוזזתי ממושבי בטיסה

חשיפת התביעה המתוכננת ב"ניו-יורק טיימס" עלולה לפגוע ביחסי הציבור של אל-על בקהל היעד שלה בארה"ב ■ התובעת, רנה רבינוביץ, שעלתה מארה"ב לפני 10 שנים: "הדייל התייחס אליי כמו אל מטומטמת, אבל זו בעיה שכיחה בישראל אם אינך שולט בעברית" ■ אל-על: "כל אפליה של נוסעים אסורה בהחלט"

עו"ד רנה רבינוביץ, בת 81, תושבת ירושלים, תגיש בשבוע הקרוב לבית משפט השלום בתל-אביב תביעה נגד חברת אל-על בגין אפליה. רבינוביץ טוענת כי בטיסת אל-על מארה"ב לישראל היא הוזזה ממושבה במחלקת עסקים, לאחר שנוסע חרדי סירב לשבת לידה - כך מדווח "ניו-יורק טיימס" בידיעה בלעדית מירושלים.

רבינוביץ, סבתא שנאלצת להסתייע במקל הליכה בגלל כאבים בברכיים, אמרה ל"טיימס": "מבחינתי, זה לא אישי. מדובר בפרשה בעלת משמעות אינטלקטואלית, אידיאולוגית ומשפטית. אני חושבת, 'הרי אני, אישה זקנה, בעלת השכלה, שהסתובבה הרבה בעולם, ופתאום מגיע איזה ברנש שמחליט שאינני יכולה לשבת לידו. למה?'". 

היא סיפרה כי המקרה אירע בטיסה 028 של אל-על מניו-ארק, ניו-ג'רזי, לנתב"ג בחודש דצמבר. היא אך התרווחה במושבה בצד המעבר לפני ההמראה, כאשר "הופיע גבר מכובד, בלבוש חרדי, בן כ-50". המושב שיועד לו היה ליד החלון, סמוך למושבה של רבינוביץ, אך הוא לא התיישב.

במהרה הופיע דייל והציע לרבינוביץ מושב "טוב יותר", סמוך למחלקה הראשונה, והיא נענתה בחוסר רצון. "למרות כל הישגיי בחיים - וגילי הוא הישג בפני עצמו - חשתי שממזערים אותי". לדבריה, היא שאלה את הדייל האם היא מועברת ממושבה בגלל הנוסע החרדי, והדייל השיב ללא היסוס: "כן".

רבינוביץ אמרה שהיא שאלה את החרדי מדוע הוא התעקש להזיזה ממושבה. "מה זה משנה? אני הרי בת 81", היא אמרה לו. תשובתו הייתה: "כך כתוב בתורה". לדבריה, לא היה מושב אחר ליד גבר שהיה זמין לאותו חרדי, ולכן היא הסכימה לעבור מקום.

היא ציינה עוד כי עלבונה החריף מפני שהדייל ניסה להטעות אותה: "הוא התייחס אליי כאל מטומטמת, אבל זו בעיה שכיחה בישראל אם אינך שולט בעברית. לישראלים יש דעה עליך. הם מניחים שיוכלו לעבוד עליך בעיניים".

למרות שהיו תקלות רבות כאלה בעבר, החשיפה המובלטת של התביעה המתוכננת ב"טיימס" עלולה לפגוע ביחסי הציבור של אל-על בקהל היעד שלה בארה"ב - היהודים באזור המטרופוליטני של ניו-יורק ובמרכזים עירוניים גדולים אחרים. בניו-יורק לבדה חיים 1.1 מיליון יהודים.

המרכז לפלורליזם יהודי של התנועה המתקדמת בישראל, גוף של התנועה הרפורמית, יגיש את התביעה בשמה של רבינוביץ. ענת הופמן, ראשת הארגון, אמרה ל"טיימס" כי זה שנתיים מחפש ארגונה תקרית של הזזת נוסעת ממושבה בגלל סירוב של נוסע חרדי לשבת לידה, תקרית שנסיבותיה עשויות לשמש עילה לתביעת מבחן בבית משפט ישראלי. "היינו זקוקים למקרה שבו הייתה מעורבות פעילה של דייל או דיילת, כדי להראות שאל-על הפנימה את הדיבר 'אינני יכול לשבת ליד אישה'", אמרה הופמן. החל ב-2011 היא עמדה בראש המאבק נגד הפרדה מגדרית בתחבורה ציבורית בישראל.

בתגובה פרסמה דוברת של אל-על את ההודעה הבאה: "כל אפליה של נוסעים אסורה בהחלט. דיילות אל-על נמצאות בקו החזית למתן שירות למגוון רחב של נוסעים. הן מקבלות בקשות שונות ומגוונות, והן מנסות לסייע ככל שביכולתן. המטרה היא שהמטוס ימריא בזמן ושכל הנוסעים יגיעו ליעדם לפי לוח הזמנים".

רבינוביץ, בעלת תואר דוקטור בפסיכולוגיה חברתית, סיפרה כי היא נכחה בהרצאה של הופמן על אפליה דתית בישראל כמה שבועות לאחר הטיסה מארה"ב. "כאשר סיפרתי לענת כיצד הדייל ביקש ממני לעבור מקום, היא התרגשה מאוד", סיפרה רבינוביץ, שעלתה מארה"ב לישראל לפני 10 שנים.

לדבריה, היא אינה נגד החרדים. למעשה, יש לה רקע חרדי. היא קיבלה חינוך דתי ולמדה בבית-ספר יהודי אורתודוכסי בניו-יורק, שבו הייתה הקפדה חמורה על צניעות הלבוש. היא עדיין שומרת שבת כמעט כהלכתה. בעלה הראשון, שממנו התגרשה ב-1986, ובעלה השני, שנפטר לפני 3 שנים, היו רבנים. אחד מנכדיה הוא חסיד. "זה נהדר שיש אוכלוסייה חרדית, כל עוד הם לא אומרים לי מה לעשות", היא אמרה.

במכתב לאל-על בינואר קבע עורך דין מטעם המרכז לפלורליזם יהודי כי הדייל בטיסה האמורה לחץ על רבינוביץ לעזוב את מושבה והאשים את החברה באפליה בלתי חוקית. הוא טען כי בקשה של נוסע חרדי לא לשבת ליד אישה היא שונה מבקשות אחרות, למשל בקשה לשבת ליד קרוב משפחה, מפני שהיא נושאת אופי משפיל. עורך הדין דרש מאל-על לפצות את רבינוביץ ב-50 אלף שקל.

בתגובתה הציעה החברה לתת לרבינוביץ הנחה בסך 200 דולר בטיסתה הבאה. אל-על טענה כי בטיסותיה אין אפליה מגדרית. במכתב נטען כי הדייל הבהיר לרבינוביץ שהיא אינה חייבת לפנות את מושבה, וכי היא פינתה את המושב ללא ויכוח.

בראיון ל"טיימס" אמרה רבינוביץ כי נועצה לאחר מעשה עם הרב משה פיינשטיין, שאמר לה כי אין התנגדות לכך שגבר יהודי יישב ליד אישה ברכבת התחתית או באוטובוס, כל עוד אין לו שום כוונה להפיק הנאה מינית ממגע מקרי. "מדוע הצניעות נהפכה למהות היחידה של נשים יהודיות?", שאלה רבינוביץ. היא הביאה כדוגמה את שרה אימנו, דבורה הנביאה והמלכה אסתר, ואמרה: "במהלך ההיסטוריה הגיבורות שלנו לא היו נשים קטנות וצנועות".