הפסקת האש נכנסה לתוקף, אך לא בכל סוריה יניחו את הנשק

הפסקת מעשי האיבה בין הצדדים הלוחמים למשך שבועיים תקפה על כ-100 ארגוני מורדים ומלווה בהתחייבות של רוסיה שלא לתקוף אותם ■ אולם באזורים נרחבים במדינה הנשלטים בידי דאע"ש וארגונים נוספים, הלחימה תימשך

פליטים מסוריה / צילום: רויטרס
פליטים מסוריה / צילום: רויטרס

הפסקת האש החלקית בסוריה, שסוכמה בתיווך רוסיה וארצות-הברית, נכנסה הלילה (שבת) בחצות לתוקף, וצפויה להימשך שבועיים. רוב ארגוני האופוזיציה בסוריה, כ-100 במספר, הנחשבים בעיני המערב למורדים מתונים במשטר הנשיא בשאר אסד, הסכימו להפסקת האש - אך לא כל הגופים הלוחמים במדינה השסועה כלולים בהסכם. בין הארגונים שלא יניחו את נשקם יהיו "המדינה האסלאמית" (דאעש) ושלוחת אל-קאעדה בסוריה, ג'בהת א-נוסרה. הארגון האחרון אף קרא לפעיליו להגביר את הפעילות נגד כוחות אסד.

שליח האו"ם לסוריה, סטפן דה מיסטורה, אמר כשעתיים לאחר כניסת הפסקת האש לתוקף כי היו מספר דיווחים על הפרות שלה בדמשק ובדרעא, דקות ספורות לאחר שנכנסה לתוקף, אבל המצב בהן נרגע במהרה. נוסף על כך, אמר כי משרדו חוקר דיווח על הפרה נוספת, מבלי לפרט. לדבריו, שימוש בכוח במקרה של קריסת הפסקת האש נותר כמוצא אחרון.

"בואו נתפלל שזה יעבוד מפני שבכנות זו ההזדמנות הטובה ביותר ב-5 השנים האחרונות שאנחנו יכולים לדמיין עבור העם הסורי". הוא הביע תקווה שהפסקת האש תוביל ל"משהו שקשור לשלום" וציין כי ירצה לכנס את שיחות השלום לסיום מלחמת האזרחים מחדש ב-7 במארס.

ממשלת סוריה הודיעה כי תפקח על הפסקת האש, אך התעקשה לאורך הדרך כי תמשיך ללחום בדאע"ש, בג'בהת א-נוסרה וב"קבוצות טרור אחרות הקשורות אליהם". עם זאת, הוועד העליון למשא ומתן, הגוף המייצג את ארגוני המורדים העיקריים במדינה, העניק את הסכמתו לתנאים. גם קבוצות כורדיות הפעילות במדינה הודיעו כי ימשיכו לפעול נגד ארגוני הטרור, אך לא הבהירו את עמדתן לגבי הפסקת מעשי האיבה מול צבא אסד.

למרות עצירת פעולות התגמול מצד המורדים, הנלחמים במשטר זה 5 שנים, ציין הגוף המייצג אותם כי אסור לממשל ולבני בריתו, בעיקר רוסיה, "לנצל את הפסקת האש כדי להמשיך ולפגוע בכוחות האופוזיציה תחת מעטה הלוחמה בטרור".

בתוך כך, מחלקת המדינה האמריקאית מסרה אמש כי רוסיה התחייבה שלא לתקוף את ארגוני המורדים הנחשבים בעיני ארצות-הברית לחלק מהפלגים המתונים בסוריה. בהודעת מחלקת המדינה, ציין הדובר מרק טונר כי "מדובר בזמן שבו רוסיה תצטרך להוכיח אם היא רצינית לגבי עצירת הלחימה בסוריה".

אתמול הרחיב חיל האוויר הרוסי את תקיפותיו האוויריות על מעוזי המורדים בסוריה, תוך ניסיון לנצל את השעות האחרונות לפני כניסת הפסקת האש לתוקפה. כהרגלה, טענה מוסקבה כי היא "מפציצה טרוריסטים". על פי הארגון הסורי לזכויות אדם, הופצצו במשך היום אזורים שונים בבירה דמשק ובסביבתה על ידי הצבא הרוסי.