"חסרים פה חדרי מלון; המחירים גבוהים אבסולוטית, זה נכון"

עמי פדרמן, מבעלי מלונות דן, מגיב להצעת החוק של שר התיירות, לפיה תוכניות למלונאות יכללו 20% מגורים: "אולי באילת ובהרצליה זה יעבוד, ואולי לא, בכל מקרה בתל-אביב ליד הים בטח שלא"

עמי פדרמן / צילום: תמר מצפי
עמי פדרמן / צילום: תמר מצפי

הכנסת אישרה לאחרונה בקריאה ראשונה את הצעת החוק של שר התיירות יריב לוין, לפיה תוכניות למלונאות יכללו 20% מגורים. זאת, על-מנת להגדיל את ההיתכנות הכלכלית של פרויקטים מלונאיים ולהביא בכך לגידול בבניית בתי-מלון ולירידת מחירי הנופש.

"מדובר ביוזמה מבורכת, אבל במבחן המציאות היא לא כל-כך מעשית", אומר עמי פדרמן, בעלי רשת מלונות דן. "באזורי הביקוש הקרקע כל-כך יקרה, ש-20% מגורים לא מספיקים כדי לסבסד את מחיר הקרקע לשימוש מלונאי. בתל-אביב למשל, ליד הים, העלויות הן עצומות. אם אני צריך לקנות קרקע בחוף ולשלם 150-200 מיליון שקל כדי להקים מלון של 400-500 חדרים, רק הקצאה של 50% למגורים תהפוך את העסקה לכלכלית".

- ובמקומות אחרים?

"במקומות כמו נהריה לא צריך מגורים כדי לבנות מלון, כי הקרקע הרבה יותר זולה. ובמדבר, למשל, הקרקע עולה אפס, אבל אף אחד לא יקנה דירות במדבר".

- אז התוכנית של הממשלה תעבוד בכלל?

"לא בטוח. כל מקום והתחשיב שלו. אולי באילת ובהרצליה זה יעבוד, ואולי לא, בכל מקרה בתל-אביב ליד הים בטח שלא. אולי בדרום העיר כן".

- אז מה בעצם צריך לעשות?

"צריך להפסיק להתכחש לאמת. יכולים לספר סיפורים למה המחירים פה גבוהים, והם גבוהים. אבל הגורם החשוב ביותר שקובע אם התיירות פה תשגשג או לא הוא המצב הביטחוני. מחירי המלונות הם גורם קטן ביחס למצב הביטחוני. עובדה שבתקופות שקטות, גם כשמחירי המלונות היו גבוהים, הם היו בתפוסה מלאה, ובנו מלונות. במצב ביטחוני לא שקט התיירות לא יכולה לשגשג, וצריך להגיד את זה".

- אבל המצב הביטחוני לא יכול להיות תירוץ למחירים גבוהים.

"אם המדינה רוצה פה 3 מיליון תיירים עשירים או 3 מיליון תיירים עניים, היא צריכה להעדיף את מי שמשאיר במדינה יותר כסף. המחירים פה גבוהים אבסולוטית, זה נכון, אבל ברור לכולם שזה מסיבות שלא קשורות במלונאים. הגורם הכי בעייתי במשוואה הוא המצב הביטחוני, גם אם זה לא מתאים לממשלה הנוכחית".

- המלונאים מתלוננים מצד אחד על ירידה בתפוסה, על AIRBNB, על תחרות קשה, אז למה בעצם הם דורשים מהממשלה הטבות בהקמה של חדרי מלון נוספים?

"חסרים פה חדרי מלון. יש הבדל בין האינטרסים של מלונות קיימים לבין האינטרסים של המדינה. נכון שמי שבונה מלון לא רוצה שיבנו לידו, אבל צריך להבין שלבנות מלונות לוקח הרבה זמן, והתפקיד של המדינה הוא ליצור היצע לפני שיהיה ביקוש. אז דבר אחד לא נוגד את השני".

- יש לכם תוכנית להרחבה משמעותית של מלון דן אכדיה בהרצליה. לפי מה שאתה אומר, לא כדאי לבנות את כל החדרים האלה.

"אם הייתה לי תב"ע בתוקף בשנת 2011-2012, אולי היינו בונים חדרים נוספים. אם מחר התב"ע תהיה בתוקף, אני מאמין שנבנה לפחות חלק מהחדרים, בכל מקרה לא את כל תוספת ה-1,000 חדרים בבת-אחת. זו כמות של פרויקט לדורות".