נדחתה ההצבעה על קיצור משך הפטור ממס שבח למשפרי דיור

חברי האופוזיציה ונציגי הלשכות המקצועיות העלו שורה של טיעונים נגד הצעת החוק של האוצר שמשמעותה עלולה להיות פגיעה במי שמתקשה למכור את דירתו

פועלים באתר בנייה / צילום: רויטרס
פועלים באתר בנייה / צילום: רויטרס

ועדת הכספים דחתה פעם נוספת את קיצור פרק הזמן בו יכולים משפרי דיור למכור את דירתם הישנה בפטור ממס שבח.

מדובר בהצעת חוק של משרד האוצר שמעוניין לקצר את התקופה בה יכולים משפרי דיור להחזיק בדירה במקביל לדירה נוספת שרכשו בלי לשלם מס שבח. עד כה עמדה התקופה על שנתיים כאשר הצעת החוק מציעה לקצר את התקופה לשנה אחת בלבד.

תכלית הצעת החוק, על פי האוצר, היא לתמרץ את משפרי הדיור למכור את דירתם מהר יותר מבלי להמתין לעלייה נוספת במחירים כשבאוצר טוענים כי מדובר במהלך שיתרום להגדלת היצע הדירות.

כאמור, זו הפעם השנייה שחברי ועדת הכספים של הכנסת מתנגדים להצעת האוצר כשבמסגרת הדיון היום (ב') בהצעת החוק מתחו חברי האופוזיציה ביקורת קשה על ההצעה וטענו כי היא תפגע קשות באזרחים רבים ובמיוחד במשפרי דיור שמתקשים למכור את דירותיהם.

בתום הדיון בוועדה נשלחו אנשי האוצר להגיע להסכמות עם גורמי המקצוע ומסתמן כי ייתכן שמשך תקופת הפטור תקוצר רק בחצי שנה ולא בשנה שלמה ובמקביל נשקלת האפשרות לקבוע את קיצור הזמן בהוראת שעה ולא בחוק קבוע.

רכזת בינוי ושיכון באגף התקציבים באוצר, מעיין נשר, התייחסה לטענות שעלו בדיון ואמרה: "דווקא שיש גאות בשוק הדיור כשזמן המכירה אמור להתקצר, דווקא אז המלאים הולכים וגדלים, והמשמעות היא שאותם אלו שמחזיקים 'דירות בהמתנה', ממתינים עד לעליית הערך ורק ברגע האחרון לפני תשלום המס הם ממהרים למכור".

נציגת מנהל הכנסות המדינה, גלית בן-נאים אמרה: "אנחנו יכולים להתחקות אחר האוכלוסייה הזו, שממתינה מעל שנה עד שמוכרת את דירתה הקודמת. ההכנסה של משקי בית האלה עומדת על 27 אלף שקל, כלומר מדובר באוכלוסייה חזקה לעומת משפרי דיור רגילים, שההכנסה הממוצעת שלהם עומדת על 16 אלף שקל והם בד"כ יעדיפו למכור את דירתם הישנה בטרם ירכשו חדשה".

עם זאת, חברי הוועדה לא הסכימו לקבל את ההסברים של נציגי האוצר. "זו הצגה מוטעית", טען בדיון ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) "הצעת החוק תביא לכל היותר להגדלת היצע הדירות באלפים בודדים אם בכלל, בשנה הראשונה. לאחר-מכן, מספרי הדירות שייצאו למכירה על ידי משפרי דירות יתייצב על מספר קבוע. האפקט על שוק הדיור יהיה אפסי בעוד ייגרם נזק ממשי וקשה לאנשים רבים. זאת אלא אם תוכיחו שהתפלגות מכירת דירה בישראל נגמרת ב- 11 חודש ואני מסופק אם תוכלו להוכיח דבר כזה. אני מוכן שאנשים ישלמו מחיר אם הפגיעה בהם תהיה אכן מוצדקת. אני אישית התנסיתי פעמיים במכירת דירה ולא הצלחתי למכור תוך 14 חודש. מי שנמצא במצב הזה ייפגע. לא אתן להצעה כזו לעבור כשלא מציגים עמדה מקצועית ומבוססת נתונים".

ח"כ רועי פולקמן (כולנו) שתומך בהצעת החוק אמר בדיון כי: "אפשר להתווכח על האזורים. זמן ממוצע של מכירת דירה הוא 3 או 4 חודשים. כשלאדם אין לחץ למכור - הוא מחזיק את הדירה. ההצעה אומרת שמי שיכול ולא זקוק לכסף ומעכב את המכירה, לגביו ההצעה תהווה תמריץ משמעותי לקצר את משך הזמן עד המכירה. יש לבחון הגדרת אזורי ביקוש ולבחון מידתיות ולא צריך להגזים בנזק לאזרחים, אולי לקבוע בהוראת שעה".

"יפגע בשכבות הכי חלשות"

גם נציגי הלשכות המקצועיות התנגדו להצעת החוק וטענו כי יש להכניס בה שינויים. נציג לשכת רואי החשבון, ג'ק בלנגה, אמר: "הגידול בהיצע הדירות בעקבות החוק יהיה חד-פעמי, כי יש ממוצע קבוע של משפרי דיור. אך הנזק הכספי יהיה קבוע. מדובר במי שרוצה למכור את דירתו ולחכות עד רכישת הדירה הבאה. הבנאדם הזה עשוי למצוא עצמו מפסיד 250 אלף שקל על דירה בשווי מיליון שקל. ביקשנו להאריך את הקופה לשנה וחצי ועוד שנה בסמכות המנהל".

עו"ד יוסי אלישע מלשכת עורכי הדין אמר בדיון: "אנשי האוצר הציגו נתונים מ- 2014 אז לא היו השלכות של מס שבח ומס רכישה מוגדל כפי שהוא היום. היום אין אף בעל דירה שמוכר את דירתו ויושב על הגדר כשהוא יודע שעוד שנתיים מחכה לו מס 25%. כאן מדברים על 8% ו- 25%, מי שתהיה לו הסיטואציה הזאת הופך להיות מחוסר דירה. זה יוצר אפלייה מול קבלנים, כי כשארכוש מקבלן אוכל לשבת על הגדר, כי ארכוש ואז אחכה 12 חודשים עד קבלת הדירה".

גם בלשכת יועצי המס מתנגדים לקיצור התקופה לשנה אחת בלבד. ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס אמר: "במידה ומשפרי הדיור לא יצליחו למכור בתוך שנה את הדירה היחידה שלהם, יחול עליהם מס של 25% על השבח, על עליית ערך הדירה שהם מוכרים, ומס רכישה של 8% על רכישת הדירה החדשה. זה יכול להיות נזק בלתי הפיך לציבור שיש לו דירה יחידה, עד לכדי מצב של אובדן דירה. אסור לנסות לשפר את ההיצע על גבו של הציבור שיש לו דירה יחידה. הדבר אינו מידתי, אינו ראוי וכפועל יוצא עלול להקטין את שוק השכירות וכך שוב יפגעו בשכבות החלשות".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הורה בסיכום הדיון לאנשי האוצר להגיע להבנות עם נציגי הלשכות המקצועיות. "בהחלט יש מקום לבחון מה עושים עם אדם מסכן שבמשך שנתיים לא הצליח למכור את דירתו וכבר רכש דירה אחרת. אדם זה הוא לא משקיע. הועלו טענות קשות נגד הצעת החוק. יש להגיע להסכמות ולרכך את החוק, כך שלא יהיה כל-כך נוקשה וייקח בחשבון את הפרמטרים שעלו כאן. קורא לכם לבחון את החלת החוק בהוראת שעה. סתם אנשים לא מחזיקים דירות".