השר גבאי: "נדלל כמות התעשייה במפרץ; זה גדול על חיפה"

בכנס סביבה 2050 בת"א אמר היום השר להגנת הסביבה: "הסיפור של מפרץ חיפה קשה, וכשמסתכלים על ההיקף העצום של מפעלים הפועלים במפרץ, מבינים שמדובר בגוש ענק של מפעלים בתוך אוכלוסייה עירונית, ואין ספק שגם אם כל אחד מבין כל המפעלים עומד ביעדים הסביבתיים - עדיין יש לנו בעיה"

אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת
אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת

השר להגנת הסביבה אבי גבאי מסמן את התעשייה במפרץ חיפה, ואומר כי משרדו יפעל לדילול הפעילות התעשייתית באזור המזוהם. בכנס סביבה 2050 בתל אביב אמר היום (ב') גבאי: "הסיפור של מפרץ חיפה קשה, וכשמסתכלים על ההיקף העצום של מפעלים הפועלים במפרץ, מבינים שמדובר בגוש ענק של מפעלים בתוך אוכלוסייה עירונית, ואין ספק שגם אם כל אחד מבין כל המפעלים עומד ביעדים הסביבתיים - עדיין יש לנו בעיה. כל אחד תורם את המעט שלו, וזה מצטבר לזיהום אוויר גבוה. אין ספק שנדלל את התעשייה במפרץ חיפה, כי המצב הנוכחי לא יכול להימשך. המאסה הזו של התעשייה במפרץ - גדולה על חיפה".

בדברים שנשא בכנס הכריז גבאי גם על תוכנית לאומית חדשה שמשרדו עתיד להוציא לדרך, כדי לצמצם את זיהום האוויר שמקורו בתעשייה, באנרגיה ובתחבורה בכל רחבי הארץ. לדברי השר, התוכנית תגדיר יעדים סדורים ותגובה במשאבים המתאימים. "כבר הצלחנו לצמצם את השימוש בפחם להפקת אנרגיה ונמשיך במגמה זו. זו התרומה הגדולה ביותר להורדת זיהום האוויר בחדרה ובאשקלון. יש כל מיני מספרים שונים על מספר מקרי המוות המוקדם בישראל בעקבות זיהום אוויר, והנמוך ביותר הוא 1,500 מקרי מוות בשנה. זה פי שלושה מכל מקרי המוות מתאונות דרכים ורצח - וזה עוד לפני שאנו מתייחסים לפגיעה באיכות החיים של מאות אלפים", אמר גבאי.

לדברי השר, הפחתת זיהום האוויר בישראל מהווה יעד מרכזי בעבור משרדו: "הסיבה שבגינה אני עוסק באופן אישי בסוגיית הגז הטבעי - שהוא אחד המפתחות לשינוי בזיהום האוויר בישראל". נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש שהשתתף בכנס הסביבתי בתל אביב העיר על הרגולציה הסביבתית ועל הביורוקרטיה שאיתן מתמודדת התעשייה, וקרא לגבאי להקל בכך על התעשיינים: "אנחנו בראש רשימת הסובלים בכל הקשור להגנת הסביבה - כמות האישורים הנדרשים והליכי ביורוקרטיה שאנחנו עוברים בלתי-נורמלית".

בתוך כך, בכנס הסביבתי של משרד תדמור יובל לוי קבוצת ואוליה והחברה לשירותי איכות הסביבה המתקיים זו השנה ה-11 הציג תאגיד אל"ה נתונים שלפיהם ממוצע המחזור של בקבוקי משקה בישראל עמד בסוף 2015 על 1.22 ק"ג לנפש - כמות השווה לכ-30 בקבוקי משקה. העיר הממחזרת ביותר היא תל אביב, עם ממוצע של 53 בקבוקי משקה לנפש, שהם 2.2 ק"ג. אשתקד נאספו בתל אביב יותר מ-938 טונה בקבוקי משקה משפחתיים ריקים. במקום השני נמצאת ירושלים, שבה נאספו אשתקד יותר מ-788 טונה בקבוקי משקה. במקום השלישי, בפער משמעותי, העיר חיפה שבה נאספו אשתקד כ-403 טונה בקבוקי משקה ריקים שהועברו למחזור. הנתונים שפרסם תאגיד המחזור מצביעים גם על פער מפתיע בהיקפי המחזור בין היישובים האמידים כפר שמריהו וסביון: ב-2015 היה ההיקף הממוצע של מחזור הבקבוקים בכפר שמריהו 102 בקבוקים בשנה באמצעות המחזוריות, ואילו הממוצע בסביון נמוך בהרבה ועומד על 19 בקבוקים בשנה. "זה פער תמוה", אמרה יו"ר אל"ה, נחמה רונן. "לכאורה מדובר בשני יישובים בעלי מערך תשתיות דומה ואוכלוסייה בעלת מצב סוציו-אקונומי דומה, והיינו מצפים שנתוני המחזור בשני היישובים יהיו דומים. במקרים כאלה יש חשיבות רבה לפעילות הרשות המקומית שפועלת להגברה ולפיתוח תשתיות מתאימות, ובמקביל מקיימת פעילויות הסברה שוטפות".