כשמחירי הדירות יתחילו לרדת - קבוצות הרכישה יחטפו

צפו בווידאו: כמה דברים שכל מי שחושב על כניסה לקבוצת רכישה בקרוב צריך לקחת בחשבון, וגם: הסיבה לכך שתחום קבוצות הרכישה עתיד לספוג מכה כואבת ברגע שמחירי הדירות יתחילו לרדת ■ דעה / אורי חודי

קבוצות הרכישה שוב עולות לכותרות והפעם באדיבות רשות המסים וענבל אור והפרשה שהתפוצצה בשבוע שעבר במסגרתה נעצרה אור וכעת נמצאת במעצר בית. אבל אור היא דוגמה אחת, ובענף יש לא מעט מארגני קבוצות רכישה. ההבטחה לחברי הקבוצה היא פשוטה: השיטה חוסכת את היזם ועלות הדירה לרוכש אמורה להיות נמוכה יותר בהשוואה לדירה דומה מקבלן. אבל לפעמים המציאות קצת אחרת.

אז על הנייר הכל טוב ויפה, אבל הנה כמה דברים שכל מי שחושב על קבוצת רכישה צריך לקחת בחשבון.

קודם כל, בעוד ברכישת דירה מקבלן יש ערבות חוק מכר, בקבוצת רכישה אין. 

בעוד המחיר ברכישת דירה מקבלן הוא סגור ונכון למועד החתימה בקבוצת רכישה המחיר הוא רק אומדן אפשרי שעשוי עוד להשתנות בדרך.

גם בכל מה שקשור ל"אמא ואבא" של הפרויקט - מי שקונה דירה מקבלן יודע שיש לו למי לפנות במקרה של בעיה אבל בקבוצת רכישה היזם הוא אתה, ושאר חברי הקבוצה, והמשמעות היא שתאלצו להתמודד עם כל מה שקורה לפני ובמהלך הבנייה בעצמכם.

ועוד דבר קטן: מקבוצת רכישה אף אחד לא קונה דירה, אלא רוכש זכות בקרקע לצד רוכשים אחרים עמם הוא יצטרך להסתדר, לצד גורמים אחרים, עד יום קבלת המפתח ואף מעבר לו.

עכשיו, השאלה המתבקשת, שאלה טובה ונכונה, היא כזו: איך לא מעט אנשים הולכים לדרך הזו של קבוצות רכישה ולמה אנחנו לא שומעים הרבה תלונות או תביעות של חברי קבוצה כנגד המארגנים.

לשאלות הללו יש שתי תשובות מרכזיות. קודם כל, הסיבה שהרבה אנשים עדיין הולכים לקבוצות רכישה היא שמדובר באנשים שמוכנים לקבל על עצמם את הסיכון המובנה בשיטה כדי ליהנות מהסיכוי האפשרי לחיסכון במחיר או באנשים שאינם מבינים עד הסוף לאן נכנסו. מאמצי השיווק של משווקי קבוצות הרכישה לא תמיד מסבירים עד הסוף מה מהות אותו הסכם שיתוף ויש לא מעט שלא מבינים שהם הופכים להיות יזמים עד שהם כבר בתוך התהליך. בקיצור, אם אתה או את רוצים להיכנס לקבוצת רכישה, קחו עורך דין שבקיא בתחום ותעברו על הספר המאיים ועב הכרס ששמו הסכם השיתוף. בלי זה מדובר ברכישה עיוורת.

בנוגע למיעוט מקרי התביעות או התלונות, גם לכך הסבר אחד מרכזי והוא העלייה במחירי הדירות בשנים האחרונות. כל עוד השוק עולה, גם אם נדרש חבר קבוצה להוסיף כסף, זה מעצבן, אבל עם עליות המחירים עדיין המחיר הסופי יישאר נמוך יותר לעומת שווי השוק של הדירה. דברים אלו יתחילו להשתנות ככל שהשוק יתחיל לרדת ואז רבים בענף סבורים שיחד עם המחיר שיירד יעלה מספר התביעות בענף קבוצות הרכישה.