מפציץ קטלני: נחשף מטוס הקרב המתקדם והיקר אי-פעם

הוא נחשב לאחד מכלי המלחמה היקרים בהיסטוריה וכולל את המערכות המתקדמות בשוק: הצצה למטוס החמקן B-21 החדש שחשף השבוע צבא ארה"ב ונחשב לשובר שיווין בקרב שבין המעצמות

מזכירת חיל האוויר האמריקאי בארצות-הברית, דבורה לי ג'יימס, חשפה לאחרונה פרטים ראשונים אודות המפציץ האסטרטגי החדש של המדינה, B-21. מטוס הקרב, שרכישתו צפויה לעלות למשלם המסים האמריקאי 80 מיליארד דולר, נועד לסייע למדינה בעימות עתידי עם מדינות בעלות יכולת צבאית מפותחת. עם זאת, לא ידוע כמעט דבר על מאפייניו ויכולותיו.

את החמקן בונה ומייצרת חברת נורת'רופ גראמן תמורת 800 מיליון דולר ליחידה. על-פי המכרז, החברה התחייבה לספק 100 יחידות בשלב הראשון ועוד 100-75 יחידות בהמשך. לשם השוואה, מחירו של מטוס הקרב F-16 הוא 50 מיליון דולר. עלויות הפיתוח של הפרויקט עומדות כבר כעת על יותר מ-21 מיליארד דולר, סכום עצום גם בקנה-מידה אמריקאי.

המפציץ האסטרטגי של נורת'רופ פותח לראשונה בשלהי שנות ה-80, ונועד לסייע לארצות-הברית להיערך לתרחיש של עימות חזיתי עם מדינות בעלות יכולת צבאית מפותחת, כדוגמת רוסיה. על כן, מטוסים מסוג זה אינם דרושים למערכות הנוכחיות של ארצות-הברית בעיראק, בסוריה או באפגניסטן, שבהן היכולת הצבאית של האויב אינה מצדיקה שימוש בכלים יקרים אלה.

גם בתקופה שבה פותח במקור, משך החמקן Grumman B-2 Spirit ביקורת בשל עלות ייצורו ושימושיו האסטרטגיים. המפציץ, שפותח באותן שנים, ניחן ביכולת חמקנות מושלמת. טווח הטיסה שלו היה 11 אלף קילומטרים, והוא היה מסוגל לתקוף בו זמנית 16 מטרות בנשק גרעיני או קונבנציונלי.

עלותו הסתכמה בסוף הפרויקט בכ-2.2 מיליארד דולר ליחידה, כחצי מעלותה של נושאת מטוסים. מתנגדי הפרויקט נהגו להמחיש את גודל ההשקעה הנדרש בו כשציינו כי דגם של המטוס, שיהיה מורכב כולו מזהב, יהיה שווה במשקלו פי חמישה מאשר המטוס עצמו.

העובדה שארצות-הברית משקיעה סכומי-עתק בכלים מסוג זה, זמן רב לאחר תום המלחמה הקרה, מעידה כי המעצמה האמריקאית לא חדלה מלהיערך לתרחיש של עימות צבאי כולל.