גם נורבגיה רוצה להתרחק מהאיחוד האירופי, והיא לא חלק ממנו

הבוחרים הנורבגים דחו כבר פעמיים בעבר את רעיון ההצטרפות לאיחוד, אבל למדינה יש קשרים ענפים איתו וההסכם שהשיגה בריטניה לפני שבועיים גורם לה לרצות עסקה דומה

רחוב באוסלו / צילום: בלומברג
רחוב באוסלו / צילום: בלומברג

כאשר הבריטים מתלבטים כעת אם להישאר באיחוד האירופי או לפרוש ממנו, הנורבגים מחפשים דרך משלהם להרחיק את עצמם מהאיחוד האירופי - למרות שהם לא חלק ממנו.

הדוגמה הנורבגית ממחישה כמה קשה יהיה לבריטניה להשתחרר מההשפעה של האיחוד גם אם היא תחליט על פרישה פורמלית ממנו. הבוחרים בנורבגיה אמנם דחו פעמיים את הרעיון של הצטרפות ל-EU, אבל 75% מהחוקים בנורבגיה נועדו לאפשר לה גישה לשוק האירופי האחיד.

כמה מחוקקים במדינה השנייה בעושרה באירופה במונחי תמ"ג לנפש רוצים כעת עסקה שתהיה דומה לזו שהשיג ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, בשיחותיו עם עמיתיו בבריסל, להגבלת תשלומי רווחה לעובדים שמגיעים ממדינות באיחוד האירופי.

"בזכות ההסכם בין בריטניה לאיחוד, אנחנו נוכל לפתור חלק מהבעיות שלנו", אמר ארווה קמבה, חבר פרלמנט מהמפלגה השמרנית השולטת במדינה ויו"ר ועדת העבודה והנושאים הסוציאליים בפרלמנט הנורבגי. "אנחנו רוצים שיהיו לנו אותן האופציות שבריטניה קיבלה בנושא ההטבות לעובדים".

עם קרן הון ריבונית של רווחי נפט בסך 810 מיליארד דולר, לנורבגיה יש הרבה מה להציע לעובדים זרים. המדינה מספקת ל-5.2 מיליון אזרחיה שירותי בריאות במימון ציבורי, חופשות לידה נדיבות ולמעשה השכלה בחינם.

נורבגיה מוציאה כעת כ-26 מיליארד דולר בשנה על הטבות שקשורות למשפחה ולעבודה למהגרים, לפי קמבה. הבעיה, מבחינתו, היא שחלק גדול מהכסף הזה נשלח לפולין, בולגריה או מדינות אחרות באיחוד שיוקר המחיה בהן נמוך יותר. התשלומים הללו צריכים לעבור התאמה לכל מדינה כזו בנפרד, הוא אמר.

עלויות הגישה של נורבגיה לאור הכלכלי האירופי הן גבוהות בהרבה מאלה של מדינה חברה באיחוד. מפיקת הנפט הגדולה ביותר במערב אירופה תורמת 948 מיליון אירו בשנה כדי לסייע ליישם את מדיניות האיחוד האירופי ולצמצם את הפערים הכלכליים בתחומי האיחוד, לפי משרד החוץ הנורבגי.

התמורה היא שכמעט 60% מסחר החוץ של נורבגיה הם עם אירופה. נורבגיה היא גם ספקית הגז הטבעי הגדולה ביותר לבריטניה.

"במשך יותר מ-20 שנה ההסכם הזה הרחיב והעמיק את שיתוף הפעולה בין האיחוד האירופי לנורבגיה", מסרה שגרירת האיחוד האירופי באוסלו, אליזבת אספקר. "הוא הועיל לשני הצדדים ותפקד היטב".

הישארותה של נורבגיה מחוץ לאיחוד האירופי מאפשרת לה להגן על ענף הדיג שלה ולסבסד את המגזר החקלאי.

גם האופוזיציה בנורבגיה מעוניינת לרופף את הקשרים עם האיחוד האירופי. ליב סינה נברסט, חברת פרלמנט ממפלגה המרכז שמתנגדת לאיחוד, אומרת שנורבגיה מניחה לעצמה להתנהל על ידי החלטות שמתקבלות בבריסל.

המפלגות הפוליטיות הגדולות בנורבגיה "מקבלות כל דבר מבריסל, למרות שהן לא חייבות. הסכם השוק האירופי האחיד (EEA) הופך אותנו לכמעט חברים מלאים באיחוד האירופי", אומרת נברסט, שכיהנה כשרה בממשלה הקודמת.

אזרחי המדינה הצביעו נגד חברות כזו בשני משאלי עם, ב-1972 וב-1994, וזה לא צפוי להשתנות. סקר שנערך בדצמבר הראה ש-72% מהנורבגים רוצים להישאר מחוץ ל-EU.

בזכות הנפט שלה, נורבגיה יכולה להרשות לעצמה להמשיך לתפקד בכוחות עצמה, למרות שקריסת מחירי הנפט מעיקה במקצת על המשק. גם אחרי המשבר הפיננסי העולמי, שיעור האבטלה במדינה היה בשיאו 3.7%, הרבה פחות מזה של גוש האירו.

נטישה בריטית של האיחוד האירופי תהפוך את תרחיש ההצטרפות הנורבגית לקלוש עוד יותר, אמר יאן אריק גרינדהיים, ראש שדולה פרו-אירופית. "זו שאלה של לגיטימיות - אנחנו למעשה חברים באיחוד ללא השפעה פוליטית. אם בריטניה תעזוב, נורבגיה לעולם לא תצטרף", אמר גרינדהיים, מחבר ספרים ומרצה.