"במדינת ישראל יש את תיק המשכנתאות הכי טוב בעולם"

מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, אלדד פרשר: "מה שמעניין את הבנק זה יכולת ההחזר של הלקוח, ולכן גם אם יאפשרו לנו לתת 90% משכנתא - לא בהכרח ניתן" ■ על תוכנית מחיר למשתכן: "היא לא תביא מזור לבעיות מחירי הדיור של תל אביב רבתי"

ועידת הנדל"ן - אלדד פרשר, מנכ"ל בזק מזרחי טפחות  / צילום: צילום מסך
ועידת הנדל"ן - אלדד פרשר, מנכ"ל בזק מזרחי טפחות / צילום: צילום מסך

"הטיפול של תוכנית "מחיר למשתכן" לא יביא מזור לבעיות מחירי הדיור של תל אביב רבתי" - כך טען היום (ד') מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, אלדד פרשר, בוועידת הנדל"ן של "גלובס". לדברי פרשר, למרות שהוא חושב שהתוכנית טובה, הרי שהיא מוגבלת שכן "היא מטפלת באוכלוסייה מסוימת - צעירים, חסרי דיור, ובאזורים גיאוגרפים מסוימים - צפונה מחדרה ודרומה לגדרה. זה נכון, זה מה שצריך לעשות, אבל התוצאה היא שנכון לו לזוג צעיר ונכון לו גם למשפר דיור ללכת ולגור צפונה מחדרה ודרומה מגדרה, שם המחירים יוזלו לאורך זמן. הטיפול של מחיר למשתכן לא יביא מזור לבעיות תל אביב רבתי - ר"ג, גבעתיים, הרצליה, ומי שחושב שכן - שוגה".

פרשר הוסיף שלמרות שהתוכנית מצוינת, "צריך להגיד בהגינות מה מטרותיה, מה היא יכולה להשיג ומה לא. עוד דבר: גם בתוכנית הזו, במקרה הטוב, הכניסה לדירה תהיה בדצמבר 2018. היא תוכנית מצוינת, אך לא נותנת פתרון מיידי ולא בהכרח תביא לירידת מחירי הדיור בטווח המיידי.

"כדי לענות על היצע הדירות", המשיך פרשר, "לריבון במדינת ישראל יש רק דבר אחד: אמון הציבור. אם הריבון פוגע באמון הציבור יכולתו לטפל בכשלים ומכשלות הולכת ונפגמת, והבעיה היא כאשר אתה חושב שקודמך היה אידיוט ומחליפך לא ראוי ואין טיפול מתמשך בבעיה טריוויאלית".

לדבריו, בכדי לענות על ההיצע יש צורך בבניית 60 אלף יח"ד בשנה. "עד שלא נגיע לשם", אמר, ההיצע לא ידביק את הביקוש. זו תוצאה מתמטית פשוטה. זה יביא ללחצים בשכר דירה, ואני אומר לכם שנראה לחצים לעליית שכר הדירה שיביאו בתורם לחצים נוספים לרכישת דירות כי הם יניבו תשואה טובה יותר".

לדבריו, "אם אין המשכיות בפעילות הממשלה לא נגיע לתוצאה. ואז שנה אחרי שנה נראה כאן שרי שיכון ושרי אוצר שמוציאים פטיש 5 קילו ומבטיחים שמחירי הדיור יירדו. התוצאה היא שהשוק אמר את דברו. בהיעדר חזון ייפרע העם, ולכן צריך להקשיב גם לצרכי הדיור האמיתיים".

פרשר אמר כי אחת הבשורות הגדולות היא ההסכמה בין שר האוצר, משה כחלון, לנגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, בנושא מימון המשכנתאות של מחיר למשתכן. ואולם, לדבריו, למרות ההסכמה, "צריך לומר בהגינות: בסוף מול המשתכן נמצא בנק, ומה שבנק רואה מול העיניים זה לא את מחיר הדירה אלא את היכולת של נוטל המשכנתא לפרוע אותה ובמלואה, ומה שמעניין במיוחד את הבנק זה יכולת ההחזר של הלקוח, ולכן גם אם יאפשרו לנו לתת 90% משכנתא - לא בהכרח ניתן. ולראיה, תיק המשכנתאות לציבור הוא 52%. כלומר, הבנקים לא מנצלים את האפשרות שניתנה להם כי הם רואים מול העיניים את יכולת ההחזר של הלקוח, ולכן ההסכמות האלה הן חיוניות, חשובות ונותנות פתרון אמיתי למי שרוכש דירה במחיר למשתכן".

ואולם, לגבי מי שלא רוכש דירה במחיר למשתכן, הרי שעליו להביא הון עצמי של 50% כשהוא רוכש דירה. "שלא ישתמע שאני חושב שצריך לתת 90% משכנתא למישהו, אבל זה שאנו מעמיסים על אנשים שרוכשים דירות מרכיב הון עצמי של כמעט 50% בעוד שמחיר דירה ממוצע הוא 1.4 מיליון שקל, זה אומר שהם צריכים להביא הון עצמי של 700 אלף שקל - וזה מייצר בעיה. הטיפול בסוגיה של משכנתא ביחס למחיר הנכס הוא טיפול לא עמוק מספיק. למה ערך המשכנתא מערך הנכס הוא חזות הכול? אני לא אומר שצריך לתת 90%, אך צריך להתחשב בעיקר ביכולת של לווים להחזיר את המשכנתא ולא בשום דבר אחר. ולכן, השילוב בין שני הדברים הוא השילוב הנכון".

פרשר אמר כי במדינת ישראל יש את תיק המשכנתאות הבטוח בעולם. למרות זאת, "בנק ישראל משית על המערכת הבנקאית הבנקאית 60% הון בגין כל משכנתא שהיא הכי בטוחה בעולם. בנקים באירופה מקצים פחות הון על משכנתא שהיא פחות בטוחה, בעוד שאנחנו מקצים 60% הון על משכנתא יותר בטוחה. זו תחרות הוגנת? זו הדרך שבה בנקים ישראלים יכולים להתחרות מול עמיתיהם בעולם? שכחנו שהמדינה צריכה לשגשג ולצמוח מול מערכות בנקאיות אחרת בעולם? התיאוריות על תחרות הן נהדרות, אבל כדאי לשים לב גם למה שקורה בעולם ולא רק למה שקורה פנימה".