מכירת RR Media: כ-14 מיליון ש' בשכר ומניות למנכ"ל אבי כהן

מייסד RR Media, דוד ריבל, צבר 160 מיליון שקל ממכירת מניותיו בחברה

אבי כהן - מנכ”ל RRMedia / צילום: איל יצהר
אבי כהן - מנכ”ל RRMedia / צילום: איל יצהר

רק שישית משנת 2016 הסתיימה, וכבר נמכרו חברות ישראליות בשווי של כמיליארד דולר. האקזיט הגדול ביותר היה מכירת Ravello Systems לענקית האמריקאית אורקל תמורת כחצי מיליארד דולר במזומן, ושני אחריו היה מכירת RR Media לעמיתה הגרמנית SES תמורת 242 מיליון דולר במזומן.

נכון לרגע כתיבת שורות אלו, RR Media היא החברה הישראלית הציבורית היחידה שנמכרה השנה, ולכן החלטנו לחפור קצת במסמכיה כדי להבין את היקף ההון שצבר עד כה המנכ"ל שלה, אבי כהן, שימשיך לנהל את החברה הממוזגת, זו שתיווצר מאיחוד פעילויות שתי החברות.

RR Media  נסחרת בנאסד"ק כחברה ישראלית, וככזו הפירוט שהיא מספקת על שכר בכיריה הוא מועט. לכן פנינו למסמכי חברת רפק, בעלת המניות הגדולה בה שנסחרת בבורסה הישראלית, ואלה גילו לנו את מה שחיפשנו. אבל לפני שנפרט על עלויות שכרו של כהן (62) וההון שצבר כמנכ"ל RR Media, נזכיר את פועלו לפני כן. כהן נכנס לתפקיד ביולי 2012, לאחר שכיהן כמנכ"ל אורביט טכנולוגיות (שנסחרת בשוק ההון המקומי) וכמשנה למנכ"ל ECI. סביר להניח שקריירות קודמות אלו העשירו את חשבון העו"ש שלו, אך יש סיכוי די גבוה שדווקא תפקידו הנוכחי הוא שהגדיל באופן משמעותי את הונו.

RR Media פיתחה סל פתרונות המאפשר להמיר תוכן לטלוויזיה ולהפיצו לחברות הכבלים. המרה פירושה, בין היתר, הפיכת תוכני וידיאו המצולמים בזמן אמת לערוץ שמשדר 24/7 (כמו ערוץ 20 של "האח הגדול"); התאמת כתוביות התרגום לשפת המדינה שבה משודר התוכן; סנכרון בין האודיו לווידיאו ועוד.

כהן, כאמור, נכנס לתפקידו באמצע 2012 וממסמכי רפק עולה כי בין 2012-2014 (נתוני 2015 עדיין לא פורסמו) סך עלות שכרו במזומן עמד על 4.6 מיליון שקל (בנטרול שווי תגמול הוני כפי שהכירה בו החברה). בהנחה שעלות שכרו אשתקד תהיה דומה לזו שבשנת 2014, ניתן לומר שסך עלויות השכר של כהן הוא 6 מיליון שקל.

אך עלויות שכר (בעיקר שכר ברוטו, מענק והטבות סוציאליות), הן רק חלק מחבילת השכר של כהן. עם כניסתו לתפקיד, הוא קיבל חבילה של 250 אלף אופציות הניתנות למימוש למניות רגילות של RR Media לפי מחיר של 5.22 דולר, המותאם לחלוקת דיבידנד. האופציות הובשלו מסוף יוני 2014 עד סוף יוני 2016, וזה אומר שרובן בשלות למימוש מיידי. לפי מסמכי החברה, כהן עדיין לא מכר מניות שקיבל מהמרת אופציות אלו.

RR Media נמכרת לפי מחיר למניה של 13.29 דולר, וכיוון שהחברה אכן חילקה דיבידנד לאורך שנות כהונתו של כהן, מחיר המימוש לעיל קטן ולכן ההטבה "על הנייר" - שהיא עמוק "בתוך הכסף" - עומדת על 2 מיליון דולר, 8 מיליון שקל. לכן, סך ההון שצבר כהן עד כה - 4 שנות עבודה - עומד על 14 מיליון שקל (ברוטו, לפני מס).

עלויות השכר של אבי כהן
 עלויות השכר של אבי כהן

מייסד RR Media, דוד ריבל, צבר 160 מיליון שקל ממכירת מניותיו בחברה

כהן החליף בתפקידו כמנכ"ל RR Media את דוד ריבל, מייסד החברה. ריבל המשיך לכהן כדירקטור וכיועץ לחברה, ואפילו נותרה לו חבילת מניות די נאה, שהפכה לקופון די מפנק על רקע מכירת החברה. לריבל (68) נותרו 4.6% מהון החברה, וזה אומר שהוא יקבל בעת מכירתה 10.9 מיליון דולר (44 מיליון שקל). אך זהו רק חלק מהונו במזומן שנצבר.

ריבל, נזכיר, ניצל את כניסת קרן ויולה לחברה במהלך 2013 כדי למכור לה חלק ממניותיו. הוא מכר 7% מההון תמורת 10 מיליון דולר. ובכלל, האקזיט הראשון של ריבל בוצע לפני הנפקת החברה בנאסד"ק, כשמכר חלק ממניותיו לדל-תה הנדסה (מקבוצת רפק); בהנפקה עצמה מכר מניות תמורת 2.2 מיליון דולר, ובמהלך 2007 מכר מניות תמורת 10 מיליון דולר, ולכן שווי ההון שלו (ברוטו, לפני מס) עומד על 40 מיליון דולר לפחות, 160 מיליון שקל.