צרפת: "היחסים ישתנו מהיום למחר אם בריטניה תצא מהאיחוד"

לדברי שר הכלכלה עמנואל מקרון, צרפת תעתיק לאדמת בריטניה את מחנה המהגרים שנוצר בקרבת העיר הצרפתית קאלה, ותפרוש "שטיח אדום" כדי לקבל את פניהם של בנקאים שיימלטו מהסיטי של לונדון, אם הבריטים יחליטו לפרוש מהאיחוד האירופי

השר הצרפתי עמנואל מקרון / צילום: בלומברג
השר הצרפתי עמנואל מקרון / צילום: בלומברג

צרפת תעתיק לאדמת בריטניה את מחנה המהגרים שנוצר בקרבת העיר הצרפתית קאלה, ותפרוש "שטיח אדום" כדי לקבל את פניהם של בנקאים שיימלטו מהסיטי של לונדון, אם תפרוש בריטניה מהאיחוד האירופי - כך הזהיר שר הכלכלה הצרפתי, עמנואל מקרון. בראיון שהעניק ל"פייננשל טיימס" לפני הפסגה הבריטית-צרפתית, אמר מקרון כי היחסים הדו-צדדים ישתנו מהיום למחר אם תצא בריטניה מהאיחוד, וכי במסגרת שינוי היחסים תיצור צרפת חסמים חדשים לסחר בין שתי המדינות.

מקרון הוסיף ואמר כי יציאת בריטניה מהאיחוד עלולה להביא לקצו של ההסכם הדו-צדדי בין בריטניה לצרפת, הידוע בשם הסכם לה טוקה (Le Touquet), שמתיר לבריטניה להוציא לפועל בצד הצרפתי של תעלת למאנש ביקורת גבולות של אנשים שמבקשים להיכנס לבריטניה ולהותיר על אדמת צרפת מהגרים לא-רצויים. בראיון עם פייננשל טיימס העריך מקרון כי עובדים במגזר השירותים הפיננסיים בלונדון יעברו לצרפת ברגע שהמוסדות המעסיקים אותם יאבדו את "זכויות הפספורט" המתירות להם לפעול ברחבי האיחוד האירופי. "ביום שבו יקרסו היחסים בין צרפת לבריטניה, לא יישארו המהגרים בקאלה, והפספורט הפיננסי יהיה יעיל פחות", אמר מקרון.

"אנחנו פשוט מטורפים"

בהתבטאות שמזכירה את הזמנתו של ראש ממשלת בריטניה דייויד קמרון לחברות צרפתיות, לחצות את התעלה ולעבור לבריטניה בעקבות העלאת המס בצרפת ב-2012, אמר מקרון: "אם הייתי מאמץ את אותו קו מחשבה כמו אלה שפורשים שטיחים אדומים, הייתי אומר שיכול להיות שיהיו לנו אנשים שיחזרו מהסיטי של לונדון אל המולדת". שר הכלכלה הצרפתי הזהיר כי בריטניה תאבד את הגישה המלאה לשוק היחיד בעקבות פרישתה מהאיחוד האירופי. "מי שמחליט לפרוש מהשוק היחיד לא יוכל להבטיח לעצמו את אותם התנאים".

עוד אמר מקרון: "האנרגיה הקולקטיבית של האיחוד האירופי תושקע בפירוקם של קשרים קיימים, ולא ביצירת קשרים חדשים" אם יצביעו הבריטים נגד המשך חברותה של המדינה באיחוד. חברי מפלגה שמרנים בבריטניה, שמתנגדים להישארות המדינה באיחוד, האשימו את קמרון ב"זריעת פניקה" בתגובה להצהרתו כי מחנה "הג'ונגל" בקאלה יעבור לצד הבריטי של התעלה. כעת מאשר שר צרפתי שזה אכן עלול לקרות.

קמרון משתף פעולה עם ממשלת צרפת, כולל הנשיא פרנסואה הולנד, בגיבוש מסר שנועד לשכנע את המצביעים הבריטים שהם ייהנו מביטחון רב יותר בתוך האיחוד האירופי. בפגישה בעיר אמיין בצפון צרפת היום (ה') היו אמורים קמרון והולנד להצהיר כי "האיחוד האירופי מעניק ביטחון ויכולת רבה יותר להקרין עוצמה". השניים יתחייבו לערוך קרב "חסר רחמים" נגד הטרור. שני המנהיגים יסכימו על השקעה משותפת בסך 1.5 מיליארד ליש"ט בשלב חדש של פיתוח מל"ט צבאי, וכן על הרחבת חילופי מידע במסגרת המאבק במתקפות טרור.

על ממשלת צרפת מופעל לחץ גובר למנוע מאלפי הפליטים הנמלטים ממלחמות ומעוני להתמקם במחנות ארעיים כדי לחצות את התעלה ולהגיע לבריטניה. השבוע החלו הרשויות בצרפת לפרק חלק מהמחנה המכונה "ג'ונגל", ולהעביר את המהגרים למגורים במכולות ימיות שהוצבו בקרבת מקום. פוליטיקאים שונים - בהם מנהיגת הימין הקיצוני מרין לה פן, ויו"ר אזור נור פה דה קאלה, איש המרכז-ימין קסבייה ברטראן - דרשו כי הגבול יועתק לעיר הבריטית דובר במסגרת פתרון ארוך-טווח.

מקרון אמר כי פרישת בריטניה תחליש את האיחוד האירופי בכללותו כגוף צבאי, דיפלומטי וכלכלי רב-עוצמה. עם זאת, הוא ציין כי ללא קשר לתוצאות משאל העם הבריטי בחודש יוני, יצטרך האיחוד להתניע מחדש את תהליך האינטגרציה מכיוון שהדיון הציבורי על יציאתה האפשרית של בריטניה יוצר פגיעה ארוכת-טווח באחדותו. "לאיחוד האירופי אין ברירה אלה להפוך למעצמה צבאית ודיפלומטית אמיתית - מה שמאז ומתמיד הוא נרתע מלעשותו, בעיקר בגלל היעדר שאיפה", הדגיש מקרון.

"אם תחליט בריטניה להישאר, אנחנו נינצל מהתרחיש הגרוע ביותר - אך נמצא עצמנו במצב שבו תדרוש בריטניה את יישומם של התנאים החדשים שהגישה במו"מ עם בריסל. מדינות אחרות עלולות להתפתות לעשות את אותו הדבר", אמר מקרון, וציין את התחזקותן של המפלגות האנטי-אירופיות בצרפת, בפולין, בספרד, בהולנד ובגרמניה.

מאז 2008 נסדקה קשות הסולידריות בין חברות האיחוד האירופי בשל משברים שמקורם מחוץ לאיחוד עצמו: קריסת בנק ההשקעות האמריקאי ליהמן ברדרס ומשבר הפליטים, לדברי מקרון. ואולם הפתרונות ניתנים להשגה באמצעות חלוקה רבה יותר של הסיכונים והגברת שיתוף הפעולה, ולא באמצעות חזרה למדיניות לאומנית, הדגיש השר הצרפתי.

"רק ברמה האירופית יהיה ביכולתנו לנהל את סיכון האג"ח הריבוניות או את הסיכון למערכת הבנקאות", אמר מקרון. "משבר הפליטים מוכיח שאיננו מבודדים מהבעיות הגאו-פוליטיות של שאר העולם. נכון שהטיפול במשבר זה היה מחריד, אך התגובה יכולה להיות רק תגובה אירופית, ולא תגובה לאומית, וזאת באמצעות תיאום דיפלומטי וביקורת גבולות". מקרון סירב להאשים את גרמניה בנקיטת פעולה חד-צדדית בסוגיית הפליטים והאנרגיה, ואמר: "ניתן לומר את אותו הדבר על צרפת בנושאים אחרים".

ואולם בריסל אינה מצליחה להגן על התעשיות ועל מקומות העבודה האירופיים, ציין מקרון. "ייצור הפלדה הוא סמל לנאיביות הזאת. אנחנו מבקשים מהחברות שלנו להתארגן מחדש. אנחנו מבקשים מהעובדים לעבוד יותר תמורת פחות כסף בגלל ייצור היתר, אבל איננו יכולים להגן על עצמנו מייבוא סיני זול", אמר מקרון. "אנחנו פשוט מטורפים".