צפו: מנהרות ההברחה החדשות שחופרים חמאס ודאע"ש

מול עיניהם המשתאות של חיילי צבא מצרים, מפעילים אנשי חמאס כלים כבדים בסמוך לגבול עם הרצועה ■ למה ישמשו המנהרות החדשות, ומה עומד מאחורי ההתפתחויות הדרמטיות בשטח?

מנהרות דעאש  / צילום: מתוך הוידאו
מנהרות דעאש / צילום: מתוך הוידאו

החיילים המצרים שנמצאים בגבול עם רצועת עזה נתקלו במחזה זה יותר מפעם אחת במהלך השבועות האחרונים: דחפורים או טרקטורי ענק של משטר חמאס בעזה מגיעים לעבודות הנדסיות על גבול שבין הרצועה לחצי האי סיני. ואולם, השופלים הללו אינם פועלים שם כדי לבנות מעבר קרקעי כדי לסייע למצרים בעצירת ההברחות, אלא להיפך. הם חופרים מנהרות באור יום, אל מול עיניהם הנדהמות של המצרים, כדי לשפר את ההברחות מסיני ואליה, שנפגעו כל כך לאחרונה.

השופלים מתקרבים לגדר הגבול ואז יורדים אל מתחת לפני הקרקע ונעלמים מהעין. כעבור כמה שניות הם יוצאים מהמנהרה עמוסים בעפר והולכים ופורקים אותו לא הרחק מנקודת החפירה. המצרים אולי קיוו כי בכל זאת, נהג הדחפור פועל ללא ידיעת חמאס ובניגוד לרצונו. ואולם, תקווה זו התבדתה שנהגים אלו נראו בהפסקות קפה, לא פחות, בעמדות של כוחות הביטחון של חמאס, אל מול החיילים המצרים.

בחודשים האחרונים הכחישו בכירי חמאס אינספור פעמים כי מתקיים שיתוף פעולה או קשר חשאי עם אנשי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסיני. פעם אחר פעם הם טענו כי הארגון שומר על האינטרס הלאומי המצרי ואינו מאפשר פעילות של הברחות מסיני לעזה ובחזרה דרך המנהרות.

אלא שעם כל הכבוד למדינאים והפוליטיקאים בחמאס, מתברר כי שיתוף הפעולה רק הולך ומתהדק. חמאס ממשיך לחפור מנהרות לתוך סיני תוך הפעלת כלי הנדסה כבדים. במקביל, מנסים אנשי דאעש במחוז סיני (ולאית סיני) וחמאס להקים ערוץ הברחה קבוע ומסודר של פצועי דאעש לתוך הרצועה. זאת, נוסף לתופעה שהחלה בשבועות האחרונים של מעבר חמושים באופן מסודר, מהרצועה לתוך סיני.

ממשלת מצרים לא מאפשרת טיפול רפואי לפצועי הארגון בבתי החולים. כך לדוגמה, גורמים ברצועה מסרו כי בשבוע שעבר ביקר בעזה אחד מגדולי המבריחים של דאעש בסיני, איברהים אבו אל-קריע, בדואי תושב חצי האי. מטרת הביקור הייתה פגישה עם בכירים בזרוע הצבאית של חמאס, במטרה לתאם הכנסה מסודרת יותר של פצועים דרך המנהרות לטיפול ברצועה. לאנשי דאעש אין יכולת לקבל טיפול רפואי בחצי האי, מאחר שהממשלה וכוחות הביטחון המצרים שולטים בבתי החולים, ומכאן ההזדקקות של פעילי דאעש בסיני לטיפול רפואי בתוך הרצועה. אנשי הזרוע הצבאית של חמאס, עז א-דין אל קסאם, בפיקודו של מוחמד דף ויחיא סינוואר, מלווים את הפצועים מרגע כניסתם לרצועה, מאשפזים אותם בזהות בדויה ודואגים לכל מחסורם.

נוסף על כך, תיאם אל-קריע מעבר של חמושים, רובם מזוהים אידיאולוגית עם הסלפיה הג'יהאדיה, אך חלקם גם פעילי חמאס עד לאחרונה. כך לדוגמה, רק בחודש האחרון עברו מהרצועה לסיני דרך המנהרות שני אנשי הזרוע הצבאית של חמאס לשעבר, מוחמד סאמי ומחמוד זינט. לכאורה, הם מזוהים עם הסלפים מבחינה אידאולוגית כך שחמאס יכול להתנער מהם. הם עברו לסיני בידיעת מפקדיהם לשעבר.

אל-קריע אחראי גם על הברחת אמצעי לחימה לתוך הרצועה. בתמורה, הוא ואנשיו מקבלים כסף, אמצעי לחימה שמיוצרים בעזה ולא מעט ידע צבאי שמביאים עמם אותם אנשי חמאס לשעבר שיצאו להילחם בסיני. תופעה זו, לדברי אותם גורמים ברצועה, מתנהלת בידיעתם של ראשי הזרוע הצבאית, שכאמור רואים בשיתוף הפעולה עם דאעש נחוץ וקריטי לאינטרסים של חמאס בעזה. זאת בניגוד מוחלט לדעתם של ראשי הזרוע המדינית, שמתנגדים לכך ואף דרשו להפסיק שיתוף פעולה זה.

ההברחות במנהרות בין עזה לסיני והחפירות של חמאס, שמתנהלות באור יום ממש, באות דווקא כשנרשמת צניחה בהיקף ההברחות בין חצי האי לרצועה. הפעילות המצרית בין הים למעבר רפיח הצליחה לחסום כמעט את כל פעילות ההברחות. עם זאת, חמאס מצליח לעתים להפעיל מנהרה או כמה מנהרות, בעיקר באזור שמדרום למעבר רפיח, קרוב יותר למשולש הגבולות עם ישראל.