2,500 שקל לשעה? מודריק: "בוררים גובים מחירים נוראים"

השופט בדימוס עודד מודריק, שפרש באוקטובר האחרון מכס השיפוט, מוותר על הכסף הגדול של הבוררויות במוסדות הפרטיים המובילים ■ החליט להצטרף ל"פדרציה לבוררות", מוסד חברתי הגובה מהמדיינים סכומים נמוכים יחסית

השופט עודד מודריק /צילום: שלומי יוסף
השופט עודד מודריק /צילום: שלומי יוסף

בסדרת כתבות שפרסם "גלובס" לפני כשנה, חשף העיתון כיצד הפך הליך הבוררות בישראל למעין מסלול עוקף של בתי משפט העמוסים, ושבאמצעותו מקבלים העשירים ובעלי ההון שירות משפטי, מהיר, יעיל, ומקצועי מעורכי דין בכירים ומשופטים בדימוס, בתמורה לכסף רב.

בשונה משופטים, שמקבלים שכר חודשי קבוע מהמדינה, הבוררים שפועלים באופן פרטי, מתוגמלים לפי שעות עבודתם על הבוררות. לפי ההערכות, הבוררים מרוויחים בין 1,600 שקל ל-2,500 שקל לשעת עבודה, ואף יותר.

העבודה כבוררים מספקת לשופטים בכירים לשעבר בבית המשפט העליון והמחוזי - כמו מאיר שמגר, טובה שטרסברג-כהן, אורי גורן, בעז אוקון ורבים נוספים - מקור להכנסות גבוהות, שמצטרף לפנסיות המכובדות שמקבלים השופטים בדימוס מהמדינה.

עם זאת, מסתבר כי יש גם שופטים שלאחר פרישתם מכס השיפוט, מעדיפים להמשיך להקדיש את מרב זמנם ומרצם לטובת הציבור. כזה הוא השופט בדימוס עודד מודריק, סגן נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שפרש משיפוט ב-15 באוקטובר 2015, אחרי 22 שנות שיפוט.

מודריק החליט לוותר על הכסף הגדול שיכול היה להרוויח כבורר מטעם המוסדות הפרטיים המוכרים לבוררות, והוא מצטרף כבורר ל"פדרציה לבוררות" - מוסד בוררות חברתי-אלטרנטיבי, שגובה סכומי כסף נמוכים מהציבור בעבור הליכי בוררות; ובהתאם, משלם סכומים נמוכים לבוררים המועסקים אצלו.

מודריק יכהן כבורר בסכסוכים בתחומי המשפט האזרחי, הכלכלי, ניירות ערך ודיני חברות ובסכסוכים הקשורים לתחום הפלילי.

מודריק החל את דרכו המשפטית בצבא, וכיהן בהמשך כשופט של בית הדין הצבאי לערעורים. לאחר מכן שימש כיועץ המשפטי למשטרת ישראל, עד למינויו לשופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב. במשך 6 שנים שימש בתפקיד סגן נשיא ואחראי על המחלקה הפלילית בבית המשפט המחוזי תל-אביב-יפו. במקביל הוא הרצה באוניברסיטאות שונות, בהן האוניברסיטה העברית, ובעיקר באוניברסיטת אריאל.

מענה לאנשים ממוצעים

מודריק אמר היום (א') ל"גלובס": "אני לא רואה שום סיבה להפסיק לשרת את הציבור גם לאחר פרישתי מכס השיפוט. מהרגע שהחלטתי שאני רוצה להיות שופט, ולראות בכך שירות לציבור, ויתרתי על הכסף הגדול. אני לא נושא את עיניי להיות דונלד טראמפ ולא להיות טייקון ישראלי. אני רוצה לחיות ברמת חיים סבירה בסטנדרטים שלי".

מודריק הוסיף: "יכולתי לפנות לכל מוסד בוררות אחר, שהוא לא הפדרציה לבוררות, ויכול להיות שגם אשמש כבורר במקומות אחרים בעתיד. אבל אני לא מחפש כסף גדול.

"ייתכן שאם הכסף ירדוף אחריי, אני לא אזרוק אותו. בסופו של דבר, אני לא רעב ללחם. אני מסודר מהבחינה של הפנסיה שלי והשכר שאקבל באוניברסיטת אריאל, שבה אני מתחיל ללמד, וגם מהבוררות תהיה לי תוספת הכנסה מסוימת".

מודריק מוטרד כבר שנים מיוקר הליכי הבוררות בארץ, והוא מעביר ביקורת שהיא דומה לזו שעלתה ב"גלובס" בכתבות על הליכי הבוררות היקרים להחריד. "מוסד הבוררות הוא מאוד נחוץ, אבל מאוד-מאוד יקר למשתמש. שמעתי על מחירים נוראים שגובים בוררים. יש כאלה שיכולים לשלם אותם, ויש כאלה שלא יכולים.

"כיוון שלאנשים אין בדרך-כלל אמצעים מספיקים כדי לעמוד בדרישות של הבוררים, שככל שהם יותר מפורסמים ויותר טובים ויעילים - ככה עולות גם דרישות השכר שלהם, גיבשתי רעיון שאפנה לאחת מהמכללות למשפטים ואציע להקים בה מוסד לבוררות זול ונגיש יותר לציבור הרחב.

"הרעיון שחשבתי עליו מספר שנים היה שאת הבוררויות יערכו הפרופסורים באותה מכללה, והם יסתייעו בסטודנטים במסגרת קליניקות, ואולי יעבדו שם גם כמה שופטים בדימוס ועורכי דין, שיעניקו מהניסיון שלהם. הרעיון היה ליצור מוסד לבוררות שבו שכר-הטרחה של הבוררים נמוך משמעותית מאשר המקובל בשוק התל-אביבי, כדי שייתן מענה לאנשים ממוצעים ואנשים מהפריפריה".

- לא הקמת מוסד חדש באקדמיה, ובסוף הצטרפת כבורר למוסד קיים שפועל על-פי ערכים חברתיים יותר.

"נכון. מכיוון שאני אעבוד בעיקר כפרופסור באוניברסיטת אריאל בשומרון, שבה אין פקולטה למשפטים, לא יכולתי לגבש את הרעיון באריאל. ואז הגיעה אליי פנייה מ"פדרציה לבוררות, שהנשיא שלה הוא פרופ' חמי בן-נון. כשבאו מהפדרציה וסיפרו לי על מה שאתה קורא 'האג'נדה החברתית שלהם', ראיתי שהיא משתלבת עם הרעיון שלי. שמחתי להצטרף אליהם כבורר, ונחסך ממני הצעד הארגוני של הקמת מוסד בוררות חדש".

- ובכל זאת, הצעד שאתה עושה הוא חריג לעומת שופטים בכירים אחרים.

"תמיד חשבתי שכשאפרוש משיפוט אקדיש יום בשבוע כדי לנסוע ללמד שיעורי אזרחות בשדרות, בנתיבות ובעיירות פיתוח אחרות. זה לא לגמרי מסתדר לי כרגע, אבל אני רואה בשהות באוניברסיטה בשומרון ובעבודה בפדרציה לבוררות כתרומה שלי לחברה. אני ממשיך לתת שירות, ולא נושא עיניי להתעשרות".

- האם אתה כבר מתגעגע לעבודת השפיטה?

"חצי השנה האחרונה שלי כשופט עברה עליי כגיהינום, כי הייתי צריך להספיק לסגור תיקי ענק, וגמרתי אומר שאני לא רוצה להשאיר דברים פתוחים אחריי, כך שאני לא רוצה לחזור מהר כל-כך לשפיטה הממוסדת. הבוררות היא הפרטה של השפיטה, ואני אעשה את זה בשמחה, וגם יישאר לי זמן להוראה ולכתיבה מחקרית, שאני כל-כך אוהב. אני אשלב בין העבודה באוניברסיטת אריאל לבין העבודה בפדרציה לבוררות".

"הפדרציה לבוררות" - פתרון סכסוכים בעלות הגיונית

"הפדרציה לבוררות" פועלת בירושלים, תל-אביב, חיפה ובבאר-שבע. מטרתה המוצהרת היא לשנות את תרבות יישוב הסכסוכים בישראל. הפדרציה מציעה לאזרחים פרטיים, לעסקים ולחברות, דרך יעילה לפתרון סכסוכים, בעלות הגיונית. יצוין כי בירור סכסוך בהליך בוררות או גישור מונע את הסחבת ואת עינוי הדין הנגרמים מהעומס על מערכת בתי המשפט.

הייחוד של הפדרציה לבוררות בא לידי ביטוי בעיקר במחיר הנמוך יחסית שהיא גובה מהציבור, יחסית למחירים שגובים מוסדות בוררות פרטיים אחרים. הליך בוררות בתביעה שגובהה עד 100 אלף שקל יעלה לצדדים 6,000 שקל בלבד, ומחיר בירור תביעה שגובהה עד 200 אלף שקל הוא 8,000 שקל בלבד. סכסוך על מיליון שקל ויותר יעלה לצדדים 20 אלף שקל.

השופט לשעבר עודד מודריק מצטרף אל צוות הבוררים והמגשרים של הפדרציה לבוררות, שכולל, בין היתר, את השופטים בדימוס חנה בן-עמי, עמירם בנימיני, דוד גלדשטיין, אבי טננבוים, וישגב נקדימון; וכן אנשי אקדמיה כמו פרופ' אריאל בנדור, השר לשעבר פרופ' שמעון שטרית, פרופ' ישראל גלעד, פרופ' מיכל טמיר ואחרים.

מודריק: "בוררים גובים מחירים נוראים. אני לא נושא עיניי להיות דונלד טראמפ"
 מודריק: "בוררים גובים מחירים נוראים. אני לא נושא עיניי להיות דונלד טראמפ"