פייסבוק וגוגל כבר שם: המציאות המדומה תשנה את חיינו

ענקיות ההיי-טק מסתערות על תחום המציאות המדומה, והאנליסטים מעריכים כי הטכנולוגיה תהפוך למיינסטרים תוך 5-10 שנים

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

אני פוסע בזהירות על קרש רעוע שמחבר בין שני גורדי שחקים, והפרופסור בעל הכוונות הטובות מאוניברסיטת סטנפורד דוחק בי לקפוץ. אז כמו אידיוט - קפצתי, והרגשתי שאני צולל ישר לקרקע. חישלתי את עצמי לקראת ההתנפצות - אבל שום דבר לא קרה.

טכנולוגיית המציאות המדומה מוליכה שולל את החושים באופן מעולה, אך אינה מסוגלת לשנות את חוקי הפיזיקה. עדיין ניצבתי באמצע מעבדת האינטראקציה האנושית המדומה של אוניברסיטת סטנפורד כשמשקפי מציאות מדומה צמודים לעיניי.

"מציאות מדומה אינה חוויית מדיה, אלא חוויה פשוטה כמשמעה", אומר ג'רמי ביילנסון, מנהל המעבדה. בנקודה זו, כשקצב דפיקות לבי שב למצבו הנורמלי, הבנתי בדיוק למה הוא מתכוון.

אין ספק שטכנולוגיית המציאות המדומה יכולה ליצור חוויות מדהימות. אנחנו רק מתחילים לתפוס את הפוטנציאל המלא שלה. אבל כעת מתנהל דיון ציבורי משמעותי יותר על השלכותיה החברתיות והפיננסיות הרחבות של המציאות המדומה. האם היא עומדת להפוך לפלטפורמת המחשב הגדולה הבאה ביצירת קשר בין אנשים או שמדובר בעוד שיגעון טכנולוגי חולף שלא ימריא לעולם?

מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, מסכן את המוניטין שלו בהימור על הפיכתה של המציאות המדומה ל"משהו מיינסטרימי גדול מאוד" בעשר השנים הבאות. במארס 2014, כמה שבועות לאחר ביקורו במעבדה של אוניברסיטת סטנפורד, הוציא צוקרברג 2 מיליארד דולר על רכישת אוקולוס ריפט (Oculus Rift), אחת החברות המובילות בפיתוח טכנולוגיית מציאות מדומה. מאז שוקדים מהנדסי פייסבוק על פיתוח מציאות מדומה, ובקרוב תשיק פייסבוק חבילת גיימינג ו-ווידיאו במחיר של 599 דולר.

באחרונה הופיע צוקרברג בכנס המובייל העולמי בברצלונה כדי לטעון שהמציאות המדומה עומדת לשנות ללא הכר את האופן שבו אנו חיים, עובדים ומתקשרים. "המציאות המדומה היא הפלטפורמה הבאה, שבמסגרתה יכול כל אחד ליצור ולחוות כל מה שהוא רוצה", הצהיר צוקרברג בפני הקהל.

בין חברות הטכנולוגיה המובילות פרץ מעין מרוץ חימוש שבמסגרתו הן מאיצות את שחרור מוצריהן לשוק בשנה הנוכחית. סמסונג, HTC וסוני מבצעות השקעות כבדות במציאות מדומה, ומיקרוסופט מבצעת הימור גדול על מציאות רבודה (AR) באמצעות המוצר HoloLens. מציאות רבודה משלבת דימויי מציאות ודימויים וירטואליים עבור הצופה, במקום להביא את המשתמש למצב של השתקעות מוחלטת בעולם ויזואלי חלופי.

מיוני 2014 הפיצה גוגל 5 מיליון משקפי גוגל קארדבורד, ואפשרה למשתמשים ליהנות מטעימה מוקדמת של מציאות מדומה - אם כי בגרסה פחות מתוחכמת - באמצעות הסמארטפונים שלהם. כמו כן מפתחת החברה מוצרים בעלי רמת תחכום גבוהה בהרבה.

על פי חישובים שערך לאחרונה גולדמן זקס, השקיעו חברות הון סיכון בשנתיים האחרונות סך של 3.5 מיליארד דולר ב-225 עסקות מציאות מדומה/ מציאות רבודה. האנליסטים של הבנק מעריכים שמציאות מדומה תחולל שינוי אדיר בסדר הגודל של השינוי שחולל המחשב האישי. הערכה זו זוכה להסכמתם של גורמים אחרים. גרף Hype Cycle For Emerging Technologies של חברת שירותי הייעוץ גרטנר, שבאמצעותו עוקבת החברה אחר התקדמותם של מוצרים חדשים, מראה כי המציאות המדומה נעה מ"שפל של התפכחות מאוכזבת" ל"מדרון של נאורות, וכי יש לצפות שהמציאות המדומה תאומץ באופן המוני ב-5-10 השנים הבאות".

חסידיה הנלהבים של המציאות המדומה טוענים כי השפעתה המיידית ביותר של טכנולוגיה זו תהיה לשנות ללא היכר את שוק המשחקים והבידור. המפתחים כבר המציאו יישומים למעקב בזמן אמת אחר אירועים, ולשימוש במגזרי הקמעונות, הנדל"ן, החינוך, שירותי הבריאות וההנדסה. צבא ארה"ב כבר אימץ מזמן את טכנולוגיית המציאות המדומה לצורך הכשרת ואימון חיילים.

 

פער אדיר

התעשייה שלא כוסתה בדו"חות האנליסטים, ושצפויה גם היא להשתנות ללא היכר הודות למציאות המדומה היא תעשיית הפורנוגרפיה. המפתחים אומרים כי המציאות המדומה תעניק זריקת עידוד מיוחדת למגזר הטלדילדוניקס (teledildonics), סקס עם משתמשים באמצעות טכנולוגיית מציאות מדומה ואביזרים שמחוברים למחשב. (כן, זה בדיוק כמו שזה נשמע, וזה לא רעיון טוב לגגל את המונח הזה במחשב של המשרד).

בכפוף לקצב אימוץ הטכנולוגיה, מעריך גולדמן זקס כי היקף שוק התוכנה והחומרה של המציאות המדומה והרבודה עשוי להגיע ל-23-182 מיליארד דולר ב-2025. הפער האדיר בין הטווח התחתון והעליון של הצפי ממחיש כמה הרבה יש עדיין לעשות לפני שהמציאות המדומה תהפוך לתופעה מיינסטרימית. מעט מאוד מחשבים שולחניים מסוגלים כעת לתמוך במציאות מדומה במתכונת מלאה, העלויות עדיין גבוהות וההשתקעות במציאות מדומה באמצעות המחשב עלולה לבודד אנשים באותה המידה שהיא יכולה לחבר בין אנשים. כמה מהפרשנים ציינו את האירוניה במצב שבו שוטט צוקרברג בקהל המשתתפים בכנס ברצלונה, מבלי שאיש יבחין בו, מכיוון שכולם הרכיבו משקפי מציאות מדומה.

ייתכן שהמכשול הגדול ביותר לנסיקתה המהירה של המציאות המדומה הוא היעדרו של תוכן מרתק באמת. כמו בכל טכנולוגיה חדשה, חייבים המפתחים להמציא דרכים שבאמצעותן יפעל התוכן בדרכים חדשות לחלוטין, במקום להשתמש מחדש בקונספטים ישנים מפורמטים קיימים. פייסבוק מדווחת כי 200 אלף מפתחים כבר נרשמו ליצירת משחקים בפלטפורמת המציאות המדומה שלה.

היעד הסופי נראה ברור, אבל מפת הדרכים עדיין מטושטשת. יש צורך ביישום מוצלח שימנף את המציאות המדומה. איזה יישום זה הולך להיות?

חמושים במשקפיים
 חמושים במשקפיים