איי.די.איי הפכה לראשונה לחברת הביטוח עם השווי הגבוה בארץ

החברה המוכרת לציבור כ"ביטוח ישיר" עקפה היום לראשונה במהלך המסחר את שוויה של ענקית הביטוח הראל, ונסחרת לפי שווי של כמעט 2.8 מיליארד שקל ■ המניה הוסיפה מעל 170% מאז הנפקתה באוגוסט 2013

מוקי שנידמן / צילום: יוסי כהן
מוקי שנידמן / צילום: יוסי כהן

כ-22 שנה לאחר שהוקמה והייתה לחברת הביטוח בשיווק ישיר הראשונה בישראל, עקפה היום (ג') איי.די.איי ביטוח  במהלך המסחר את שוויה של קבוצת הראל, והפכה לזמן קצר לחברת הביטוח עם שווי השוק הגבוה בישראל.

איי.די.איי, שמוכרת לציבור הרחב כ"ביטוח ישיר", ונמצאת בשליטת קבוצת צור שמיר של משפחת שנידמן, נסחרת כעת בשווי של כמעט 2.8 מיליארד שקל, לאחר שהניבה למשקיעים תשואה של 172% מאז הנפקתה באוגוסט 2013 (ההנפקה בוצעה לפי שווי חברה של מיליארד שקל). כל זאת בזמן שענקיות הביטוח המסורתיות חוות קשיים, שבאים לידי ביטוי בתשואה שלילית של כ-20% שהניב מדד הביטוח בת"א באותה תקופה.

מדוע נותנים המשקיעים בבורסה המקומית לאיי.די.איי ביטוח - שפועלת באמצעות שני מותגי הביטוח תשעה מיליון וביטוח ישיר ("הקש על החמש") - שווי שוק גבוה מזה של מגדל, כלל ביטוח, הפניקס וכאמור גם הראל, למרות שאלה גדולות ממנה בהרבה בהיקפי פעילותן?

ראשית, מדובר בחברה מצליחה שמנוהלת היטב ושגדלה הן בהיקפי פעילותה והן ברווחים שהיא מציגה. התנהלות זו נובעת ומותנעת, בין היתר, באמצעות קמפיינים פרסומיים אפקטיביים מאוד. למשל קמפיין "שוקה", בכיכובה של השחקנית שני כהן, היוצא נגד רכישת ביטוח באמצעות סוכן ביטוח, תחת הסלוגן "למה לממן סוכן?". הקמפיינים הטלוויזיוניים של החברה יצרו לה לאורך השנים נראות של חברה גדולה ומוכרת, ובסופו של יום גם הפכו אותה לכזו. כל זאת, בזמן שהחברות הגדולות בענף לא חיפשו קשר ממותג וישיר ללקוחות, והסתפקו בסוכני הביטוח.

יתרון נוסף של איי.די.איי על החברות המסורתיות קשור לרגולציה האקטיבית שהאוצר משית על האחרונות בחלק ניכר מתחומי הפעילות שלהן, שבהם איי.די.איי ביטוח לא ממש פעילה. כך, למשל, בשוק חוששים מדרישות ההון החדשות שיושתו על חברות הביטוח בישראל במסגרת משטר הסולבנסי 2. בעבר הודיעו חלק מהחברות המסורתיות, ובראשן מגדל, כי יידרשו להגדיל את הונן באמצעות הזרמות הון, בעוד שחברות אחרות, וביניהן איי.די.איי, דווקא הודיעו שאם וכאשר יוחל משטר הסולבנסי 2 מצבן ישתפר. בכלל, ניתן לומר שאיי.די.איי נהנית מכך שהיא מותאמת היטב לרגולציה שמוביל האוצר בשנים האחרונות.

השינוי בצמרת דירוג שווי השוק של קבוצות הביטוח בישראל אינו השינוי ההיסטורי הראשון שחל בענף זה בתקופה האחרונה. רק בנובמבר 2015 עקפה קבוצת הראל, שבשליטת משפחת המבורגר, את מגדל, שבשליטת שלמה אליהו, והפכה לקבוצת הביטוח והפיננסים בעלת שווי השוק הגבוה בישראל. בשנים הרבות שקדמו לשינוי זה הייתה זו מגדל שאחזה - באופן מובהק וברור מאוד - במקום הראשון בדירוג השווי שוק של קבוצות הביטוח.

האם השינוי שנרשם היום מבשר על כך שאיי.די.איי ביטוח עומדת להתבסס כחברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל במונחי שווי שוק גם בטווח הארוך? מוקדם לקבוע זאת. למרות שמדובר בחברה מצוינת ששווה כאמור הרבה יותר מהשווי שלפיו הונפקה לפני כשנתיים וחצי, נראה שההובלה שלה מבוססת לא מעט גם על הסנטימנט השלילי מאוד - אולי אף שלילי מדי - ממנו סובלות כיום חברות הביטוח המסורתיות הגדולות.