בין המועמדים ליו"ר כיל: דני חן, אשר גרינבאום וגיא רוטקופף

עדיין לא ברור מהי הנוסחה לדמות המבוקשת לתפקיד הסבוך: מצד אחד נדרשת נאמנות לבעל הבית עופר, ומצד שני נדרשת תדמית שאין בה הזדהות מוחלטת ובולטת מדי עם האינטרסים שלו

מפעלי ים המלח / צילום: איל יצהר
מפעלי ים המלח / צילום: איל יצהר

גורמים המקורבים לכיל, החברה לישראל ועידן עופר תרים בקדחתנות אחר שמות של מועמדים לתפקיד יו"ר כיל. פניות אישיות טרם בוצעו, אך גישושים בקרב מכרים - כן.

עם זאת, עדיין לא ברור מהי הנוסחה לדמות המבוקשת לתפקיד הסבוך. מצד אחד נדרשת נאמנות לבעל הבית עופר. מצד שני נדרשת תדמית שאין בה הזדהות מוחלטת ובולטת מדי עם האינטרסים שלו, כפי שהיה אצל היו"ר היוצא ניר גלעד. מחפשים דמות בעלת הערכה ציבורית, או לפחות כזו שלא מעוררת אנטגוניזם. כמובן שהדמות גם צריכה נגישות לממשלה בכלל, ולמשרד האוצר ולמשרד רה"מ בפרט. וזאת, מפאת הנושאים הקריטיים והיקרים העומדים להכרעה בחודשים הבאים. בין היתר מדובר בהסכם הנכסים בין המדינה לחברה לקראת סיום תקופת הזיכיון, שמתגבש בימים אלה על ידי החשכ"לית. בנוסף, נמצא על סדר היום גיבוש עמדת המדינה לקראת התקופה החדשה, עם אפשרות למכרז בינ"ל, התמודדות וכניסת מתמודדים זרים למכרז על הזיכיון, ואילו שינויים, תיקונים ותנאים חדשים שייקבעו בחוק זכיון ים המלח לקראת העתיד. על זה יושב צוות הכנה בראשות הכלכלן הראשי באוצר, יואל נווה.

בחברה לישראל גם מעוניינים שהיו"ר הבא לא יהיה אך ורק בעל יכולת פיננסית ושיווקית, אלא גם, ואולי בעיקר, ציבורית. על המועמד גם להיות איש קשר לעובדים, שיכול לנהל שיג ושיח בתנאי אמון בלא התנשאות ויוהרה - שכן כיל עוברת משבר ביחסים בין ההנהלה לעובדים. החברה מעריכה גם שמתקיים משבר אמון מתמשך בינה לפעילים בשוק ההון, בארץ ובעולם. כמו כן, על היו"ר הבא להיות איש הקשר בין המנכ"ל סטפן בורגס לעובדים, לשוק ההון ולציבור - שכן יש חשש ש"משבר עופר" הנוכחי עלול להחריף ולגעת גם בו, כמו ברשימה ארוכה של בכירים בתחומים שונים, שלא ברור מה יהיה עתידם בחברה.

לכן, ספק אם עופר יוכל להצניח מישהו שאינו ישראלי. זה גם מבטל את האפשרות שעופר, המתגורר בלונדון, יקח את התפקיד על עצמו. בין השמות שעולים יש גם בכירים בהווה ובעבר בחברה. למשל דני חן, שהיה משנה למנכ"ל כיל ופרש לגמלאות לפני כמה חודשים. חן גדל בכיל ובמשבר האחרון שימש מעין ממונה על הקשר עם הציבור. ההחלטה להציב אותו כמוביל נובעת מאישיותו, דמותו והעובדה שחי בנגב. עוד מועמד פנימי הוא אשר גרינבאום, כיום משנה למנכ"ל. גם הוא צמח בכיל ונחשב, כמו חן, לאיש התעשייה.

שם נוסף שעולה, שלא מגיע מתחום החברה, הוא גיא רוטקופף. עו"ד שהיה יועצו הבכיר של שר המשפטים פרופ' דניאל פרידמן, אחרי כן מנכ"ל משרד המשפטים בתקופת יעקב נאמן וציפי לבני. בזמן המו"מ על מתווה הגז שימש יועץ לקבוצת דלק של יצחק תשובה וכשהתמודד על תפקיד היועמ"ש לממשלה ניתק את הקשר עם דלק. באחרונה, הוזכר כאחד המועמדים הבולטים לתפקיד מזכיר הממשלה, ונבחר לדירקטור באי.די בי.