פריצת דרך בתחום הבינה המלאכותית: המחשב ניצח את האדם

מחשב של גוגל ניצח את אלוף העולם במשחק הסיני העתיק "GO" ■ כמות המהלכים האפשריים במשחק - יותר ממספר האטומים ביקום

המשחק בין אלוף העולם בגו לבין המחשב של גוגל / צילום: רויטרס
המשחק בין אלוף העולם בגו לבין המחשב של גוגל / צילום: רויטרס

גוגלמציינת אבן דרך בתחום הבינה המלאכותית, לאחר שמחשב אלפא-גו (AlphaGo) שלה הצליחה לנצח את אלוף העולם במשחק הלוח הסיני העתיק, גו. "אנחנו מאוד מתפעמים מהרגע ההיסטורי זה", אמר דמיס הסאביס, מנכ"ל גוגל DeepMind, היחידה שעומדת מאחורי אלפא-גו.

לי סי-דול, האזרח הדרום קוריאני המחזיק זה עשר שנים בתואר אלוף העולם במשחק גו, אמר לאחר המשחק כי הוא "בהלם", וכי לא ציפה שהמכונה תשחק "באופן מושלם שכזה".

תחרות הגו היא הראשונה בסדרה בת חמישה משחקים שנערכת לאחר שאלפא-גו ניצח חמש-אפס את פאו הואי, אלוף משחק הגו באירופה.

לי אמר: "הופתעתי מכיוון שלא חשבתי שאפסיד במשחק. שגיאה שעשיתי ממש בהתחלה נמשכה עד הרגע האחרון".

מצב רוחו השפוף של לי עמד בניגוד חד לאופטימיות שאפיינה את התנהלותו לפני המשחק. השבוע הוא אמר כי "יהיה זה ניצחון למחשב אם הוא ינצח במשחק אחד בלבד".

"אני בהלם. אני מודה בכך", אמר לי אתמול, "נהניתי מהמשחק הזה, ואני מצפה למשחק הבא. אני חושב שנכשלתי במערך הפותח, אז אם אעשה עבודה טובה יותר בפתיחת המשחק אוכל, לדעתי, להגביר את סיכויי ניצחוני".

 

פרשן שעקב אחר המשחק תיאר את שיטת משחקו של אלפא-גו כ"מסתורית", וייחס את ניצחונו להיעדר רגשות. "זה היה מאוד מפתיע שאפילו אם אלפא-גו עשה כמה טעויות, הוא המשיך לשמור על קור רוח והטעויות האלה לא הפריעו לו בהמשך המשחק", אמר קים סונג-ריונג, פרשן דרום קוריאני ושחקן גו מקצועי.

דיפ-מיינד נכשה בידי גוגל ב-2014, והיא משתמשת במשחקים כדי לבדוק אלגוריתמי בינה מלאכותית בעלי פוטנציאל להפוך ליישומים בעולם האמיתי.

תוכניות מחשב מנצחות בדרך כלל אלופים אנושיים במשחקים כגון דמקה ושח, אך הרמה הגבוהה של אינטואיציה וכושר הערכה הנדרשת במשחק הגו הקשתה אפילו על המחשבים העוצמתיים ביותר לפצח משחק זה.

דייויד סילבר, המוביל את צוות אלפא-גו, אמר כי מדובר ב"משחק גו מדהים שבאמת דחף את אלפא-גו אל קצה גבול היכולות שלו".

חוקרי בינה מלאכותית קידמו בברכה את תוצאות המשחק. "ניצחונו של אלפא-גו מוכיח כי במוקדם או במאוחר תשמש הבינה המלאכותית בתחומים מגוונים יותר כדי לסייע לאנשים באמצעות בינה על-אנושית", אמר לי סו-טונג, העומד בראש חקר המוח במכון המדע והטכנולוגיה המתקדם בדרום קוריאה.

הניסוי שערכה גוגל הוא האחרון בשורת מאמציהן של חברות הטכנולוגיה להביס שחקנים אנושיים. המחשב 'כחול עמוק' של יבמ הביס את גארי קספרוב בשחמט ב-1997, ומחשב ווטסון ניצח בחידון הטלוויזיה האמריקאי Jeopardy! ב-2011.

פיתוחן של תוכנות מחשב שמסוגלות להביס בני אדם במשחקים אינו בבחינת תופעה חדשה - מדובר במסורת ארוכה שהחלה משליטת המחשב באיקס עיגול בשנות החמישים. בשנים האחרונות הואץ קצב ההתקדמות בתחום זה.

למרות זאת, לא ניתן להחשיב את ניצחונו של אלפא-גו על אלוף העולם הדרום קוריאני כעוד הישג שגרתי ברשימת הישגיהם המרשימים של המחשבים. משחק הגו דומה קצת למשחק השחמט, אך מסובך הרבה יותר. מספר המהלכים האפשריים במשחק גו עולה על מספר האטומים ביקום

דמיס הסאביס וצוותו בגוגל, ראויים להערכה על המהירות שבה הצליחו לבצע משימה זו. נכון שניתן לתאר את אלפא-גו - יצירה מרשימה בתחום טכנולוגיית המידע - כפטיש אדיר שמשמש לפיצוח אגוז זעיר בתחום הבידור, אך ניצחונו של אלפא-גו הוא תזכורת למהירות שבה גובר המין האנושי על המכשולים הניצבים בפניו בפיתוח הבינה המלאכותית.

זה נובע בעיקר מכמות המזומנים האדירה שמזרימות חברות אמריקאיות וסיניות לחקר הבינה המלאכותית. חברות אלה גונבות מהאוניברסיטאות כמה ממדעני המחשב המבריקים ביותר ומעניקות להן את היכולת והכלים ללכת בעקבות החלומות שלהם. על פי סקר שנערך לאחרונה, מחצית ממומחי הבינה המלאכותית בעולם מאמינים כי מכונות בעלות אינטליגנציה ברמה אנושית ייבנו עד 2040. זה פותח אפשרויות אדירות להעשרת המין האנושי - החל בהתמודדות עם השינוי האקלימי וטיפול במחלות, וכלה במכשירים חוסכי עבודה. זה גם מעורר שאלות אתיות מעמיקות לא פחות מהשאלות האתיות שמעורר המחקר הגנטי. מומחי בינה מלאכותית מדברים על האפשרות של הינדוס לאחור של המוח האנושי.